dubbla blandingsventiler

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

dubbla blandingsventiler

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag tänkte sätta dit en till blandningsventil i veckan för att öka skiktningen i tanken lite.

Det är tänkt så att den bara skall ta vatten från den övre slingan om den nedersta slingan inte ger tillräckligt med varmt vatten.

Verkar min ritning stämma?
Den rödmarkerade blandningsventilen är den jag skall sätta dit
KV=Kallvatten
VV=Varmvaten
BV=Blandat vatten



http://picasaweb.google.se/725hansson/P ... 4290574002

Tacksam för kommentarer,ider
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jag skulle titta lite på denna sida.

Din skiss fungerar, men den kan nog göras lite "bättre".

Den skiss som jag hänvisar till tar hänsyn till att en blandningsventil nog aldrig sluter riktigt tätt. Det läcker alltid lite vatten och i din skiss blir det mindre bra om den sista blandningsventilen läcker lite för då går det kallt vatten in i den varma.

Den skiss som jag länkar till blandar dessutom alltid det varma vattnet med förvärmt vatten även skållningsskyddet hämtas från det förvärmda vattnet. Jag inbillar mig att man utnyttjar värmen i acktanken mer med ventilerna kopplade enligt min länk än enligt din.

Kallt vatten blandas in först när den nedre slingan i acktanken har för hög temp.

Lite svårt att beskriva bra men har jag förklarat lite otydligt så fråga på.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag är med på vad du menar.
Problemet är att det blir en massa rör dragning med nilas lösning.
I skissen som jag gjorde blir det en rör bit på 30cm,en t koppling och en blandningsventil. Rätt enkelt alltså men kanske inte optimalt.
Jag har oxå hört att vissa blandningsventiler stänger om dom får hett vatten in i kallvatten anlutningen?

Skall lyssna med Esbe
mvh andreas
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Har för mig att Esbe har Nilas kopplingsförslag på sin hemsida, sid 41 här.

Dessutom så skall blandningsventilerna placeras lågt, dvs inte längst upp mot taket eller över värmekällan som är en vanligt placering. Detta för att de inte ständigt skall utsättas för höga temperaturer vilka enligt vissa uppgifter skall få känselkroppen i blandningsventilen att "tröttna" i förtid.
Detta kallar Esbe för "värmespärrar" i länken ovan.

Denna lösning kräver också lite mer rördragning men vad blir "billigast" i det långa loppet ? Troligen en blandningsventil som inte behöver bytas ofta...... som dessutom kanske levererar en jämnare värme.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Pellfan
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: mån 04 okt, 2004 22:50
Ort: Östergötland

Inlägg av Pellfan »

Är själv nöjd med ESBE varianten som Roli bifogat. :lol:

//P
Vedolux37 + Stocksbrotank 4-sling 750L + tomtank 750L Exoheat 1858 2x24 rör,
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

skickade min skiss till en på esbe och han tyckte min koppling var okej.
Får går ner i pannrummet och tänka lite till
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Det är inget "fel" på din kopplingsskiss, hade själv så ett tag, men den går att förbättra, varför nöja sig med det näst bästa. Under förutsättning att det inte kostar allt för mycket att välja "nästa nivå".

T.ex så att allt vatten som skall begränsa topptempen (skållningsskyddet) passerar den nedre slingan. Detta ger mer varmvatten än om man använder det kalla vattnet direkt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Hej
Tack för svaren Roli
Tror du att ESBE serie VTA310 fungerar bra?
http://www.esbe.se/nav4880/?prodid=3807
Såg att Clas säljer billiga sådana
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=15083989
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Vad menas med "utan krav på skållningssäker funktion" ? Låter iallafall inte bra om den inte kan klara "skållningssäkerhet".

Tror nog att jag skulle valt VTA320/VTA370 istället.

Svårt att sia om vilken typ C.O säljer, framgår inte av länken...... eller du kanske vet ?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Ja jag mailade och frågade

Hej!

Den heter ESBE VTA313 35-60*C KLK22
Med vänlig hälsning
Kundtjänst
Mats

Det kanske är en B modell?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Re: dubbla blandingsventiler

Inlägg av Anders S »

Andreas Hansson skrev:Jag tänkte sätta dit en till blandningsventil i veckan för att öka skiktningen i tanken lite.

Det är tänkt så att den bara skall ta vatten från den övre slingan om den nedersta slingan inte ger tillräckligt med varmt vatten.

Verkar min ritning stämma?
Den rödmarkerade blandningsventilen är den jag skall sätta dit
KV=Kallvatten
VV=Varmvaten
BV=Blandat vatten



http://picasaweb.google.se/725hansson/P ... 4290574002

Tacksam för kommentarer,ider

Jag har det kopplat som du menar på skissen, men de sitter precis efter varandra i rad och kallvattnet in på andra bladaren (som på din skiss). Helst ska du ner med det så lågt som möjligt som sagt pg.a temperaturen uppe eller över tanken.


Ska villigt erkänna att jag blir irrig av att sitta och titta på den kopplingen som ni länkar till och den jag har. Och försöka fundera ut hur de funkar bäst eller sämst. :roll:
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

För att prata med mig själv, å kanske någon annan :D


Är det någon som ändrat någon gång från seriekopplade blandare med kallvatten in på den andra, till seriekopplade blandare med kallvaten in på den första och märkt någon bättre skicktning?.

Har några småsaker i anläggningen jag tänkte ta tag i framöver hösten. Och detta är snabbt gjort om det gör någon nytta.Det skicktar sig bra och kyler bra nere nu också, men om det kan bli bättre skadar det ju inte.

Alltså i praktiken.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Skriv svar