Varmvatten komfort

Skriv svar
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Varmvatten komfort

Inlägg av Erik »

Hur klarar pelletsbrännarna varmvatten komforten. De är ju trögare i starten jmftr med oljeb. .
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Alla pannor har ju en viss mängd vatten som alltid hålls varmt, från detta kan man alltid utvinna varmvatten fram tills dess att brännaren slår igång. Har du ett stort varmvattenbehov får du utöka pannans vattenvolym med en ackumulatortank.
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Har 175 liter vatten i pannan. Varmvatten produceras mha värmeväxlare. Kör med temperaturen 60 (start) och 85 (stop) just nu. Elpatron inställd på 50 grader. 2 vuxna och 3 barn (9-13 år).

För "normal" varmvattenförbrukning så som kranvatten och dusch är det inga problem. Tappa upp badvatten kan krävas planering typ köra igång brännaren 15-20 minuter innan man skall börja att tappa upp.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Charlie
Stor entusiast!
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 23 nov, 2004 12:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Charlie »

ztz skrev:Har 175 liter vatten i pannan. Varmvatten produceras mha värmeväxlare. Kör med temperaturen 60 (start) och 85 (stop) just nu. Elpatron inställd på 50 grader. 2 vuxna och 3 barn (9-13 år).

För "normal" varmvattenförbrukning så som kranvatten och dusch är det inga problem. Tappa upp badvatten kan krävas planering typ köra igång brännaren 15-20 minuter innan man skall börja att tappa upp.
Har precis samma erfarenhet. Om panntempen råkar vara precis över startvärdet och brännarn står still så räcker inte varmvattnet för att fylla mitt badkar. Duscha går dock utmärkt. Jag kommer antagligen att komplettera med en acktank såsmåningom just för att förbättra vv-kapaciteten.
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
tr5
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 13 jan, 2005 12:14
Ort: Lund

Inlägg av tr5 »

Nu har jag kört med BAXI Eurofire i ett helt dygn i min CTC1100. Säljaren varnade för sämre varmvattenkomfort, men jag upplever det motsatta.
Tidigare körde jag på pannans rek. drifttemperatur 70 grader. Jag vet faktiskt inte till- och frånslagstemp.
Nu kör jag med brännarens termostat där man själv kan välja till- och frånslag och har då 70-85 grader. Eftersom brännaren börjar tända vid 70grader finns det lite marginal att fortsätta sjunka under starttiden utan att varmvattnet påverkas.
Skriv svar