varmvattenproblem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
svensson
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 06 feb, 2008 22:11
Ort: Älmhult

Inlägg av svensson »

Är det komplicerat att flytta givaren för en nybörjare??

Någon som vågar ge sig på en utförlig beskrivning?


Icecap skrev:Sedan länge är det så att man ska flytta temp. givaren från toppen till dykröret mitt på pannan, kolla med installatörn om detta, du kan göra det själv efter vad jag vet.
Senast redigerad av svensson den fre 22 feb, 2008 08:10, redigerad totalt 1 gånger.
Bor i Älmhult och har en Janfire Flex A pelletsbrännare och en Combifirepanna.
207 kvadrat på två våningar att värma upp (plus källare).
perund
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 26 feb, 2005 15:05
Ort: Nyköping

Inlägg av perund »

På min Combifire (2001) tar man bort plåten som alla kontakter och termostaten sitter på. givaren sitter till vänster i ett rör bara att dra ut.
Sedan flyttade jag den till det rör som sitter mellan elpatronerna.
Combifire med Janfire NH K-Silo samt Bulkförråd 11 m3 6m Skruv 9m skorsten med insatsslang 110mm
svensson
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 06 feb, 2008 22:11
Ort: Älmhult

Inlägg av svensson »

Nu har jag flyttat tempgivaren och det känns redan som att det är mer krut i pannan!!
nu vet jag dessutom hur ett dykrör fungerar också!

tack allihopa för hjälpen!
/pelle

perund skrev:På min Combifire (2001) tar man bort plåten som alla kontakter och termostaten sitter på. givaren sitter till vänster i ett rör bara att dra ut.
Sedan flyttade jag den till det rör som sitter mellan elpatronerna.
Bor i Älmhult och har en Janfire Flex A pelletsbrännare och en Combifirepanna.
207 kvadrat på två våningar att värma upp (plus källare).
LynxX
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 02 dec, 2007 21:31
Ort: Metropolen Borås

Re: varmvattenproblem

Inlägg av LynxX »

svensson skrev: Pannans termostat är inställd på 80 grader och hysteres på 7 grader.
Hej! Både min leverantör och Janfires tekniker säger att en hysteres på 3 grader skall användas vintertid och på sommaren funkar det med 5-7 grader. Låter enligt deras råd som om den är inställd för sommartid.

Skönt att det går mot ljusare tider förresten :)
Janfire Pelletspanna med automatisk spaksotning
Janfire NH S/N 055014 FW1.20F -aka- 1.22
Janfire Pellistore
Danfoss shuntautomatik och reglersystem - DIY - 16/21 °C.
Värmer 200 kvm
mattem
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 19 jul, 2007 11:17
Ort: Skåne/Sösdala

Inlägg av mattem »

Är inte det lite väl lite? Då skulle min brännare i princip alltid gå och vara inställd på underhållseld.

Har ställt in den på 15c hysteres och kör i dagsläget på 9 Kwh utan problem med långa stillestånd och långa gångtider.
170m2 i två plan + 100m2 källare byggt -38.
Janfire NH + Combifire panna installerat -07 Styrs med Termomatic ERA 10 shuntautomatik
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har nu testat att ha en hysteres på 4°C, detta medför självklart att brännaren kör med UH-eldning och det preliminära resultat är att det går åt mindre pellets totalt sett, just den biten har jag dock inte kollat hel så noga än men den genomsnittliga effektåtgång är lite lägre och det är "statistisk säkerställd".
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Soulseller
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 01 jan, 2022 13:55

Re: varmvattenproblem

Inlägg av Soulseller »

Hej,
Ser att det här är en mkt gammal tråd men hoppas någon fortfarande är aktiv och kan svara mig. Jag snubblade över det här när jag letade info om varför varmvattnet tar slut så fort. Vill gärna flytta givaren och för er tycks det vara lätt men beskrivningen är inte så utförlig.
Den grå givarsladden uppe till vänster går genom en mässingsmutter(?) skruvar jag ur den när jag vill flytta givaren? Dykarröret, finns det bakom den mässingsfärgade muttern som sitter mellan elpatronerna, byter jag "mutter mot mutter" eller hur gjorde ni?
Och, kommer det vatten ur något av hålen när man skruvar bort locket (/muttern)?

Eller kan någon kanske skriva en enkel steg för steg beskrivning med momenten för en flytt? (om inte annat vore det ju nyttigt för andra framtida googlar med samma problem. :-)

Hoppas på svar.

Håller tummarna, tack på förhand!
Mvh Jolle
Janfire Flex-a
Janfire/Vedsol Combifire 2
Pellistore 3t
Styr värmen i huset med Ngenic Tune. Riktigt stabil temp inne, så länge det är under 20° ute, typ. 😉
Skriv svar