Thermomatic CBJ

Skriv svar
Ricke77
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: mån 25 feb, 2008 10:30
Ort: Halland Simlångsdalen

Thermomatic CBJ

Inlägg av Ricke77 »

Har sett att det finns en annan rumsgivare som tillval
till denna grymma shuntstyrning. http://www.mrpellets.se/CBJ/CBJ.pdf

Är det någon som vet mer om den?? Var hittar man en sådan?? Pris??
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
Ricke77
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: mån 25 feb, 2008 10:30
Ort: Halland Simlångsdalen

Inlägg av Ricke77 »

Fick nu veta av Mr Pellets att CBJ tagit bort dessa rumsgivare för de var tydligen inte så genomtänkta i sin konstruktion! :?
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag har dygnsuret.Det har dock blivit någor knas med det så jag kör med manuell natt sänkning.Det var dock helt perfekt när det fungerade.
Den sänkte till 18 grader kl 22 och höjde till 22grader kl 07.00.
På helgerna sänkte och höjde den lite senare :)

Skall kolla vad som är fel på det när jag orkar
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Kanske en automix 20 skulle passa fint??
http://www.acaso.se/svensk/produktblad/ ... 200505.pdf
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Pjn73
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 03 jan, 2007 22:21
Ort: Karlskrona

Inlägg av Pjn73 »

Jag kör med standard paketet(en rumsgivare). Funkar finfint sommar som vinter. Givaren sitter i mitten av huset. Rummen regleras i sin tur av termostater.
CTC V35, Bionordic Viking 30GL, Ladomat21, 1000liter, Motdragslucka Kutzner+Weber 012
Ricke77
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: mån 25 feb, 2008 10:30
Ort: Halland Simlångsdalen

Inlägg av Ricke77 »

Jo jag använder oxå den termostat som följde med. Det är inga fel på den... Tänkte bara att det hade varit fint med en som klarade nattsänkning så slapp man själv springa och sänka... :P

Jag går bara hemma och klurar vart i huset jag ska placera den... Den sitter i nuläget i det rum som har mest anslutning med resten av huset och det funkar fint sålänge man inte eldar i kaminen... När murstocken blir varm så tar den ca 1 1/2 dygn på sig att svalna och det påverkar just detta rum.
Kontentan blir att om jag eldar i kaminen så får jag varmt och gott i 12 timmar följt av 36 timmar kyla.... :?
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Läs på hur den ska placeras... det står mycket tydligt i de flesta manualer.

Rumsgivaren ska placeras i det rum som har största värmebehovet och som påverkas minsta av utomstående värmekällor (exempelvis panoramafönster mot syd, kakelugnar, bastuaggregat osv). I detta rum ska elementet helst inte alls ha en termostat, sitter det en där ska den vara fullt öppen.

Detta garanterar att huset får nog mycket energi tillfört för att klara av värmebehovet i det mest krävande rummet hela tiden.

Sen måste man komplettera med fungerande termostater på elementen i alla andra rum. Då kommer dessa att reglera ner så att även de andra rummen får ett behagligt klimat.

Nåt annat sätt finns det inte att montera om det ska fungera som tänkt.

Att som vissa tycker sätta rumsgivaren i samma rum som kakelugnen (för annars sparar man ju ingen energi när man eldar) funkar säkert bra om man gör allt annat i det rummet med.... men dom som sover i andra rum vill nog ha lite värme dit även när kakelugnen är varm.

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Ricke77
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: mån 25 feb, 2008 10:30
Ort: Halland Simlångsdalen

Inlägg av Ricke77 »

Nu sitter ju inte kaminen i samma rum utan det är på andra sidan murstocken... Och till historien hör ju oxå att kaminen blev installerad efter termostaten. (Var bara öppen spis förut). Så länge jag inte eldar kaminen så funkar det kanon och alla rum i huset blir jämnvarma. Jag vill ju inte sabba det då så det är därför jag har lite huvudbry angående en annan position på denna lilla termostat. Jag placerade den ju med omsorg och efter alla instruktioner fast missade den lilla poängen med en framtida kamin... :roll:
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
Ricke77
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: mån 25 feb, 2008 10:30
Ort: Halland Simlångsdalen

Inlägg av Ricke77 »

Mina termostater är klart inge bra... De flesta fungerar inte och vissa saknas helt! Problemet är att jag måste skaffa nya ventiler med. Har gamla tjocka rör "typ 25-30mm" och jag vet inte om det finns några som passar... Får väl blir en utflykt till Rinkaby.
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
hosselompan
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 14 okt, 2006 07:41
Ort: skåne

Inlägg av hosselompan »

Krångla inte till saker i onödan med nattsänkning av temperaturen, energitrögheten i en uppvärmd byggnad är i de flesta fall så stor att det är relativt meningslöst, det skulle kanske göra nytta om man bodde i ett tält eller ett växthus :wink:
I teorin verkar det bra, men i praktiken har vanliga reglersystem väldigt svårt för att hantera detta.
Nibe PB20 i nibe city vx 04
Mlund
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 29 aug, 2007 11:17
Ort: Haninge

Inlägg av Mlund »

Frågan om nattsänkning eller ej berör ett intressant problem:
När lönar det sig att sänka temperaturen?
Över natten?
När man åker bort över helgen?
Under en en-veckas-semester?

Och hur många grader är optimalt? Det är ju ingen tvekan om att det sedan går åt energi för att höja temperaturen, ungefär som det drar mycket bensin när man accelererar med bilen.
Janfire Flex-A med Parca Sonett 1963. Förråd av 6 pallkragar - rymmer 30 säckar. CBJ Thermomatic shuntreglering. Dragbegränsare Tigex 25. Täljstenskamin. 98 kvm i ett plan.
granath
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 26 mar, 2008 23:32
Ort: Fjälkinge

Inlägg av granath »

Ricke77 skrev:Mina termostater är klart inge bra... De flesta fungerar inte och vissa saknas helt! Problemet är att jag måste skaffa nya ventiler med. Har gamla tjocka rör "typ 25-30mm" och jag vet inte om det finns några som passar... Får väl blir en utflykt till Rinkaby.
Hmm Rinkaby, vad finns där då ?
Inte långt ifrån mig.
Utrustning:
Agrotec brännare i en gammal Duplomat kombipanna.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

granath skrev:
Ricke77 skrev:Mina termostater är klart inge bra... De flesta fungerar inte och vissa saknas helt! Problemet är att jag måste skaffa nya ventiler med. Har gamla tjocka rör "typ 25-30mm" och jag vet inte om det finns några som passar... Får väl blir en utflykt till Rinkaby.
Hmm Rinkaby, vad finns där då ?
Inte långt ifrån mig.
http://www.rinkabyror.se/
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar