Kommer vatten från pannan
Kommer vatten från pannan
Har sett vid några tillfällen detta år att det har kommit lite vatten från pannan som installerats oktober 2006. Det är en blöt fläck längst fram till höger under pannan.
Under pannan har vi ett obehandlat betonggolv, så jag har ingen uppfattning om hur mycket vatten som kommer från pannan.
Vi har ganska varmt i pannrummet (kanske 20 grader).
Är det någon som har en uppfattning vart detta vatten kommer ifrån, kondens, läcka, etc???
Under pannan har vi ett obehandlat betonggolv, så jag har ingen uppfattning om hur mycket vatten som kommer från pannan.
Är det någon som har en uppfattning vart detta vatten kommer ifrån, kondens, läcka, etc???
Ariterm Biomatic 20+ med MAFA veckoförråd.
Re: Kommer vatten från pannan
Jag har märkt samma problem hos mig men bara en gång och det var när pann tempen gått ner ca: 30 grader.di5majo skrev:Har sett vid några tillfällen detta år att det har kommit lite vatten från pannan som installerats oktober 2006. Det är en blöt fläck längst fram till höger under pannan.
"Avstägningskranarna till värmeväxlaren" var finns dom och vad ska man göra?
Biomatic+ 20, BeQuem 20D med expansionskort (innegivare) 7m3 förråd.
Årsmodell 2006.
Årsmodell 2006.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Det är inte från spillröret till säkerhetsventilen för vv??di5majo skrev:Har sett vid några tillfällen detta år att det har kommit lite vatten från pannan som installerats oktober 2006. Det är en blöt fläck längst fram till höger under pannan.
Annars ta bort frontplåten o kolla så inte det läcker från vvx el elpatronsanslutningarna, Det är droppskål under elpatronerna som ska leda ut vattnet vid ev läcka..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Pannan hos oss har jobbat i normalt temperaturintervall.Spån skrev:Jag har märkt samma problem hos mig men bara en gång och det var när pann tempen gått ner ca: 30 grader.
Märkte att det kom vatten från pannan flera gånger under helgen, men har dessvärre bara hunnit konstatera att kopplingarna ovan pannan verkar vara täta.Taxen skrev:Kolla anslutningar av rör uppe på pannan,om det läcker där ifrån.
Är inte hemma på några dagar, så jag är lite nyfiken på hur mycket av pannan som man måste demontera för att få bort frontplåten. Kan brännaren sitta kvar?André skrev:Annars ta bort frontplåten o kolla så inte det läcker från vvx el elpatronsanslutningarna.
Har tagit bort frontplåt från elpanna några gånger och då var det bara några få skruvar att lossa.
Ariterm Biomatic 20 har en varmvattenväxlare till höger innanför täckplåten där finns också en flödesstyrd cirk. pump.
Vid installation av yttre varmvattenrör kan ledningar ned i pannan rubbas. Det framgår av installationsanvisningarna att efter inkoppling skall alla kopplinger till varmvattenväxlaren kontrolleras och efterdras.
Det är vanligt att dessa läcker annars.
Vid installation av yttre varmvattenrör kan ledningar ned i pannan rubbas. Det framgår av installationsanvisningarna att efter inkoppling skall alla kopplinger till varmvattenväxlaren kontrolleras och efterdras.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Hoppas ni hittar felet snart....eller vart vattnet kommer ifrån...
I mina ögon är pannan annars "läcker"
Högt på listan för tilltänkta....pannor för mig...
Mvh ronald
I mina ögon är pannan annars "läcker"

Högt på listan för tilltänkta....pannor för mig...
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Mmmm man det är det inte alla installatörer som gör, Hos kompisen så fick dom komma fixa kopplingarna till vvx nu då det läckte men även packningarna till elpatron fick bytas då det läckte där oxå..kurre_44 skrev:Det framgår av installationsanvisningarna att efter inkoppling skall alla kopplinger till varmvattenväxlaren kontrolleras och efterdras.
Pannan va 1 år o packningen va som om den va gjord av hård plast..

Första gången han märkte att det va blött så hade pannan fått bli riktigt kall vid sotning..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Det läckte lite från två kopplingar och en packning fick bytas.kurre_44 skrev:Ariterm Biomatic 20 har en varmvattenväxlare till höger innanför täckplåten där finns också en flödesstyrd cirk. pump.
Jo det var nog dessa kopplingar som bilden visade; den övre byttes en packning i och den undre var det bara att dra åt.swehjo skrev:http://www.pellets.info/viewtopic.php?p=42567