Bränna rent i brännaren?

Skriv svar
puttee
Entusiast!

Bränna rent i brännaren?

Inlägg av puttee »

Går det att "bränna ur" en brännare? alltså är det möjligt att elda upp sinter och koks med hjälp av tex en svetslåga :? Detta under förutsättning att brännaren (typ Ecotec A3) tål värmen. Kanske en helt skruvad idé men går det?

Jag gissar på 1600-1700graders låga. :)

Mvh Puttee
Den som söker han letar.

Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Re: Bränna rent i brännaren?

Inlägg av Olle45 »

puttee skrev:Går det att "bränna ur" en brännare? alltså är det möjligt att elda upp sinter och koks med hjälp av tex en svetslåga :? Detta under förutsättning att brännaren (typ Ecotec A3) tål värmen. Kanske en helt skruvad idé men går det?

Jag gissar på 1600-1700graders låga. :)

Mvh Puttee
Hej
Svar på din fråga om sinter går att bränna bort,
Troligt att matrialet är rostfritt värme beständigt sis 2361 typ med skalnings temeratur ca 1100°C.
Bränna bort sintering skulle jag tro är en lönslös metod, det är min uppfattning om problemet,
kanske värt att prova är att lätt värma och knacka lite försiktigt på sintringen,
Här är min teori. värmen utvidgar matrialen olika mycket och får sintringen att släppa lättare.

Angående koksning, om jag fattat dej rätt är det oförbrända rester
Och även de går att få bort med att lätt värme knacka och skrapa bort.
koksningen sitter inte lika hårt som sintringen gör.

Lätt värme runt ca 300 till 400°C skulle tro det är en lagom temperatur.

MVH
Ruben
Håkan S
Lärjunge!

Bränna ur brännaren.

Inlägg av Håkan S »

Skulle vara försiktig med att värma till de temperaturerna , då det är stor risk att delar slår sig. Alla som jobbat med att rikta t x en skruv genom att värma den punktvis med en gassvetslåga vet hur känsligt det är. Sedan mattar man också ut metallen i längden. Skonsammast är alltid att borsta och skrapa. Mvh HS.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det jag har lärt mig är att sintern är obrännbar material och det kan påminna lite om glas eller järnverksslagg om det är riktigt illa.

Om man värmer upp det ordentligt kommer det att sitta än bättre fast bara men om man värmer det till temperaturen som Olle45 anger eller kanske lite lägre blir det mjukare att ta bort.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar