Kostnad installera kamin.

Skriv svar
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Kostnad installera kamin.

Inlägg av stingray »

Hej på er!

Fick äntligen nycklarna till mitt hus igår så nu kommer det nog att komma en del frågor..

Har funderigar på att installera en kamin i vardagsrummet, skorstensstocken går lämpligt igenom rummet.
Är det nån som vet ungefär hur mycket det kan tänkas kosta att installera en kamin?
Dvs enbart arbetet med att ta upp ett hål i skorstenen och sticka in ett rör i den från kaminen.

Mvh David
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Brukar handla om ett par tusenlappar eller så, fast först ska du ju hitta en som är villig att göra det, dom vill ju sälja hela installationen annars blir dom griniga, och stygga dig om du själv köper kaminen :lol: då är du inte snäll mot dom stackars installatörerna.

Kolla först så att skorstenen är frisk så att du inte behöver installera rör också, kan lägga på uppåt en 10.000 eller så.

Annars är det inte så jäkla svårt att göra själv, brukar medfölja bra instruktioner med kaminerna.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

Först måste man ta dit sotarn så dom får provtrycka kanalen som du ska elda i.

Installerade en murspis hos mig (keddy carisma) .. iofs ved men då byggde dom upp hela rasket, installerade röret i murspisen, byggde om skorstenen i toppen (gick ut i sidan innan) och satte en sotarlucka i källarn..

Det jobbet gick på 12.000 cirka. så att bara sätta in röret borde vara 1 timmes jobb...OM du hittar nån som kan göra det :)
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Inlägg av stingray »

Provtrycka kanalen säger ni. Kan man inte använda samma rökkanal som används nu av pannan? Isåfall så borde den väll inte behöva provtryckas och rimligtvis så borde den vara frisk också.

angående installationen så får jag väl i värsta fall köpa installation och kamin av samma gubbe, så borde väl han bli hjälpsam.. :wink:

//David
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Nej, kaminen måste ha en egen kanal.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

man får inte ha 2 källor i en kanal...utan måste vara separata.
Jag fick själv ta ventilationsventilen för tvättstugan i min egen murspis ... var den enda som gick hela vägen förutom den jag eldar pellets i.
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Inlägg av stingray »

man får inte ha 2 källor i en kanal...utan måste vara separata.
Surt sa räven.. Vad allting blev krångligare med en gång. Antar att det inte är någon högoddsare att sotaren kommer att hitta nånting att anmärka på i en gammal ventilationskanal som man vill använda som skorsten.
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Calfactor
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 16 feb, 2006 13:15
Ort: Varberg

Inlägg av Calfactor »

Jag har hört att enligt lagen får man elda med två eldstäder i en skorsten, men att sotarna sällan tillåter det?
Norge är det väll tillåtet?
Norrahammarsbruk Calfactor 1964
2000l olja kvar innan pellets?
Nibe EVC
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det är nog inte rekommendera i vilket fall som helst, om man eldar för fulla muggar i kaminen och pannan startar så blir det ruskigt mycket rökgaser som ska ut genom samma kanal.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

att använda en gammal ventilationskanal var inget problem för mig. Den höll för provtryckningen och då är det ok att använda.

Den ska väl heller inte vara för trång kanske men i min gamla skorsten från 55 så var den bra storlek.


Sen om man vill ha ventilation kvar får man ordna det på annat sätt helt enkelt :P
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Sintringen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 10:58
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Sintringen »

pssst... www.pelletskungen.se
www.kaminkungen.se

Kolla under skorstenar....
__..__..Det Brinner i knutarna..__..__
Kamin: PellX- Classic. (2007-Digi-termo)
91-92% vgrd {driftstopp under 2008 = 0}
Neova 6mm (och nöjd)
2 Plan: 120 Kvadrat fd Direktel. (Självdrag)
NIBE- 120 L Vv Beredare i källaren (+65c) (vit)
Skriv svar