Pannan är slut & Oljan är snart slut, vad köper man ?

MJ
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 18 feb, 2005 09:31
Ort: Karlskrona

Inlägg av MJ »

Jag skulle nog satsa på sol + pellets men om du ska ha allt klart om 2 veckor så kan det bli svårt att ens fixa en panna (om du inte monterar den själv). Lite väl tajt. Firmorna häromkring skulle ha minst 4 veckor för att ens ha tid att trycka in en pelletsbrännare i en befintlig panna.

Tryckte själv in en TB-mini i min gamla duplomatpanna tills dess att jag hittar en bättre lösning. Lutar åt sol+pellets och det verkar bara bättre och bättre ju mer man kikar på det. Grannen kör sol+ el :shock: fast han är nöjd.
TBMINI, Värmebaronen Star
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Jaha vad jag läste här sammanfattning.

Om det är bråttom, pga oljan är på väg slut.
Är det inte så allvar med CTC -75 fast den funkar än så länge eftersom du kör med oljebrännare nuvaran.
Så varför inte köpa pelletsbrännare och sätt in så länge, medan du kan tittar efter ny panna i lung och ro utan blir tvångstanker.

De flesta nya pannor passar alla brännare. så du kan flytta den brännare från CTC-75 till ny panna. Avgör vad du vill ha för märkebrännare till ny panna så om det kan använda CTC-75 så länge.

Ja det är vad jag kan säga.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Albert
Fröträd
Inlägg: 89
Blev medlem: ons 09 mar, 2005 19:26
Ort: Västerås

Inlägg av Albert »

CTC pannan tuffar o går, bara shunten i pannan som bråkar, trög och konstig, automatiken är paj så jag kör den manuellt.

Bra ide Manin, om det krisar kan jag göra så.

Väntar svar på offerter samt svar från Oljetankdemonteringsfirman
Kostade visst 4000, för tömmning,sanering, demontering och bortforsling.
Det är det värt att slippa hålla på med skiten :)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Albert skrev:CTC pannan tuffar o går, bara shunten i pannan som bråkar, trög och konstig, automatiken är paj så jag kör den manuellt.

Bra ide Manin, om det krisar kan jag göra så.

Väntar svar på offerter samt svar från Oljetankdemonteringsfirman
Kostade visst 4000, för tömmning,sanering, demontering och bortforsling.
Det är det värt att slippa hålla på med skiten :)
Köp en tigersåg på rusta el jula för 300 så har du sparat in pengarna till ett bulkföråd... :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

anml skrev:Jag som du har en gammal oljepanna som inte är lönt att hålla liv i längre. Efter ha läst allt jag kommer över samt pratat med användare har jag bestämt mig för en Biomatic 20+. Denna tycker jag verkar enklast att handha och har kuliga finesser. Minimalt med problem verkar det att finnas, om man får tro användarna.
Nu kollar jag på offerterna som trillar in, de ligger mellan ca 70-80´med ett 300L plyfaförråd samt den stora motorn.
Måste va dyr arbetskraft i söder...
Hos mej va arbets kostnaden för att ta lös gamla oljepannan (jag bar ut den) o sätta in nya pannan o omdragning av rör till acktanken 4000:-
Totalt med rör o avstängningskranar mm 13900:-
Tycker bara att de ä konstigt att de ska bli så dyrt att bara byta panna..
Biomatic+ kostar ju 46000:-.. :?
Rörmockarn jag hade sa att han brukar ta för enbart pannbyte ca 2500:-(De hinner dom på en dag) Han tog 280:-/timme..
Tycker att man borde om man bygger bulkföråd ha de för max 60 000:-
För egen del så gick de på 77400:-.. Då ä allt nytt panna, acktank, laddomat, brännare, bulkföråd (byggt själv) pumpar, rökgasfläkt (som ja inte behövt om ja köpt thermian direkt á 3500:-)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Albert skrev:CTC pannan tuffar o går, bara shunten i pannan som bråkar, trög och konstig, automatiken är paj så jag kör den manuellt.

Bra ide Manin, om det krisar kan jag göra så.

Väntar svar på offerter samt svar från Oljetankdemonteringsfirman
Kostade visst 4000, för tömmning,sanering, demontering och bortforsling.
Det är det värt att slippa hålla på med skiten :)
Om du kan köra en undermatad brännare i din panna så ä ju detta en bra ide.. Typ Bequem el Ecotec.. :wink:
Sen om du ska köpa en panna för ved kolla då in calmar v33/v65 med pelletslucka o acktank med solslingor..(tveksamt om man inte har egen skog iaf med dagens pris på ved/pellets)
Ska du köra pellets/sol kolla då in Ecotec´s Econom.. Bio-sol pannan går inte köra undermatad brännare i o den har inte så stort askutryme...
Annars kan du även kolla in någon gjutjärnspanna ligger bra i pris o alla dessa pannor ä miljögodkända med en godkänd pelletsbrännare..
Dessa ligger på ca 14-15000:-
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

André skrev:
Albert skrev: Väntar svar på offerter samt svar från Oljetankdemonteringsfirman
Kostade visst 4000, för tömmning,sanering, demontering och bortforsling.
Det är det värt att slippa hålla på med skiten :)
Köp en tigersåg på rusta el jula för 300 så har du sparat in pengarna till ett bulkföråd... :wink:
Om man vill göra det själv med tigersåg och bära bort bitar.
Så rekommendera att läsa inlagd som finns här på http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... t=oljetank
Så att man vet hur det går.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Pannan är slut & Oljan är snart slut, vad köper man

Inlägg av ztz »

Albert skrev: Och det finns ca 400L Olja kvar. Måste byta panna inom 2-3 veckor.
Om du skall sats på en (ny) pelletsbrännare i befintlig panna börjar det bråska. Kan tänka mig att de är viss leveranstid på nya pelletsbrännare.

Allternativet är att köpa en begagnad, men det kanske inte alltid är så lätt att hitta just det man vill ha och dessutom till rätt pris.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

ABSO skrev:
Professor Kalkyl skrev:DET ÄR EKONOMI I BIO-SOLEN
Hur mycket har du betalat totalt för din anläggning?
117 000 SEK. Då ingick inte pelletsbrännare. Ville kunna välja själv. Kanske blivit lurad lite? Men pannan skulle ju ändå bytas, den var helt slut. Så jag kollade massor med olika lösningar..... Men det känns som jag valde rätt. Montören har varit mycket mån om att allt ska fungera.. :lol:

Håller som bäst på att fixa dit Bionan nu.. Hoppas det blir provkörning ikväll, har fem säckar. Hur länge räcker det tror?? Till slutet av veckan får jag fyra pallar.

Och du för samma pris som Bergvärmepump med borrhål fick jag. Ny panna, solfångre med allt och en spiskasset i källaren. Inte dåligt tycker jag. Massor av värme för pengarna... :roll:
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
Skriv svar