Brandsäkra pannrummet

Skriv svar
TidlundNKPG
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 06 feb, 2004 19:00
Ort: Kolmården
Kontakt:

Brandsäkra pannrummet

Inlägg av TidlundNKPG »

Sotaren tycker att jag måste bättre på brandskyddet lite i mitt pannrum, i synnerhet dörrarna. Pannrummet har två dörrar, båda i trä med trädörrposter. Den ena (närmast pannan) är klädd med plåt (både dörr och karm), och detta är ok enligt sotaren, men den andra är inte säkrad på något sätt.

Den därren som är klädd med plåt är dock inte helt bra, för dörren är svår att stänga ordentligt, och plåtarbetet är lite halvklåparaktigt gjort. Alltså funderar jag på att ta bort plåten och göra om detta.

Frågan är nu om man ska klä dörrarna med plåt, eller om det finns bättre metoder som är enklare? Kanske nåt slags skivmaterial på dörren? Och isåfall, hur gör man med karmarna?

Hur ser det ut hemma hos er?
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag har bara gips i taket. Dörren är en vanlig dörr. Konstigt att vissa kräver mer o andra mindre brandskydd??
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Andreas Hansson skrev:Jag har bara gips i taket. Dörren är en vanlig dörr. Konstigt att vissa kräver mer o andra mindre brandskydd??
Din "vanliga" dörr kanske är en klassad B30 dörr? För i så fall är det OK.

Kolla på dörrens gångjärns sida om det inte sitter någon skylt/märke där som talar om vad det är för dörr och klass.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Kraven har höjts allt efter som. Därför varierar det, sen tycker sotare olika. Om det är masiva trädörrar så har de ganska bra brandskydd i sig, men är det låddörrar kan du lika gärna klistra upp wellpapp (nästan). Gips på insidan dörren borde räcka. Hur mycket beror på brandkravet i pannrum, vilket jag inte kan, men det står i boverkets byggregler.
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Vad som gäller går att läsa hos boverket.
http://www.boverket.se/novo/filelib/for ... dskydd.pdf
Boverkets byggregler, se s.41

"Pannrum och bränsleförråd i direkt anslutning till pannrummet
skall utformas som egen brandcell. (BFS 2002:19)
Råd: Tak och väggar bör förses med material i lägst klass Bs1,
d0 på tändskyddande beklädnad (klass I på tändskyddande
beklädnad). Golvet bör utföras av material i klass
A1fl (obrännbart material). (BFS 2002:19)"
fredrik
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 21 nov, 2004 17:59

Inlägg av fredrik »

Hej!
Min sotare hade samma åsikt som din och sa minerit-skiva (finns ett handelnamn som jag glömt) som är brandklassad. Inga problem att skruva på dörren så var han nöjd. Är dock ganska dyr (ca 300 kr/skiva 250*120 cm)

Enligt sotaren så är dessa bättre än gips.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

arbete men bra

Inlägg av snillet »

Lite mer arbete men inte SÅ dyrt och det blir väldigt bra är att helt enkelt köpa begagnade brandklassade dörrar ,gärna med karm och helt enkelt byta ut sida dörrar....

I synnerhet B30 dörrar finns det relativt gott om hos beg byggmaterialfirmor.

Även ståldörrar finns med de e tunga å dyra....
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar