17 dyngn med bequemen...

Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

17 dyngn med bequemen...

Inlägg av André »

har nu averkats utan problem... :D
Finjusteringen ska göras ikväll så då ville killen att pannan skulle va ren o fin.. :wink:
De har gått 570 kg pellet under dessa 17 kalla dyngn :( (mot tidigare i vinter) o de blev 4 liter aska.. :shock: :D :D
De ä ju knappt man tror sina ögon när man jämför med förra brännaren..
Hade gått köra utan problem nån vecka till.. Sen så tog jag bort dom undre keramikstenarna så då fick man 7 liter större askutryme.. 8)
Så nu ska man då inte behöva ner o sota/aska ur pannan nå ofta..
Kommer nog att köra 1000 kg pellets mellan sotningarna nu..
Så då blir de bara 4-5 ggr/år á 25 minuter.. :D
(sotarn gör ju rent 3 ggr/år å de ska han få fortsätta me) :lol:
De va nu inte mycke flygaska/sot i rökkanalen jämfört me tidigare heller..
Pannan ä faktiskt renare inuti nu efter 17 dyngn än 2 dyngn med bionan..
Rökgångarna är nu gyllenbruna.. :D
Tex tidigare så blev de ett svart sotlager på ett par mm på rökgasgivaren
Nu va de ingenting där...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

8) hallo Andre! det låter finfint att dina grejer funkar bra det är så det skall va, jag har bränt ca:1,1-1,2 ton pellets och har ca:8 liter aska på det
det väl ok,sen vet man ju inte hur mycket som går ut via skorsten hade ett sotlager i rökanalen har kört detta fom 9 jan tom 10 MARS (2 mån)
600KG/MÅN CA 18-20KG/DAG SNITT DÅ HAR VI HAFT OVANLIGT KALLT HÄR
OCH JAG RÅKAR BO I ETT SK KÖLDHÅL, J..LA TUR ATT MAN INTE KÖPTE
BIONAN DU VET! MEN DEN KANKE BLIR BÄTTRE MED TIDEN.SOM DET VEKAR SÅ ÄR BRÄNNAREN DU HAR KLART REKOMENDABEL O ECOTEKEN VERKAR JU OCHSÅ HÅLLA MÅTTET.FRAMTIDEN FÅR VISA!!

MVH:UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

De va kul att höra att du har liknande askmängd efter pellets förbrukning.. :D
Här far de nog inte mycke ut genom skorsten om man jämför med bionan iaf då blev skorsten helt grå/svart.. De far ju säkert betydligt mer genom skorsten om man har 25 pa drag mot som nu 10 pa...
Men de ä klart att om allt for ut genom skorten så vore väl de kanon.. :lol:
Iaf så ser de väldigt bra ut i rökgången väldigt lite flygaska o inget sot bara en gylen brun yta.. :D
Sen så ser man då ingen rök ur skosten när de ä runt nollan ute..
Så va inte fallet med bionan då va röken grå/blå.. :? typ som när grannen fis eldar ved..??
De jag ångrar mest va att inte jag bad thermia insallatören kolla co på bionan när han va hit första gången o kollade va som behövdes för grejer.. Då körde ja ju fortfarande med bionan..
Enligt test protokollet låg co 14,9%.. Detta med tanke på sotavlagringarna som blev i pannan o rökrör/gångarna
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar