Pelletsbrännare i vedpanna med omvänd förbränning

PeterTh
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 27 okt, 2004 11:38
Ort: Alunda
Kontakt:

Pelletsbrännare i vedpanna med omvänd förbränning

Inlägg av PeterTh »

Hej,
Jag har sedan 2004 kört en Biona 2000 i en CTC V30 panna från 1996 (med omvänd förbränning) . Jag har gjort på enklast möjliga vis och bytt ut den nedre luckan mot en lucka med hål för oljebrännare där Bionan ju passar. Det hela fungerar lite si och så. Bl a så finns det mycket lite plats för aska i pannan och eftersom luften ska ut nertill i pannan och passera genom en kanal vidare till skorstenen så får jag snabbt så mycket aska i kanalen att skötseln blir besvärlig. T ex så måste jag aska ur ordentligt efter ungefär 60-70 gångtimmar. Nu funderar jag på att flytta upp brännaren till övre luckan (vedluckan) och ta ur keramiken ur pannan men fortfarande kommer ju rökgaser med askan att gå samma väg som tidigare och jag vill ju kunna utnyttja undre delen av pannan som askmagasin för att få längre intervall på skötseln. Finns det någon här med erfarenhet av detta som kanske har bra ideer för modifiering så att det passar bättre för pelletseldning?

Mvh
Peter
--------------------------------------------------
Biona 2000 i en CTC V30 sedan 2004
PeterTh
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 27 okt, 2004 11:38
Ort: Alunda
Kontakt:

Verkligen ingen som har bra ideer?

Inlägg av PeterTh »

Hej,
Finns det verkligen ingen klurig person som har funderat runt detta?

mvh
Peter
--------------------------------------------------
Biona 2000 i en CTC V30 sedan 2004
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Först frågar du efter erfarenheter och nu efter funderingar kring detta...

Det finns MÅNGA kluriga här faktisk men tydligen finns det dåligt med folk som har den kombination du har och det var ju erfarenhet du frågade efter.

Är det något specifikt du vill veta kan det vara mycket lättare att få svar, "flummiga" frågor brukar ha dålig svarsstatistik.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
PeterTh
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 27 okt, 2004 11:38
Ort: Alunda
Kontakt:

Inlägg av PeterTh »

Hej och tack för svar,
Okej, jag försöker bli tydligare. Vad jag egentligen var ute efter är erfarenheter/funderingar runt installation av brännare i en vedpanna med omvänd förbränning. Principen för en sådan panna är väl ganska lika oavsett tillverkare? Mitt specifika önskemål är att flytta upp brännaren i vedluckan istället för att köra den i nedre luckan som jag gör idag. Målet med detta är att öka utrymmet för aska. Problemet med panntypen (det kanske inte är något problem?) är att luften/draget genom pannan sker underifrån dvs all aska kommer att lägga sig ovanpå där luften ska ut. Frågan är då om man kan lösa detta på något vis. Jag har en sprängskiss av hur pannan är konstruerad. Jag skulle kunna lägga den på min hemsida så kanske några kluriga och erfarna personer kan hjälpa mig att fundera ut en lösning i mitt speciella fall?

Jag vill också poängtera att mitt andra inlägg på inget vis var menat att vara näsvist eller på annat sätt irriterat. Jag tolkar ditt svar (Icecap) som en smula irriterat och det var inte alls meningen att jag skulle irritera någon.

Mvh
Peter
--------------------------------------------------
Biona 2000 i en CTC V30 sedan 2004
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Du bör nog flytta upp brännaren till övre luckan o ställa in en plåt el liknande som sluttar framåt i pannan så askan kommer i framkant på pannan..

Du kanske får flytta upp brännaren o sen bygga/skaffa en automatisk uraskning.. :wink:
Då behöver du inte bry dej om de problemet längre, Bara genom att ha brännaren uppe så blir hyfsat lätt att skrapa/suga ut askan oxå..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Rent omedelbart borde problemet med att askan "blokerar" rökvägen finnas även vid vedeldning och därmed vara "designad bort" eller iaf. minimerat per design, självklart kan du inte använda allt utrymmet till aska men jag tror att du kan klara dig bra.

Jag tror att du fint kan montera den längst uppe, tipset med plåten kan definitivt vara värd att testa, det låter som en bra idé tycker jag.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
jocce5
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 17 mar, 2007 15:22

Inlägg av jocce5 »

Jag har en vedunic 825, som jag har monterat en Viking B16gl i.
Jag har inte gjort mer än installerat dragregulator och monterat brännaren
i övre luckan och "pluggat" pannans fläkt. Keramiken är kvar och den mesta askan
hamnar nere i nedre kammaren. fick dock plocka ur 2 st turbulatorer eller
vad de nu heter ur rökgångarna, eftersom att jag hade en rökgastemp på
endast 125 grader, annars är det bara att tuta och köra jag har inte
märkt av några problem med askan, sotar väl ur och tömmer aska var 3e vecka eller nåt sånt.
Boyta 129kvm Biyta 90kvm
Vedunic 825
2st 675l ackumulatortankar
Viking B16GL
CBJ shuntautomatik
PeterTh
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 27 okt, 2004 11:38
Ort: Alunda
Kontakt:

Inlägg av PeterTh »

Upptill, i bakkant av vedutrymmet finns det ett by-pass spjäll som påverkas av vedluckan. Jag antar att spjället öppnar och släpper ut rökgaserna den vägen när luckan öppnas. Tror ni att det skulle kunna fungera att sätta igen rökgången i botten av pannan och låta by-pass spjället fungera som rökgång istället? Då skulle jag få ett stort askutrymme men vägen ut för rökgaserna blir kortare så risken är att rökgastempen efter pannan blir för stor.

Jocce5, du skriver att du har lämnat keramiken kvar. Det låter intressant för jag får väl knappast bort min keramik utan att förstöra den och det vore ju trevligt att kunna använda ved när andan faller på.

André, nertill i pannan går rökgaserna ut i framkant men om jag lutar plåten tvärtom mot ditt förslag och lämnar en springa framtill mot pannväggen borde jag skydda rökgången (om jag behöver ha den nertill i pannan) samtidigt som jag får ett större askutrymme bakom plåten. Tål att funderas på.

Icecap, det är möjligt att jag gör det mer komplicerat än det behöver vara. Det borde ju vara som du säger att designen borde ha tagit hänsyn till detta redan. Men man är ju nyfiken på att se om det kan bli bättre...


Tack för allas funderingar runt detta,

Peter
Senast redigerad av PeterTh den tor 10 jan, 2008 21:56, redigerad totalt 1 gånger.
--------------------------------------------------
Biona 2000 i en CTC V30 sedan 2004
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Klart att du kan öppna bypass-spjället men jag är ganska osäker på om kråkorna behöver all värmen de får då...

Översatt: MYCKET dålig idé!

I min "trånga" panna kan jag nöja mig med att aska ut var 3-4'de vecka under eldningssäsongen, jag ser inte att du skulle ha det sämre och 4 veckor under säsongen borde väl vara OK eller?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
PeterTh
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 27 okt, 2004 11:38
Ort: Alunda
Kontakt:

Inlägg av PeterTh »

Aska ur var tredje/fjärde vecka låter helt ok. Idag måste jag göra det minst 1ggr/vecka eftersom jag annars får problem med draget. Jag tror jag testar varianten med en snedställd plåt och låter röken gå ut den vägen som det var tänkt. Det ska bli en rökgasfläkt också så dragproblemet torde bli mindre.

Tack för hjälpen,

Peter
--------------------------------------------------
Biona 2000 i en CTC V30 sedan 2004
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

Hej Peter,

Jag har kört med "bakvänd förbränning" i cirka två år nu och det funkar fint. I min kombipanna finns det plats för upp till 20liter aska.

Som Icecap sa så är by-pass spjället ingen bra ide... "by-pass" är precis vad det låter som, nästan all värme sticker ut i skorstenen. Jag har mitt helt stängt och låter det gro igen med aska där... kanske borde kitta igen det....

Eftersom panna är designad för bakvänd förbränning är det där nere och bakom mycket av värme överföringen sker. I min panna så går det tre "vattenrör" genom rökkanalen för att ta upp värme direkt efter brännkammaren.

Ett problem jag dock tycker mig märka är att väl nere så ska det upp igen genom rökkanalen i bak (iaf. på min panna) vilket ger ett 1,5m "schakt" på cirka 40x15cm med varmluft vilket suger mycket värme ur panna när den inte är igång.

Min slutsats är att det är viktigt att försöka ha så låg rökgastemperatur som möjligt ut ur en sådan panna. Speciellt om beredare och shunt sitter på panna istf. ack-tank. Jag har 115-140 grader ut ur pannan nysotat.

Btw. se till att huvudspjället är "ganska" stängt... annars suger det ännu mera genom pannan.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

Inlägg av kurre_44 »

Att montera en framåtriktad bränare i en vedpanna med "omvänd förbränning" är en alldeles utmärkt kombination. Montera alltid brännaren i övre vedinkastluckan. Pannan funkat perfekt med viss reservation att med låga rökgastemperaturer kan det ibland bli problem med drag i synnerhet vid uppstart. Ofta är keramiken delad i 2 delar, låt då den inre sitta kvar, askan som samlas i bakkant funkar som en snedställd plåt för att få gaserna att lätt vända runt keramiken och ut i kanalerna. Som en nödåtgärd kan man köra med tändspjället öppet någon cm för att få upp rökgastempen i skorsten samt förbättra draget i pannan. Aska sedan bara ur i askutrymmet innan det blir fullt under keramiken.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

Montera alltid brännaren i övre vedinkastluckan.

Varför?

mvh christer
Baxi bonus 3st 500liters tankar.
Biona pelletsbrännare.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

PeterTh skrev:
André, nertill i pannan går rökgaserna ut i framkant men om jag lutar plåten tvärtom mot ditt förslag och lämnar en springa framtill mot pannväggen borde jag skydda rökgången (om jag behöver ha den nertill i pannan) samtidigt som jag får ett större askutrymme bakom plåten. Tål att funderas på.

Peter
Om rökgaserna går ut i framkant borde det ju gå mycket bra att köra i övreluckan, Askan blåser väl längst in i pannan.. :?
Annars är det bara att göra tvärtom som du säger...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
solrosen
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 10 jan, 2008 12:29
Ort: Kävlinge

Inlägg av solrosen »

Hej, har följt debatten lite, kör själv en Pellex brännare i en Vedolux UB mot ack.tankar sedan 01, vilket går mkt. bra i övre luckan, viktigt är att ha rätt avstånd till bakvägen, inte för nära, kör med förbigångsspjället lite öppet, på min panna 5-6 hack, då förvärms pannan och skorstenen, annars kan luften vara för tung särskilt som det är långt mellan uppstarterna när man kör mot ack.tankar vilket du bör göra, kör bara på full effekt då det inte finns någon anledning att "fiselda" mot ack.tankar, när pannan blir varm så vänder rökgaserna själv och du kommer att ha nytta av alla delar av keramiken då den dels styr rökgaserna och hjälper till att göra förbränningen fullständig villket man ju vill.
Visserligen blir det en del aska men med tanke på vad du petar in i pannan under en kall vintervecka och vad du fått ut i effekt så är det ju ganska bra. Tänk om du hade eldat med ved.
Skriv svar