Vill inte starta

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Du har inte skrivit vad du har för panna.Det finns många som kan mycket om olika pannor här :wink: Har du läst eller sökt på dragregulator?Har du spjället fullt öppet?Har du tubolatorer i pannan.Hur många sitter i?Det finns en del som kan hindra draget i en panna.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
DeG
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 20 jun, 2007 18:59
Ort: Nässjö

Inlägg av DeG »

Det är en Parca Norah 3000 från -88.
KMP PX21 v.7,3
Pannan är en Parca Norah 3000 från 1988.
Eldar med Smålandspellets.
Huset är byggt -36. 2-plan á 92m² + källare.
Pavoni
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 29 dec, 2007 00:35
Ort: Simrishamns kommun

Inlägg av Pavoni »

Jag hade precis samma problem ungefär samtidigt med samma panna och brännare. Jag justerade upp startdosen en liten liten aning. Tipset hittade jag här nånstans att dosen precis ska täcka tändhålet. Efter det fungerade det bra.
Det stämmer även med "poffarna" som kom efter av/på då det förstås låg pellets kvar i brännaren och dosen därmed blev alldeles för stor.
PARCA NORAH 3000 1984 ; KMP PX21 v7.2 20 grader hysteres; oisolerade 190 m2 i Skåne; 10 pallar/år
DeG
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 20 jun, 2007 18:59
Ort: Nässjö

Inlägg av DeG »

Jag har som sagt ökat draget i pannan med hjälp av plåten som sitter i veddelen. Hur mycket drag ska man ha? Kan man mäta upp det på något vis? Jag märker nu efter justeringen att det sammlas betydligt mera sot i veddelen än vad det gjort tidigare.

För övrigt har jag ökat min startdos till ca 3,5dl och den startar perfekt. Alltid på första försöket. I alla fall när jag har varit ner vid pannan. :lol:
KMP PX21 v.7,3
Pannan är en Parca Norah 3000 från 1988.
Eldar med Smålandspellets.
Huset är byggt -36. 2-plan á 92m² + källare.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

DeG skrev:Jag har som sagt ökat draget i pannan med hjälp av plåten som sitter i veddelen. Hur mycket drag ska man ha? Kan man mäta upp det på något vis? Jag märker nu efter justeringen att det sammlas betydligt mera sot i veddelen än vad det gjort tidigare.

För övrigt har jag ökat min startdos till ca 3,5dl och den startar perfekt. Alltid på första försöket. I alla fall när jag har varit ner vid pannan. :lol:
DeG!Det låter kanon att det funkar med starterna nu....
Mera sot??Är det "svart"sot du menar??

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
DeG
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 20 jun, 2007 18:59
Ort: Nässjö

Inlägg av DeG »

Ja det stämmer. Det är mycket fint fint sot, inga "klumpar". Det är just det att det sammlas i veddelen. Det har inte varit så mycket tidigare. Det känns som att det kanske är för bra drag och med det drar jag slutsattsen att systemet blir mindre effektivt. Värmen försvinner i draget. Har jag fel? Har du (ronald) eller någon annan några inställningstips. Typ: Hur ska lågan se ut för bästa resultat osv. Det bästa kanske är att ta hit en snubbe som mäter upp effektiviteten. Hur gör dem det?
KMP PX21 v.7,3
Pannan är en Parca Norah 3000 från 1988.
Eldar med Smålandspellets.
Huset är byggt -36. 2-plan á 92m² + källare.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Nja är sotet svart så känns det som att det är för dåligt drag strypt nånstans för mycket.....

Har du Kmp orginal skruv så är en inställn, ...halvt varv på skruven i drift fas lagom 170 V över fläkten obs!( Finns en tråd om det)..Sen som sagt matar skruvarna inte lika så detta är ungefärligt ...lågan skall väl vara gulvit....Installatörerna mäter även rökgas halter mm för perfekt inställn inte att förakta en perfekt inställning av brännaren men jag tycker om man har så ojämn matning så blir det svårt att få "perfektomento" ändå...

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Sintringen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 10:58
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Sintringen »

Ena stunden var där knappt någon pellets? nästa en puff? Har du kört pelletsslut eller är det dags att rensa förådet från spån kanske?
__..__..Det Brinner i knutarna..__..__
Kamin: PellX- Classic. (2007-Digi-termo)
91-92% vgrd {driftstopp under 2008 = 0}
Neova 6mm (och nöjd)
2 Plan: 120 Kvadrat fd Direktel. (Självdrag)
NIBE- 120 L Vv Beredare i källaren (+65c) (vit)
DeG
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 20 jun, 2007 18:59
Ort: Nässjö

Inlägg av DeG »

Sintringen
Jag förstår inte vad du menar men det står att det bara var ett fåtal pelletsbitar som blivit brända av startdosen. Aldrig att det var för lite pellets.
Har inte kört slut på pellet och jag har rengjort förådet.
Detta är ett avslutat kapitel.(Hoppas jag). Nu håller jag på att fintrimma inställningarna.
KMP PX21 v.7,3
Pannan är en Parca Norah 3000 från 1988.
Eldar med Smålandspellets.
Huset är byggt -36. 2-plan á 92m² + källare.
Skriv svar