rapport om Ulma i säckeldad HS-tarm

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

rapport om Ulma i säckeldad HS-tarm

Inlägg av brushuvud »

Hej alla!! :D
Nu har Eurofire åkt ut och Ulma in.
Den sattes igång torsdag 6/3 - 08 och nu är det den 9/3-08. den har alltså suttit på pannan i 82 timmar...

Än så länge är det inga problem med körningen. Har inte dragit skrapan men dock öppnat efter två dygn och tittat. Detta för att det oftast var maxtiden för eourofiren...Vad jag ser är nästan ingenting alls!! :o bara lite, lite aska långt fram i röret. Och det bästa av allt, på dessa 82 timmar har fallröret aldrig varit mer än ljummet :D .
Nu ska jag låta den gå minst en vecka utan att dra skrapan, mest för att kolla om den storknar, vilket jag inte tror...

Dag 1 körde jag helt utan turbulatorer, dock har den gått i över två dygn nu med turbulatorer i alla sex rör. I och för sig är 5 av dem halva då jag klippte och grejjade för eurofiren.

Mina inställningar är:
Hysteres: 60-85
skruv på + 0,40
Bör fotom + 20
mjukstartsläge skruv 2,5
bränsledrift låg
effekt 11,5
på +04.0 av +11,0

Första koll gjorde jag lördag 8/3 kl 22.00. Detta blir då 54 timmar efter start. Gångtiden är på hela 48 timmarav dessa 54 möjliga med 9 starter.

Andra koll söndag 9/3 kl 22.00. Nu är vi uppe i en gångtid på 69 timmar av 82 möjliga. Brännaren har nu startat 11 gånger och är precis i början av en cykel.

Installatören gjorde ingen utskrift då han tyckte att värdena var för dåliga då rökgasen låg på 200. Han tyckte att jag skulle sätta i turbulatorerna vilket jag som sagt gjort. Under dessa 3 och ett halvt dygn har det skruvats i 8 säckar Booforssjö. Jag tycker att det är lite mycket då det är plusgrader ute, kanske möjligtvis nere på nollan någon enstaka gång. Jag tycker i och för sig att fallet i Mafan bromsats litelite sedan jag satte i turbulatorerna men det är nog bara önsketänkande.

Jag tycker det är hög förbrukning för så varmt väder! Vad kan jag göra??

Viva Ulma Vänligen eder Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Eftersom du har kommit överens med installatören att montera tuberna, så är det väl då dags att göra en injustering med rökgasinstrument, samt justera in dragbegränsare mm som exempel. Det ingår ju i installationen. Det är inte helt rätt att justera när du kör med raka rör rätt ut, och eldar för kråkorna.

MVH
Karla
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Det var f..n vad en Ulma drar pellets :lol: 8 säck på 3.5 dygn :shock:

Närå..Det beror ju på hur stort hus ,,isolering,antal duschar och längd på dom....Och hur blåsigt det är ute (vindskyddat?)

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Inlägg av brushuvud »

Jag har en personlig tanke om detta härna å de e att förbrukningen sticker neråt en del när nya pannan körs igång :D :D :D

På de tre första dygnen tog det faktiskt fyra bad...Skitigt värre att renovera :P Så det kanske går lite mindre nu bara vi inte badar två gånger om da´n....

Eller vad tror du Ronald??!!

Hur många säck drar du vid 3-4 plus per dygn??

Vänligen Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

brushuvud hur har förbrukningen varit tidigare med samma temp??

Jag förbrukar ca 16-18 kg/dygn vid 0°, Årsförbrukningen är ca 5 ton..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Ja nu är jag en dålig referens(Eldar i kamin)Gör av med ca 10 kg/dag vintertid :D oberoende väder....nästan .....Det mesta är långduschförbrukning och handdiskförbrukning....Så man klagar inte på uppvärmningskostnaden precis.....

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Inlägg av brushuvud »

Förbrukningen tidigare har varit minst två säck om dagen men det är också en dålig referens. Det var ju med allt krångel med eurofirebrännaren. Men visst ger det en fingervisning att det antagligen inte går att komma så mycket lägre med denna panna....eller??

Huset är 125 m2 i ettochetthalvt plan och hyfsat isolerat. Byggår 1929 och tillbyggt 1960. Är påbyggt en gammal smedja från 1800-talet som ännu är ouppvärmd men har en mycket häftig eldstad och som blir härlig när den är renoverad!!!!!


Vänligen Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

brushuvud skrev:Förbrukningen tidigare har varit minst två säck om dagen men det är också en dålig referens. Det var ju med allt krångel med eurofirebrännaren. Men visst ger det en fingervisning att det antagligen inte går att komma så mycket lägre med denna panna....eller??

Huset är 125 m2 i ettochetthalvt plan och hyfsat isolerat. Byggår 1929 och tillbyggt 1960. Är påbyggt en gammal smedja från 1800-talet som ännu är ouppvärmd men har en mycket häftig eldstad och som blir härlig när den är renoverad!!!!!


Vänligen Brus
När du går ut med denna informationen om förbrukningen, har du monterat turbulatorerna i pannan samt har installatören gjort en injustering?
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Inlägg av brushuvud »

Turbulatorerna i. En hel och fem halva..det är vad som är kvar efter Eurofirehistorien. det får gå så de få veckor tills nya pannan kommer. Installatören har inte hört av sig sedan jag sa till honom i fredags att jag misstänkte att brännaren inte var kopplad via överhettningsskyddet. Så nej brännaren är inte justerad efter det.

Annars går den och går, fallröret knappt ljummet efter 5 och ett halvt dygn, superbra!! Turbulatorerna är gråvita nu till skillnad från förra brännaren då allt var svart. Däremot är askan i botten på förbränningsdelen i pannan mer åt det brunsvarta hållet. Kan det också skilja sig från pellets till pellets?? Booforsjö är ju mycket brun...???

Vänligen Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

brushuvud skrev:Turbulatorerna i. En hel och fem halva..det är vad som är kvar efter Eurofirehistorien. det får gå så de få veckor tills nya pannan kommer. Installatören har inte hört av sig sedan jag sa till honom i fredags att jag misstänkte att brännaren inte var kopplad via överhettningsskyddet. Så nej brännaren är inte justerad efter det.

Annars går den och går, fallröret knappt ljummet efter 5 och ett halvt dygn, superbra!! Turbulatorerna är gråvita nu till skillnad från förra brännaren då allt var svart. Däremot är askan i botten på förbränningsdelen i pannan mer åt det brunsvarta hållet. Kan det också skilja sig från pellets till pellets?? Booforsjö är ju mycket brun...???

Vänligen Brus
Brun eller mörkgrå färg är helt normalt ....
Kul att det funkar för dig....

mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Skriv svar