Kontakt med värmebaronen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Kontakt med värmebaronen

Inlägg av Rayyan »

Jag e-mailade värmebaronen tidigare i veckan med frågor och önskemål om justeringar i brännarens logik.

I dag ringde de tillbaka (Magnus på VB) och vi hade en riktigt bra diskussion om pelletsbrännare i allmänhet och Värmebaronens brännare i synnerhet.

Jag är helt klart både imponerad och nöjd (men inte förvånad) med VB's support och engagemang.

De har nog mera koll på grejjerna än många tycks tro.

Sprciellt angående sönderbrända innerrör. Där finns en del kemi och fysik-fakta att beakta.

MVH Raymond
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Ja vad säger dom om brännarrrören?

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Sprciellt angående sönderbrända innerrör. Där finns en del kemi och fysik-fakta att beakta
Med tanke på att de flesta andra tillverkare klarar att tillverka brännare som håller avsevärt mycket längre så vet jag inte vad det skulle vara för "fysik och kemi"
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Kanske rätt justering kan göra underverk

Rätt brännare och fel justering är dåligt.
Jag är ingen ambassadör för VB men jag tar till mig all info jag får.
Kolla själv med dem som har resurser att kontrollera och utrede driftfallen.

Jag har eldat ganska många ton i min VB 20 och har inte en tillstymmelse till defekter på innerröret.
De som måste byta innerrör årligen kanske har inställningsproblem?
Senast redigerad av Rayyan den fre 01 feb, 2008 21:11, redigerad totalt 1 gånger.
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Jag har sagt det förr ..jag har varit på mycket värmemässor här i S-vall och återförsäljare med flera brännar märken har sagt dåligt brännarrör välj en annan brännare .....Själv tycker jag det är tråkigt för jag tycker det är en bra brännare... men det är ju ett fasligt snack om brännarrröret..
Ta några kronor mer för brännaren och fixa riktigt innerör "de la gjutjärn "

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

OK!

Jag håller med om att det verkar suspekt att man måste ha perfekt justering/inställning för att grejjerna ska hålla men perfekt justering är väl det som alla strävar efter.

Jag kanske ändrar mig när mitt brännarrör havererar.
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Rayyan skrev:De som måste byta innerrör årligen kanske har inställningsproblem?
Det där vet jag inte om jag köpte.

Tyvärr så är det ju så krasst, att förbränningen är så ojämn att en mer perfekt injustering är väldigt svår.

Jag tror istället att det är en mängd ingående faktorer som påverkar det inre rörets livslängd.

VB har ju för övrigt själva börjat anse det inre röret som en förbrukningsdetalj, med en uppskattad livslängd på 15 ton förbränd pellets.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

GoForIt Pellets skrev:
Rayyan skrev:De som måste byta innerrör årligen kanske har inställningsproblem?
Det där vet jag inte om jag köpte.

Tyvärr så är det ju så krasst, att förbränningen är så ojämn att en mer perfekt injustering är väldigt svår.

Jag tror istället att det är en mängd ingående faktorer som påverkar det inre rörets livslängd.

VB har ju för övrigt själva börjat anse det inre röret som en förbrukningsdetalj, med en uppskattad livslängd på 15 ton förbränd pellets.
Fixar dom bättre brännarrör så säljer dom mer..det kan jag lova för det är en bra brännare....För blir det ett rykte dåligt brännarrör=annan brännare...det är bara att välja eller....??

Mvh ronald
Evald
Gallringsobjekt

Inlägg av Evald »

Om nu vb vet att deras inre brännarrör inte håller, varför fixar dom inte de då? Jag ringde min röris för en vecka sen om nytt brännarrör, han ringde direkt samma dag till VB för reklamation/beställning av nytt inre brännarrör, varkens han eller jag har sett röken av något nytt brännarrör :evil:
Sen de där dom säger om att brännaren är fel injusterad, BULLSHIT brännaren är injusterad med deras eget instrument som dom säljer. Ska ett instrument som nästan kostar 10000kr inte räcka. Mycket prat lite verkstad.
Så just nu har jag inget positivt att säga om värmebaronen...............
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Det där med perfekt justering...om man skulle justera brännaren utanför de extremtoleranser VB har satt upp får man driftstörningar, kritvit låga alternativt sot, brun/svart rök och mörk låga. En helt optimal förbränning går inte att ställa in, det är matningen för ojämn för. Alltså, om man inte upplever dessa symptom på felinställning är man till 99% inom extremvärdena som brännaren ska palla med vilket den uppenbarligen inte gör. Vore kul att veta hur någon med en VikingBio och acktank uppfattar driften, snacka om belastning på prylarna, en förbränningscykel på timmtal med en matning som i sig kickar brännaren ur toleranserna oavsett hur många dyra instrument man justerat med...

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Förglöm då inte att (som jag skrivit tidigare) så är eftermarknaden för reservdelar och servicematerial ofta det mest lönsamma för tillverkande företag. Jag vågar nästan lova att det är det för VB också.

Men sedan finns det självfallet en gräns för risk att tappa marknadsandelar vid för låg kvalité. Jag kan tänka mig att VB (liksom många andra tillverkare) har nya, förbättrade versioner klara för produktion, men avvaktar med att lansera detta på grund av att marknaden ju sviktat så kraftigt.
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

GoForIt Pellets skrev:Förglöm då inte att (som jag skrivit tidigare) så är eftermarknaden för reservdelar och servicematerial ofta det mest lönsamma för tillverkande företag. Jag vågar nästan lova att det är det för VB också.

Men sedan finns det självfallet en gräns för risk att tappa marknadsandelar vid för låg kvalité. Jag kan tänka mig att VB (liksom många andra tillverkare) har nya, förbättrade versioner klara för produktion, men avvaktar med att lansera detta på grund av att marknaden ju sviktat så kraftigt.
Helt riktigt konstaterande. Min brännare har fungerat fantastiskt fint i två år utan ett enda driftsstopp, jag har t.o.m. originalrostret kvar.
Om jag skulle behöva byta brännarrör nästa år så är det väl inte hela världen, några hundralappar. Men jag förstår alla som haft problem och sedan dessutom drabbas av trasigt brännarrör, då suger det ju riktigt.
VB borde ta och kraftigt sänka priset på de prylarna som anses som slitagedelar, då kan nog anseendet behållas trots dålig materialkvalitet.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Inte hundra lappar, närmare tusenlappen faktiskt om man räknar in frakt osv.

Dessutom så höll inte mitt rör ett år ens fast brännare blivit injusterad med instrument två gånger det första halvåret.
deleted
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Danne82 skrev:Inte hundra lappar, närmare tusenlappen faktiskt om man räknar in frakt osv.

Dessutom så höll inte mitt rör ett år ens fast brännare blivit injusterad med instrument två gånger det första halvåret.
Och då skall det som sagt reklameras!

5 ton för roster och 15 ton för inre brännarrör är de gränser som gäller, förutsatt att inga andra faktorer påverkar.
bobo69
Frö

Inlägg av bobo69 »

VB får mycket skit här på forumet, och en del stämmer säkert.
Jag har bytt roster en gång, ganska nyligen, sedan hösten -05, jag sköter anläggningen vad gäller sotning vilket är en hel del mer jobb än vad bekanta med andra anläggningar behöver lägga ner.
"Jag ruskar i en spak och tömmer askan en gång i halvåret" säger en.
Vad jag däremot har noterat är att jag gör av med mycket mindre med pellets än vad dom gör per uppvärmd kvm så något måste ändå vara bra med VBs prylar....
Värmebaronen joker
Viking bio
Mafa midi
Skriv svar