På min panna så sitter det ett spjäll som man kan dra in och ut. Klåfingrig som jag vara när jag flyttade in så rörde jag ju naturligtvis på det.
Nu vet jag ju inte hur det ska stå för bästa effekt. En kompis säger att det ska vara helt öppet medan en anna säger att det ska vara bara lite öppet för att behålla värmen.
Jag har ingen rökgastermometer.
Vad ska jag göra ?
Inställning av spjället?
Inställning av spjället?
Parca Norrahammar
JanFire Flex-A
Danfire regulator
JanFire Flex-A
Danfire regulator
När du eldar med pellets ska spjället vara öppet. Kör du med elpatroner i pannan kan du stänga spjället för att minska värmeavgång. Rökgastermometer är bra att ha, ändå viktigare är att det finns en dragregulator. Finns inte det får man enligt min erfarenhet aldrig någon riktig ordning på eldningen.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Okej, så det lönar sig i längden att installera en dragregulator?Torsten skrev:När du eldar med pellets ska spjället vara öppet. Kör du med elpatroner i pannan kan du stänga spjället för att minska värmeavgång. Rökgastermometer är bra att ha, ändå viktigare är att det finns en dragregulator. Finns inte det får man enligt min erfarenhet aldrig någon riktig ordning på eldningen.
Parca Norrahammar
JanFire Flex-A
Danfire regulator
JanFire Flex-A
Danfire regulator
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Erik_odal skrev:
Okej, så det lönar sig i längden att installera en dragregulator?
Ja det lönar sej alltid eftersom brännaren får jobba mot ett konstant drag, Det gäller även vedpannor..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skulle vilja påstå att en rökgastermometer är minst lika viktig för skorstenens livslängs skull. Bägge är faktiskt väldigt viktiga.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.