Byta pelletsleverantör?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Frasse Fräs
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 18 jul, 2007 13:12
Ort: Skaraborg

Byta pelletsleverantör?

Inlägg av Frasse Fräs »

Tänkte kolla med er hur det funkat när ni bytt pelletsleverantör? Köpte laxåpellets nu senast när jag installera brännaren. Behöver jag tänka på något när jag/om byter sort?
Ung nog att veta allt
Jämä Miniter -75 kombinerat med Kmp px21 -07
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

I dom flesta fall kan man behöva justera om brännaren, ibland även när man eldat länge från samma leverans om man köper årsvis som exempel.

MVH
Karla
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Det är ju säkert så att det kan finnas ekonomi i att justera om brännaren (10 % besparing på årsbas blir ju en del...). Har dock haft 3 olika som justerat brännaren under åren och fått 3 helt olika inställningar gjorda. Ska det löna sig måste man ha en installatör som man kan lite till 100% på. Med den spridning jag haft kan man lika gärna köra på så länge askan o lågan ser fint ut och inga andra problem inträffar.
/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jag har svårt att föreställa mig att det gör någon nytta om det inte är våldsamt stor skillnad på pelletsen, det skiljer så mycket mot sommar/vinter osv så den lilla skilnaden dy får är knappast värd besväret givetvis under förutsättning att brännaren funkar bra innan du byter.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar