varmvattenproblem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
svensson
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 06 feb, 2008 22:11
Ort: Älmhult

varmvattenproblem

Inlägg av svensson »

hej!

Jag har problem med varmvattnet. Ofta på morgonen så finns det inte tillräckligt med varmvatten. Det känns som att brännaren startar/reagerar för sent. När jag tittar till pannan på morgonen är den ofta nere på drygt 50 grader.

Jag har en Combifire (2005) och en Janfire Flex A (2008).

Pannans termostat är inställd på 80 grader och hysteres på 7 grader. Då borde ju brännaren starta vid 73 grader om jag inte missförstått allt.
Finns det någon fördröjning i Flex A som gör att den inte startar när pannan vill?
Har testat effektläge tre och fyra. Likadant på båda. Kanske ettan?!

Någon som har en tanke om detta med vamrvatten?

(har inte upptäckt detta tidigare pga att elpatronerna gått in. Har inte förstått det förrän jag drog ner dem... dyrköpt lärdom!! :-) )

Tacksam för hjälp!

/pelle
Bor i Älmhult och har en Janfire Flex A pelletsbrännare och en Combifirepanna.
207 kvadrat på två våningar att värma upp (plus källare).
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det startar säkert vid 73 grader (kolla annars) men sen tar det ju en stund innan brännaren har gått igång, tändelementet ska göra sitt osv.

Nu vet jag inte hur mycket vatten det är i en combifire, men om det är relativt lite vatten så kan ju varmvattnet nästan ta slut innan brännaren har fått upp flåset.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Rekommenderar ett "snålmunstycke" till dushen funkar utmärkt :)hemma hos mig.... duscha hur länge ni vill.. Om det inte nu var nåt annat problem...

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
mikaelbe
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 18 jan, 2007 12:35

Inlägg av mikaelbe »

Hos mig tar det ca 10 minuter innan brännaren börjar att jobba på från uppstart. Sen skall den värma vattnet också, det tar ytterligare tid. Du verkar ha en liten varmvattenberedare i pannan eftersom temperaturen hinner ner gå ner så snabbt från 73 till 50 grader?

Du kanske skall ha underhållsglöd på vintern så att den börjar värma fortare? Det är väl inte så bra miljömässigt egentligen.
Björne
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 28 sep, 2006 14:29

Inlägg av Björne »

på läge 3 och 4 har du snabbast respons från brännaren när pannan kallar på värme. på läge 1 och 2 har du tiden det tar för elspiralen att tända upp en glöd ytterligare att vänta på. dessutom på läge 1 och 2 måste de gå ca 30 min mellan avslutad och påbörjad eldcykel pga rökgasexplosionsrisk.
Nibe City -02, Janfire Flex -a -03 och danfoss shuntautomatik.
170m2 tegelhus i 2plan + 80% uppvärmd källare
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Har haft samma problem. Om det tar mer än 10 minuter för brännaren att starta kan det ju bara inte fungera utan det blir el som går in och kostar pengar. Att köra på underhållsglöd avråder jag från så länge det inte är flera minusgrader för det sotar ned pannan och skorstenen.
Enda du kan göra är att vänta tills brännaren just startat och då sätta igång med duschandet.
Själv byter jag ut brännaren för så här kan man inte ha det. Har klockat Bionordics brännare hos en som jag känner. Den tar 4 minuter att gå igenom hela uppstartsekvensen.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Combifire-pannan har väl 150L vatten i sig och det ger inte sådär mycket reserv under uppstartsfasen. min gamla skruttpanna har iaf. 275L och jag kan tillåta mig att duscha när den kommer ner nära 60°C som är påslagstemperaturen, det är lite mer knepigt för frugan som har ett "lite högre" VV-förbrukning vid dusch, det är gränsfall att det går då.

Jag skulle gärna ha en kombifire men jag tycker att volymen är för liten.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
mikaelbe
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 18 jan, 2007 12:35

Inlägg av mikaelbe »

En lösning som inte är speciellt billig eller enkel är att sätta dit en ackumulatortank. Då blir det inga problem med brist på varmvatten och brännaren sparas då den inte behöver starta och stoppa hela tiden.
svensson
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 06 feb, 2008 22:11
Ort: Älmhult

Inlägg av svensson »

underbart forum!!
perfekt att få en massa svar redan efter några timmar! tack alla!

Det konstiga med mitt varmvatten är att det oftast är under tidig morgon som pannans temp går ner sig... men det är kanske kalla nätter som gör det nu?!
Får se om man får duscha varmt imorgon! :-)
Bor i Älmhult och har en Janfire Flex A pelletsbrännare och en Combifirepanna.
207 kvadrat på två våningar att värma upp (plus källare).
Reidar
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 09 okt, 2007 20:39
Ort: Hägersten

Samma panna?

Inlägg av Reidar »

Vi kanske har både samma brännare och panna. När jag körde olja hade jag en stor varmvattenberedare av koppar som ledigt kunde fylla ett badkar. Jag har också märkt efter pannbytet (då beredaren skrotades) att tillgången på varmvatten har minskat och att den är beroende på panntemperaturen. Duscha är inget problem, men vill man ha mycket varmvatten måste man tajma tappningen med att brännaren går och att panntemperaturen är kring 80 grader. Man kan låta brännaren gå på ett högre effektläge under tappningen och eventuellt spetsa effekten med en elpatron.
Villa 125 kvm byggd 1926 i Hägersten, Janfire Flex-a, Vedsol Combifire, Pellistore.
svensson
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 06 feb, 2008 22:11
Ort: Älmhult

Re: Samma panna?

Inlägg av svensson »

japp... ser ut som att vi har samma grejer!!

Känns så dumt att behöva köra el-patron för att få varmvatten. Vred ner El-patronen för någon vecka sen. Sen dess har jag förstått hur mycket den har fått jobba tidigare.
Fick en ganska saftig el-räkning sist...
Har liksom hela tiden tänkt att jag kör pellets.. men det är ju faktiskt EL/pellets i praktiken. Och det blir ju inte billigt!
Börjar fundera på ackumulatortank...
men snart blir det väl både ljusare och varmare tider!


Reidar skrev:Vi kanske har både samma brännare och panna. När jag körde olja hade jag en stor varmvattenberedare av koppar som ledigt kunde fylla ett badkar. Jag har också märkt efter pannbytet (då beredaren skrotades) att tillgången på varmvatten har minskat och att den är beroende på panntemperaturen. Duscha är inget problem, men vill man ha mycket varmvatten måste man tajma tappningen med att brännaren går och att panntemperaturen är kring 80 grader. Man kan låta brännaren gå på ett högre effektläge under tappningen och eventuellt spetsa effekten med en elpatron.
Bor i Älmhult och har en Janfire Flex A pelletsbrännare och en Combifirepanna.
207 kvadrat på två våningar att värma upp (plus källare).
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

För pannor med liten vattenvolym så kanske Ulma brännaren kan vara något, den påstås ju kunna starta på mindre än en och halv minut (jag har fortfarande inte hört om någon som verkligen har brännaren och sagt att det stämmer, jag har bara sett texten på deras hemsida så jag reserverar mig lite där ännu).

Men om det funkar så bör ju en sådan brännare passar bra om man har liten vattenvolym och behöver snabba starter.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
svensson
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 06 feb, 2008 22:11
Ort: Älmhult

Inlägg av svensson »

idag på morronen lös lampan på pannan att brännaren skulle starta. Brännaren lös startklar men stod bara tyst och stilla.
Är det någon tid som den behöver för att stå och tänka?
Inte ens fläkten var igång.
Fick duscha varmt i ett par minuter.

Har läst om att tempgivaren på Combifire kan sitta lite dumt till och kan flyttas.
När pannan visade ca 65 grader och jag vred på el-patronens reglage så hörde jag på el-patronens termostat att den ville sätta igång vid 50 grader.

Kanske är så att det diffar på 15 grader och att det därmed blir kallare i under delen och därmed kalare vatten. Satte igång el-patronen lite lätt i morse och strax efter var det bättre krut på vattnet.

Blir nog tokig snart... jag vill ju bara duscha varmt!! :-)
Bor i Älmhult och har en Janfire Flex A pelletsbrännare och en Combifirepanna.
207 kvadrat på två våningar att värma upp (plus källare).
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Sedan länge är det så att man ska flytta temp. givaren från toppen till dykröret mitt på pannan, kolla med installatörn om detta, du kan göra det själv efter vad jag vet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

svensson skrev:...Är det någon tid som den behöver för att stå och tänka? Inte ens fläkten var igång.
Om det är mindre än 30 minuter sedan den stannade så måste den vänta, men min brukar fläkta under hela väntetiden... (tror jag)
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Skriv svar