Hjälp med Självcirkulation källare slutet exp.kärl (Löst)

Användarens profilbild
kegu
Entusiast!

Hjälp med Självcirkulation källare slutet exp.kärl (Löst)

Inlägg av kegu »

Hej!
Har en fråga ang. systemtryck exp. kärl och cirkulation mm
Har ögnat igenom en del trådar i ämnet men inte hittat vad jag sökte…

Mitt öppna kärl med ledningar såg lite skabbigt ut, så jag bytte ut det i veckan mot ett slutet i pannrummet. Gött o slippa fundera på ev läckage mm.

Har ett enplanshus med källare. Översta radiator punkt är således ca 2-2,5 m över pannan och det slutna kärlet är förtryckt med 0.7 bar.
Kör med systemtryck 1.0 bar nu (tidigare med öppet 0.45-0.5.)
Till saken hör att jag har ett element nere i källaren i ett ”torkrum” till tvätten som ej är kopplat på ”shuntkretsen” utan har ”direktvärme” från pannan (utan någon pump på kretsen får jag tillägga)för att kunna hålla rummet torrt o med lite värme även på sommaren då jag ej shuntar ut till boplanet.

Men med det nya kärlet och ett tryck på 1.0 så kommer det ej någon värme alls. (Blev duktigt varmt innan).
Är det höjningen av systemtrycket som hämmar någon form av självcirkulation?
Skulle det kunna hjälpa om jag sänker trycket i exp. kärlet?
Senast redigerad av kegu den tis 19 feb, 2008 07:47, redigerad totalt 2 gång.
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Jag tror väl knappast trycket kan ha med saken att göra, snarare luft i rören eller elementet.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
GunnarM
Entusiast!

Inlägg av GunnarM »

Jag har inget direkt svar på din fråga, men har gjort en liknande operation själv - bytte öppet kärl på vinden mot slutet i pannrummet. Även jag har en radiator som är kopplad vid sidan av radiatorslingan, närmare bestämt direkt på röret till expansionskärlet. Den radiatorn sitter på övervåningen och självcirkulerar, även om jag oftast har pumpen påslagen. Pumpen sitter på returen; någon har sagt att det är gjort så just för att den här radiatorn ska cirkulera bättre (med öppet kärl på vinden finns en viss frysrisk, och genom att sätta en radiator på röret skapar man cirkulation av varmvatten som håller kärlet frostfritt).

Hur som helst, jag har inte märkt någon skillnad i cirkulationen efter att jag bytte exp.kärl, vare sig pumpen är av eller på. Generellt har jag hört att det är svårare att få självcirkulation att fungera i källaren (eftersom det krävs nivåskillnad mellan panna och radiatorer), men det har alltså funkat hos dig?
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!

Inlägg av kegu »

Nix ingen luft i den kretsen...
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!

Inlägg av kegu »

GunnarM skrev:Jag har inget direkt svar på din fråga, men har gjort en liknande operation själv - bytte öppet kärl på vinden mot slutet i pannrummet. Även jag har en radiator som är kopplad vid sidan av radiatorslingan, närmare bestämt direkt på röret till expansionskärlet. Den radiatorn sitter på övervåningen och självcirkulerar, även om jag oftast har pumpen påslagen. Pumpen sitter på returen; någon har sagt att det är gjort så just för att den här radiatorn ska cirkulera bättre (med öppet kärl på vinden finns en viss frysrisk, och genom att sätta en radiator på röret skapar man cirkulation av varmvatten som håller kärlet frostfritt).

Hur som helst, jag har inte märkt någon skillnad i cirkulationen efter att jag bytte exp.kärl, vare sig pumpen är av eller på. Generellt har jag hört att det är svårare att få självcirkulation att fungera i källaren (eftersom det krävs nivåskillnad mellan panna och radiatorer), men det har alltså funkat hos dig?
Jepp, innan kärlbyte ifrån öppet till slutet så fungerade det fint, blev riktigt bra med värme i "torkrummet".

Har även som du, om jag förstått dig rätt, exp. kärlet kopplat på samma slinga som min radiator i källaren. men varför självcirkulationen skulle kunna försämras efter detta ingrepp förstår jag inte...
Radiatorn sitter över pannnivå så det borde fungera som innan...
Det trycksatta kärlet är inkopplat på samma punkt i slingan som det gamla öppna...

Enl. rörkrökaren så är anledningen till att man har radiatorn kopplad på detta vis. Är för att man skall kunna ha lite värme på i källaren även under den varmare delen på året för att torka ur ev. källar fukt/kondens som kan bildas när solen ligger på och värmer upp den kallare källaren.
Senast redigerad av kegu den tor 07 feb, 2008 10:25, redigerad totalt 1 gånger.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

kegu skrev:Nix ingen luft i den kretsen...
:scratch:

Finns det termostat? Har du kollat att det fjädrar ut som det ska?

mvj
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!

Inlägg av kegu »

Shakespeare skrev:
kegu skrev:Nix ingen luft i den kretsen...
:scratch:

Finns det termostat? Har du kollat att det fjädrar ut som det ska?

mvj
Termostat finnes, har iofs inte kollat den men den funkade som den skulle innan bytet i veckan...

Funderar på om man skulle installera en liten cirkulationspump på den slingan...
Borde väl fungera? Vore ju bra om man slapp men nöden har ingen lag...
Sambon vill ha snabbtorkad tvätt... :lol:
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

kegu skrev: Sambon vill ha snabbtorkad tvätt... :lol:
Jag kan rekomendera avfuktare! Det blir visserligen lite kallare än att torka med element men det minskar samtidigt fuktbelastningen på huset och tvättstugan käns fräshare.
Men jag förstår om du vill ha elementet att fungera också. Pump måste väl vara sista utvägen, det ska funka som tidigare!
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!

Inlägg av kegu »

Shakespeare skrev:
kegu skrev: Sambon vill ha snabbtorkad tvätt... :lol:
Jag kan rekomendera avfuktare! Det blir visserligen lite kallare än att torka med element men det minskar samtidigt fuktbelastningen på huset och tvättstugan käns fräshare.
Men jag förstår om du vill ha elementet att fungera också. Pump måste väl vara sista utvägen, det ska funka som tidigare!
mvh
Jo, har funderat på avfuktare med/ändå, men stör mig på problem som detta, som tillsynes dyker upp utan förklaring... Måste lösa.... :roll: :D
Furetör
Stor entusiast!

Inlägg av Furetör »

ingen luft i den kretsen? Du har alltså ingen rördel i den kretsen som ligger högre än avluftningsnippeln i radiatorn?

Tryckändringen borde inte ge upphov till problem, men strömningen i kopplingar kan tänkas ändras så att flödet/trycket ändras lokalt.

Du kan väl enkelt sänka trycket och se vad som händer. Det kan du göra utan att joxa med förtrycket i blåsan.

Om det fortfarande inte kommer värme måste det vara stopp/hinder i kretsen.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!

Inlägg av kegu »

Furetör skrev:ingen luft i den kretsen? Du har alltså ingen rördel i den kretsen som ligger högre än avluftningsnippeln i radiatorn?

Tryckändringen borde inte ge upphov till problem, men strömningen i kopplingar kan tänkas ändras så att flödet/trycket ändras lokalt.

Du kan väl enkelt sänka trycket och se vad som händer. Det kan du göra utan att joxa med förtrycket i blåsan.

Om det fortfarande inte kommer värme måste det vara stopp/hinder i kretsen.
Jo, själva framledningen till radiatorn ligger nå´n dm över själva radiatorn. Sen gårreturen i betongolvet till pannan...

Funderade just på hur man skulle kunna kolla det...
Misstänker också att det ev. kan finnas luft i röret. (Har dock spolat ur ca 3 liter vatten ur radiatorn utan den minsta luftblåsa...)
Det blir varmt fram till T-kopplingen som expansionen går in men 15 cm efter det är det kallt...

"Sänka trycket utan att joxa med förtrycket" Antar att du menar att jag skall släppa ut lite vatten genom övertrycksventilen, tills önskat tryck erhålles?

*Nere i källaren och testar* :?
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!

Inlägg av kegu »

Sänkt trycket till 0,6, får vänta och se om det blir någon cirkulation på det hela....

Termostaten verkar ok iaf, fjädrar ut utan problem.

Om det nu skulle vara en luftbubbla i röret som hindrar.. hur tusan ska man få väckden isåfall?? :?
Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

kegu skrev:Sänkt trycket till 0,6, får vänta och se om det blir någon cirkulation på det hela....

Om det nu skulle vara en luftbubbla i röret som hindrar.. hur tusan ska man få väckden isåfall?? :?
Fick ett tips från rörkrökaren när jag monterade in mitt element i källaren. Var gärna 2 pers så kan den ena hålla ett öga på tryckmätaren och påfyllningen. Öka trycket mera än normalt. Öppna luftnippeln på elementet så den nästan ramlar ur. Samtidigt som vattnet rusar ut så fyller du på systemet. På så vis kan man få irreterande luftpluggar att flytta på sig. Funkade hos mig.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!

Inlägg av kegu »

Byggsmén skrev:
kegu skrev:Sänkt trycket till 0,6, får vänta och se om det blir någon cirkulation på det hela....

Fick ett tips från rörkrökaren när jag monterade in mitt element i källaren. Var gärna 2 pers så kan den ena hålla ett öga på tryckmätaren och påfyllningen. Öka trycket mera än normalt. Öppna luftnippeln på elementet så den nästan ramlar ur. Samtidigt som vattnet rusar ut så fyller du på systemet. På så vis kan man få irreterande luftpluggar att flytta på sig. Funkade hos mig.
Tack för tipset!!!

Ska genast prova detta så snart sambon är hemma!

Återkommer med rapport... Stay tuned :lol:
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

kegu skrev: Återkommer med rapport... Stay tuned :lol:
Spänningen är olidlig...
:lol:
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Skriv svar