Nu är jag förvirrad

Skriv svar
Brummelisa
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 10 mar, 2005 22:27

Nu är jag förvirrad

Inlägg av Brummelisa »

Hejsan!
Idag hade jag en man från EcoTec hemma hos mig för att kolla om min panna skulle fungera med en brännare. Det skulle fungera fin fint men då var det det här med kostnaden.....

Han sa att det skulle kosta mig ca 1400kr i månaden att köpa pellets och värma huset med det. Kan det stämma. Använder man ett ton pellets i månaden? För en nybörjare som jag lät det mycket. Vi eldar nu med ved och har en beräknad förbrukning på 18 kubik per år. LÖnar det sig då att byta till pellets? Vad tycker ni???

Mvh Brummelisa
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Har ni en årsförbrukning av 18 kubm ved per år och inga andra tillskott för att få värme och varmvatten så är 1400 kr/mån i överkant.

18 kubm ved kanske är runt 20 kilowatt (travatmått så tror jag det stämmer). Detta motvara ungefär 4 ton per år. Köper man bulk till säg 1800 kr/ton blir det 7,2 tkr per år vilket ger 600 kr/månad. Köper ni säck för säg 2000 kr/ton blir det 8 tkr per år vilket ger 667 kr/månad.

Förutsatt att jag har antagit rätt om energiinnehållet i 18 kubm ved så är 1400 kr/månad helt klart i överkant. I detta har jag inte tagit hänsyn till eventuella verkningsgradsskillnader mellan ved och pellets. Pelletsen borde inte vara sämre så då blir det ännu bättre.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Albert
Fröträd
Inlägg: 89
Blev medlem: ons 09 mar, 2005 19:26
Ort: Västerås

Inlägg av Albert »

Verkar lite väl dyrt,

Om du endast eldar upp 18m3 ved, antar jag att du har hyffsad panna och tankar.

18m3 ved motsvarar ca 18000-20000kwh
2m3 olja motsvarar ca 20000kwh
4.2 ton pellets motsvarar ca 20000kwh

så priset borde bli ca 5000-8000/år för pellets
beroende på pris , bulk, pall

Ved är billigast, men jobbigast, se det som hobby :D
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja vad ska man säga..Han gav då ingen glädje kalkyl iaf.. :?
Instämmer med Albert o ztz...
Ok de kan bli 1400-1500 kr/mån kanske 2 mån/år max..
Detta är ju då de är som kallast ute..
Ifjol med kass panna så gick de 1000 kg/mån i dec o jan, feb gick de 850kg mars 600kg.. På sommarn juni juli augusti gick de ca 200kg/mån(körde värme i källar´n)
Men denna vinter som varit mild så gick de ca 2 ton på dec jan feb..
Så att som ztz skrev så ska de gå ca 4 ton pellet jämfört mot 18m3 ved..

Hur stort hus har du??
Hur många kw el förbrukas de??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Brummelisa
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 10 mar, 2005 22:27

Inlägg av Brummelisa »

Hej!
Tack för era svar!
Huset är inte stort. 107 plus 28 kvm. Har bara bott här 6 veckor och den ved som fanns börjar ta slut. I prospektet från mäklaren stod det att det beräknas mellan 8000-12000 i elförbrukning. Beroende på hur mkt man eldar. Jag vet inte om det verkar rimligt.

Men vad säger ni Pellets eller ved?? Har fått tag på kapad, kluven torr ved och rätt längd för 250 kr kubiken.

Mannen från EcoTec sa att vi hade en mycket bra panna både för pellets och ved. 1000 l acc tank men vad jag förstod av honom behövdes bara den ena om man använde sig av pellets, för att få varmvatten.
Albert
Fröträd
Inlägg: 89
Blev medlem: ons 09 mar, 2005 19:26
Ort: Västerås

Inlägg av Albert »

Kör på ved, billigare kan du inte värma ditt hus.

Gå över på pellets om du tycker ved börjar bli jobbigt.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Brummelisa skrev:Hej!
Tack för era svar!
Huset är inte stort. 107 plus 28 kvm. Har bara bott här 6 veckor och den ved som fanns börjar ta slut. I prospektet från mäklaren stod det att det beräknas mellan 8000-12000 i elförbrukning. Beroende på hur mkt man eldar. Jag vet inte om det verkar rimligt.

Men vad säger ni Pellets eller ved?? Har fått tag på kapad, kluven torr ved och rätt längd för 250 kr kubiken.

Mannen från EcoTec sa att vi hade en mycket bra panna både för pellets och ved. 1000 l acc tank men vad jag förstod av honom behövdes bara den ena om man använde sig av pellets, för att få varmvatten.
Vet inte riktigt vad han har byggt kalkylen på..
Vi har 110 m2 + lika mycket källare + varmgarage. Byggt 1968. Inte särskilt välisolerat. Beräknad pelletsförbrukning cirka 4 - 4,5 ton per år. Varmvattenproduktion året runt.
Ved kräver mer arbete och "konstant" tillsyn, i synnerhet vintertid.
Pellets är mer bekvämt och flexiblare.
Se till att pannan har elpatron i reserv, om det blir panna för endast pellets.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar