Driftstopp i lågeffektläge (px21)

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Endy
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 10 jul, 2007 23:36
Ort: Smedjebacken

Driftstopp i lågeffektläge (px21)

Inlägg av Endy »

Hej!

Fick min PX21 installerad i torsdags, pga. tidsbrist hann installatören inte optimera allt med sina instrument men han ska återkomma inom en ganska snar framtid när det "bränt ur lite" så att säga.

Hur som helst, ett tag efter att han hade åkt och brännaren puttrat på ett par timmar så fick jag ett driftstopp. Röd lampa kombinerad med grön lampa vilket enligt manualen betyder stopp i högeffektläge. Enligt manualen ska skruven normalt gå ungefär 3/4 varv, när jag körde igång igen märkte jag att skruven bara gick runt 1/4 varv, jag skruvade då upp "power"-läget lite grann (svårt att veta hur mycket man ska vrida på skruvarna eftersom det inte finns någon ordentlig indikering hur mycket man ökar, suck) och skruven går nu ungefär 1/2 varv och matar jämnare än förut. Efter det puttrade brännaren på till lördag eftermiddag. Jag gick och kikade på en rutinkoll och då hade brännaren fått stopp, den här gången i lågeffektläget. Jag skrapade ur lite aska och grejade och körde sedan igång igen, inga problem i start eller högeffektläge etc... Sedan imorse när jag gick upp så hade brännaren stannat igen, även denna gång i lågeffektläget. Gjorde rent lite för säkerhetsskull och körde sedan igång igen. Högeffektläget är helt ok, det matas fram pellets i relativt jämn nivå, men när den blivit varm och går över till lågeffekt så snurrar skruven bara runt 1/4 varv och pellets matas fram ruskigt ojämnt, ibland kommer det inget alls på ett par vändor (20 sek intervaller) och sedan verkar det komma en hel drös i nästa vända... skumt... Dock har det ju bara varit 2 stopp och 3 dagar så den stannar ju inte varje gång, men...

Förslag på lösningar? (ska givetvis kontakta installatören så att han får ställa in, men han kanske inte kan komma förrän slutet av veckan). Ett alternativ jag funderat på är att koppla av lågeffektläget, förstått att man kan göra det enkelt med en bygel. Men också hört att det kan bli lite väl mycket start/stopp för brännaren då vilket sliter tändelementet mer. Eller ska jag öka "powern" (pelletsmatningen antar jag då) ännu mer så att skruven går de 3/4 varv i högeffektläget som det står i instruktionsboken, vilket kanske innebär att den går mer i lågeffektläget...?
Panna: CTC Total -85
Brännare: Pellx -98 uppgraderad till tändelement och chip 5.1
Pellets: Laxå 8mm småsäck
Hus: Villa ca 120kvm med källare och inredd vind
johansjostedt
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 07 jan, 2008 21:33

Inlägg av johansjostedt »

brännaren får för lite pellets i lågeffekt därav stoppen. du får som du skriver öka matningen till mellan 1/2 till 3/4 varv på högeffekt om det skall fungera. Kolla att skruven har ca 40 graders lutning, för brant lutning kan göa matningen ojämn och vara en bidragande orsak.
Alternativ med högeffekt endast kan kombineras med processor med 20 graders intervall för att minska start/stopp.
johan, kmp px21, ctc 171 m. baffelplåt, 4 turbulatorer, tigex 25
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Eftersom du bara har en pot.att skruva på för drift,så hör de ihop,hög och låg.Om du ökar på hög så ökas också låg när den går in.Troligtvis så kör du för snålt och då slocknar den på låg effekt.Prova att öka lite till på hög när den går i drift.Du får kanske också öka luften också.
Du har väl fått instruktionen,annars är den här. http://www.ariterm.se/filer/PX21%20Anv_070926.pdf.

Sen kan du mäta volt på stift 3 och 4,så ser du "hastigheten" på fläkten.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... ltm%E4tare
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
johansjostedt
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 07 jan, 2008 21:33

Inlägg av johansjostedt »

brännaren får för lite pellets i lågeffekt därav stoppen. du får som du skriver öka matningen till mellan 1/2 till 3/4 varv på högeffekt om det skall fungera. Kolla att skruven har ca 40 graders lutning, för brant lutning kan göa matningen ojämn och vara en bidragande orsak.
Alternativ med högeffekt endast kan kombineras med processor med 20 graders intervall för att minska start/stopp.
johan, kmp px21, ctc 171 m. baffelplåt, 4 turbulatorer, tigex 25
Endy
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 10 jul, 2007 23:36
Ort: Smedjebacken

Inlägg av Endy »

Ok, tack för tipsen. Ska exprimentera lite. Brännaren har gått sedan imorse med samma inställningar som den tidigare stannat på lågeffekt på så mängden pellets borde inte behöva dras upp så enormt mycket. Jag har för övrigt pappersvarianten av instruktionerna men tackar ändå för länken Taxen...

Nackdelen med min panna är att man inte kan kika in och kolla på lågan någonstans. Det finns en liten "lucka" att öppna ovanför brännaringången men man ser bara ljussken och små "glödflammor" som hoppar runt när man kikar in, fallröret till brännaren gör sitt till för att försvåra inseendet också :)... Kan för övrigt tillägga att de gånger jag skrapat ur askan ur brännarröret har den varit kolsvart och haft delvis "ask-klumpar", alltså svarta små bollar som pulvriserats när man klämt på dem. Vad jag har förstått är det optimala att man får aska som är vit och väldigt lös så att säga.

Aja, ska exprimentera lite som sagt, förhoppningsvis kan jag få den helt driftsäker innan installatören kommer och finjusterar.


uppdatering:

Ställt in lite mer effekt, skruven går nu någonstans mellan 1/2 till 3/4 varv på högeffekt och mellan 1/4 till 1/2 varv på lågeffekten. Gick betydligt snabbare att värma upp pannan från de ca 70 grader den startade vid till de 85 den stannar vid, frågan är om man tjänar på att försöka ställa in så det tar så lång tid som möjligt att komma upp till 85 grader och ändå gå stabilt även på lågeffektläget för att få så få start/stopp som möjligt... Ska se nu hur lång tid det tar för pannan att gå ner till runt 70 grader då brännarn sparkar igång igen... spännande :) fast min fru är inte överdrivet glad att jag börjat bosätta mig i pannrummet senaste dagarna, haha...

uppdatering 2:
klockat lite tider nu. vid 20:00 körde brännaren igång med startdos och eldade upp till 85 grader till klockan 20:40, sedan nedkylningsfas och standby. Ungefär 23:00 började den på en ny vända efter att tempen gått ner till ca 70 grader. Det borde innebära runt 8 starter/dygn (iallafall med nuvarande utetemp, vet ju inte än vad skillnaden blir om det blir varmare/kallare), är det normalt?
Panna: CTC Total -85
Brännare: Pellx -98 uppgraderad till tändelement och chip 5.1
Pellets: Laxå 8mm småsäck
Hus: Villa ca 120kvm med källare och inredd vind
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Jag själv tycker jag att min brännare och panna går som bäst på 14-16 kW(Brännaren) Endast högeffektläget!!Sen var det nån som skrev att det passade bäst med" full rulle" (hade stor panna hände inget med låg effekt ..gick dygnet runt) Sen elda mot acctank=full krydda på brännaren.....
Så ,,det är bara att testa ,väga och pula... :wink:


Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Sintringen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 10:58
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Sintringen »

precis, väldigt få människor använder eller behöver lågeffekten, lika bra den får riva loss tills den skall bryta.
__..__..Det Brinner i knutarna..__..__
Kamin: PellX- Classic. (2007-Digi-termo)
91-92% vgrd {driftstopp under 2008 = 0}
Neova 6mm (och nöjd)
2 Plan: 120 Kvadrat fd Direktel. (Självdrag)
NIBE- 120 L Vv Beredare i källaren (+65c) (vit)
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Skall man använda bara högeffekt,så tror jag att man skall ha en nyare processor som går på "kylning" i 7min,för annars är risken att det blir kvar glöd i brännarröret som sintrar.Äldre versioner är väl bara 3min.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Endy
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 10 jul, 2007 23:36
Ort: Smedjebacken

Inlägg av Endy »

Jag fick min brännare i torsdags och det är årsmodell 2007 så den borde innehålla den nyaste processorn. Jag har inte räknat nedkylningsprocessen men jag är rätt säker på att den är längre än 3 minuter iallafall.
Panna: CTC Total -85
Brännare: Pellx -98 uppgraderad till tändelement och chip 5.1
Pellets: Laxå 8mm småsäck
Hus: Villa ca 120kvm med källare och inredd vind
johansjostedt
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 07 jan, 2008 21:33

Inlägg av johansjostedt »

Det står nog en liten klisterlapp på processorn, en svart liten klots på kretskortet, sitter nedanför potentiometrarna och syns om du tar bort kåpan. troligen står det massa siffror med 7.x ngnstans då har du senare version sw = bra.
Eftersom du inte ser ngn låga så vidare bra kan riktvärde på matningssränning fläkt mätt med vanlig multimeter vid fullfart vara ca 150V vid drygt 0.5 varv på skruv. Självklart beroende på panna etc etc men en indikation iallafall. Jag kör bara fullfart, ev problem med att lågan brinner "upp i taket" på brännaren med för låg effekt, så kör fullt du om du inte nyttjar maxeffekt mer än det verkar som.
Att du får hård svart aska inne i brännaren som precis sitter ihop men lätt går isär vid lätt tryck får nog anses vara bra och normalt.
Du får trösta frun med att det finns fler maniska pelletsfixare som gärna sitter och hukar framför pannan istället för tv:n!
johan, kmp px21, ctc 171 m. baffelplåt, 4 turbulatorer, tigex 25
Skriv svar