Tändelement som brinner upp

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
filipsebek
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 17 feb, 2007 00:22
Ort: Ransta

Tändelement som brinner upp

Inlägg av filipsebek »

Jag har haft min Biona Active sedan i somras och även om jag hade en del inkörningsproblem så har den fungerat felfritt sedan december. För tre veckor sedan så vägrade den att starta. En säkring i styrskåpet hade gått och så hade tråden i tändelementet smält. Installatören bytte den (garanti) och efter en start så hade den också brunnit upp. Det märkte vi dock inte förrän vid nästa start (nästa dag). Sedan bytte han den och så brann den upp efter två starter, och en till efter två starter och då hade han bytt till sin demobrännare. Inför nummer fyra så misstänkte han att det kunde vara reläet som "klistrat" fast och bytte även reläet som styr tändelementet. Den höll två starter. När nummer fem brann upp så bytte han hela styrskåpet och brännaren fungerade faktiskt under hela helgen (fyra starter - det har varit milt). Men så brann även det tändelementet upp idag. Så efter snart tre veckors eldande med dyra elpatronen så börjar jag tröttna... Nån som har några idéer? Tanken om fula strömspikar har slagit mig, men å andra sidan så byter jag varken glödlampor eller har haft några andra elproblem i huset (som jag bott i sedan 1995).

Tacksam för alla tips. Om inte annat så är installatören det.
--filip
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Kan ni se hur länge tändelementet glöder?Fotocellen skall väl slå av elementet,när den ser en låga.Kanske är det nåt med fotocellen som gör att elementet blir överhettat :roll: Kan ni ha brännaren utanför och köra utan pellets och se om elementet glöder,samt lysa med en ficklampa på fotocellen för att lura den att det är låga.Då skall elementet slockna.
Så skulle jag prova om jag hade haft en sån brännare :wink:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
filipsebek
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 17 feb, 2007 00:22
Ort: Ransta

Inlägg av filipsebek »

Taxen skrev:Kan ni se hur länge tändelementet glöder?Fotocellen skall väl slå av elementet,när den ser en låga.Kanske är det nåt med fotocellen som gör att elementet blir överhettat :roll: Kan ni ha brännaren utanför och köra utan pellets och se om elementet glöder,samt lysa med en ficklampa på fotocellen för att lura den att det är låga.Då skall elementet slockna.
Så skulle jag prova om jag hade haft en sån brännare :wink:
fast problemet var detsamma med en helt annan brännare , men tack för tipset.

--filip
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Den va klurig "rafsar mig lite i skallen".....

Kan ju tänkas att det är dåliga dragförhållanden eller nåt sånt.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
filipsebek
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 17 feb, 2007 00:22
Ort: Ransta

Inlägg av filipsebek »

snillet skrev:Den va klurig "rafsar mig lite i skallen".....

Kan ju tänkas att det är dåliga dragförhållanden eller nåt sånt.
Förmodligen inte - jag har en sprillans ny rökgasfläkt på skorstenstoppen som förfular huset men som gör sitt jobb. Innan den så utlöste termosäkringen hela tiden, men det här felet är ju av det mera destruktivt slaget. Så nu står alla och kliar och jag funderar på om jag ska kräva att få häva köpet vilket jag förmodligen har rätt till (3 reparationsförsök), men det är egentligen ingen ko på isen så jag ger mbio och deras installatör två veckor till...

--filip
kari
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 01:31
Ort: finland

Inlägg av kari »

Kan det tänkas att mbio har skickat dig tändmotstond som tillhör biona 2000 , den tol bara 110v.och biona aktiv har 220 volts spänning till tändelementet ?
Pyro-Man (ex.Biona) Termax cr , 10m.skruv ,vilpe , tigex .
filipsebek
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 17 feb, 2007 00:22
Ort: Ransta

Inlägg av filipsebek »

kari skrev:Kan det tänkas att mbio har skickat dig tändmotstond som tillhör biona 2000 , den tol bara 110v.och biona aktiv har 220 volts spänning till tändelementet ?
mycket svårt att tänka mig att min installatör skulle göra detta fel. han har själv beskrivet denna uppgradering av bionasystemet så han är medveten om det. för övrigt rör jag inte burken själv i onödan så länge allt går på garanti. men det ligger i mitt intresse att det funkar... tack för att du bryr dig - känner mig nästan lite ensam nu. Motståndet har för övrigt legat på 70 Ohm (80 Ohm vid drift) när det har varit helt så det känns som helt rimligt med tanke på att det är 220 V som går in.

--filip
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Näää, jag har 2000element i min (sedan brännaren var ny 2003) och det matas med 220volt.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Har ni mätt hur mycket ström tändelementet drar ?

Exakt vad händer med elementen som "brinner upp" blir det avbrott helt och hållet i dom ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
kari
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 01:31
Ort: finland

Inlägg av kari »

snillet skrev:Näää, jag har 2000element i min (sedan brännaren var ny 2003) och det matas med 220volt.
Har du mätt spänningen som komer till motståndet ? I gamla brännana matas motståndet med 110v. om spänninsdioden är hel , men om dioden har brunnit då skall man byta till 700w.diod (som har röda anslutnings trodar) . Enligt mbio
Jagskrev diod men menade motstond.
Pyro-Man (ex.Biona) Termax cr , 10m.skruv ,vilpe , tigex .
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Har mätt tidigare en gång när "kvittens" brytaren havererat och den gången mätte jag upp 230V, mätte nu igen för att vara säker (blev tveksam när jag läste på mbios hemsida...) men det blev 223V. Så har veterligen min brännare varit hela tiden då jag haft problem med just kvittensbrytarna några gånger och då mätt spänningen till tändelementet under felsökningen.

Min har serienummer 272 om jag inte minns fel.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
filipsebek
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 17 feb, 2007 00:22
Ort: Ransta

Inlägg av filipsebek »

Tändelementet brinner av helt - ibland smälter det bort en hel centimeter

Jag har mätt upp spänningen till 217V vilket är lågt - vi har ganska låg spänning i kvarteret generellt men aldrig upplevt det som ett problem. En teori som installatören jobbar efter är att spänningen är så låg så att mikroprocessorn hänger sig vid minsta brus på ledningen och låter sedan värmeelementet ligga på när fläkten slutat snurrat. För mig känns det långsökt med tanke på att styrkortet körs på lågspänning och där är späningen stabiliserad på ett helt annat sätt. Eventuellt så skulle störningar leta sig in, men då undrar jag varför brännaren har fungerat i flera månader innan. (Jag har inte installerat någon ny 15kW-enfasmotor i huset på sistone - faktum är att jag inte köpt något nytt elektriskt under den senaste månaden mer än att jag bytte hårddisken på hemmadatorn - och det gjorde jag efter att problemen började)

--filip
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Microprocessorn är ju matad via spänningsstabilisator normalt sett, inte kollat hur det ser ut i skåpet men vanligen är det från 12 eller 24 volt ned till 5volt som de flesta processorer av den typen drivs med.

Så låg nätspänning skall i det läget inte ha någon påverkan alls på den detaljen.

Kvalificerad gissning, dock, observera.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Mät strömmen på eländet, ni vet ju effekten, om ni mäter strömmen hela tiden så ser ni ju var det skiter sig.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
filipsebek
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 17 feb, 2007 00:22
Ort: Ransta

Inlägg av filipsebek »

jo det där med låg spänning tror jag bara är en okvalificerad gissning från installatören och mbio. Själv har jag pysslat tillräckligt mycket i elektronik (konstruerarat, etsat kretskort, löddat osv och hela vägen fram till färdig produkt) för att inse att det där inte kan stämma. Han och mbio tänkar dock byta ut 230V-tändelementet till ett gammalt 110 dito och lägga en diod så att bara halva växelspänningen kommer fram. Trorinte för 5 öre på det men även om jag inte kan så mycket EMC så inser jag att de har ännu mindre koll... suck

installatören kommer på tisdag och eftersom elementet är paj så finns det inte så mycket att göra - än mindre att mäta på.

--filip
Skriv svar