Då var den på plats!!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Då var den på plats!!

Inlägg av Professor Kalkyl »

Hämtat min Biona nu, monterat och provkört. Nu vill jag slänga ut en fråga angående matning. Ligger ni alla kring 35%-45%? Eller mer? Vilket fruktansvärt drag det är här, jämfört med olja. Innan stod dragbegränsaren på 10 pa, nu på 25 pa. För att hålla kring 40% i matning.
Har skaffat en PC för att köra logg programet "PELCONF" eller vad det heter.
Någon som haft någon nytta av det eller är det bara kul? Måste skaffa kabel samt program bara.

Tycker det är helt grymt att jag kunde köra med alla tubulatorer i pannan. Det hade jag inte väntat mig... :lol: Jag är nöjd hittills! :lol:
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
apersson69
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 07 mar, 2005 13:08
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av apersson69 »

Ligger mellan 38-42% men jag kör helt utan turbulatorer, halvklent ös i pipan ~15Pa... Rökgas efter uraskning 145-150 för att stiga 10-15 grader när det är dags att aska ur. Torrt och fint i skorstenen enligt sotaren. Hur ser det ut i fallslangen för dig? Jag får upp lite rök som ger avlagringar, ungefär vid tempsensorn blev det en midja av koks som minskade diametern minst 20 mm... I övrigt var brännaren ren och fin inuti. Har haft funderingar om det är ogynnsamt mottryck i eldstaden som gör att det kommer lite rök. Har inte varit orolig för röken eftersom temperaturen på fallröret inte är speciellt hög, man kan hålla i det utan att bränna sig. Skall testa att borra ett sånt där omtalat hål i slangen, hoppas det fungerar. Förresten, satt det den nya Papstfläkten på din brännare? Min av den gamla modellen börjar ge sig redan (keffpryl... :? ), kommer en ny på posten från Biona.

Hoppas din nya blå går perfekt!
Biona, BioSolpanna installerat 2004-10
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

pelconfig

Inlägg av snillet »

Pelconfig är användbart åt "bägge håll" om man säger så....

Antingen för att anpassa brännaren lite efter hur anläggningen (pannan/skorsten, m.m.) eller för att kolla hur brännaren beter sig när du ändrar saker i anläggningen som drag/trubulatorer m.m. m.m.

Dessvärre är supporten från Mbio lite sne när det gäller funktionerna i Pelconfig, men dom är nog bara försiktiga.

Sen finns det ju dem, som t:ex jag själv m.fl här på forumet som meckat runt friskt på egen hand ändå.

Till syverne och sist så är inställningarna på brännaren i stort sett samma som från "fabrik" hos mig numera å den tuffa å går. Däremot har jag haft nytta av pelconfig för att se hur den jobbar när jag ändrar drag m.m.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

Det är för tidigt att utala sig om det där med svart i slangen, visst ser man ett ljussken från förbränningen men inga lågor. Har bara kört tre eldningar i brännaren. Måste få slut på oljan, jag får mina 4 pallar i veckan.

Det där med hål i slangen kanske man ska prova. Det är ju bara att flytta ner slangen lite vid kvarnen. Borra ett hål. Blir det inte bra flyttar du upp slangen igen så hållet kommer över stosen och täcks.

Ska försöka låna en dragmätare för att se vad man har för drag. Kan vara kul att veta.... :roll: Någon som vet hur man kan mäta på ett smidigt sätt? Det behöver inte vara 100% rätt.

Min fläkt är ju den nya, vet ej hur den gamla var men kanske blir det bättre med avlgringarna i slangen med den nya.... vet ej :?: :!: :roll:

Har fixat Pelconfig och en gammal bärbar så man kan logga driften. Ska bli kul att se om det funkar så bra som jag tror
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Kvalitetsskillnader fläkt

Inlägg av snillet »

Det är nog mest en fråga om kvalitetsnivå på fläktarna.
Prestandamässigt ligger de nära varandra.

Men Torin (den gamla var en sån) är inte de jämnaste i kvalité, vi använde såna ett tag på jobbet men gick tillbaka till ELINA som vi använde innan och använder nu. Papst är ju bättre där än både torin och elina men det handlar ofta om pris på detaljerna också ju.

Min torin snurrar så fint ännu, den byts när den går sönder :D. Eller ...när jag får klipulver i fingrarna å byter till en annan "för undersökandet skull"....
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

Har du koll på hur man kan mäta draget då???? :?:
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
apersson69
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 07 mar, 2005 13:08
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av apersson69 »

Har borrat slangen nu, testade ett 5mm hål först och det blev lite bättre så det blev ett till. Blev ännu bättre, luften i röret är ca 50% klarare och matningen tyckte jag steg 2-3%. Ett väldigt intressant fenomen är att jag har drag in i hålen på fallröret MEN det kommer små pyttepuffar 1-2 ggr per kvarnsekvens mao övertrycksspikar i fallröret... Är säkert detta som jobbar upp rök i fallröret. Känns som att detta kan bero på att mottrycksförhållandet i eldstaden och det tryck som brännaren genererar med sin fläkt är allt för lika? Sänka effekten på fläkten? Vad tror Snillet? :roll:

Skall testa med papsten nu äntligen, den första som kom hade posten mördat, nåt är löst inuti men jag klämmer på en ny, fin och hel nu...

Mattias: Det är inte mycket rök som kommer upp i röret, blir bara lite mjölkigt. När det var som värst såg man inte pelletssmulorna "på andra sidan" men nu ser jag mönstret klart och tydligt på slangens baksida. Har bytt till en sprillans slangbit för att se effekten av hålen osv. Draget kan du ju kolla grovt med dragbegränsaren...
Biona, BioSolpanna installerat 2004-10
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

[quote="apersson69"]Har borrat slangen nu, testade ett 5mm hål först och det blev lite bättre så det blev ett till. Blev ännu bättre, luften i röret är ca 50% klarare och matningen tyckte jag steg 2-3%. Ett väldigt intressant fenomen är att jag har drag in i hålen på fallröret MEN det kommer små pyttepuffar 1-2 ggr per kvarnsekvens mao övertrycksspikar i fallröret... Är säkert detta som jobbar upp rök i fallröret. Känns som att detta kan bero på att mottrycksförhållandet i eldstaden och det tryck som brännaren genererar med sin fläkt är allt för lika? Sänka effekten på fläkten? Vad tror Snillet? :roll:

Jo, det finns en balansgång som är viktig där för brännarens funktion. Min erfarenhet hittills har varit att ett bra "sug" i eldstaden är viktigt för att brännaren skall funka bra. Behöver inte nödvändigtvis vara stora öppna kanaler utan jag kör själv med turbulatorer så det skriker om det...rent ut sagt. Men dragbegränsaren på 30Pa
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
apersson69
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 07 mar, 2005 13:08
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av apersson69 »

8) Ingen rök i fallröret längre och matningen steg från 40-41% till 45-46% när jag bytte fläkt. Rökgastempen steg ca 10 grader också. Verkar som den nya fläkten (eller tätningsplåten runt den) ger en ganska rejäl effektökning. Att mitt problem med lite rökdis och avlagringar i fallröret verkar vara historia är ju underbart. :mrgreen: Skall bli intressant att inspektera askan och askmängden om ett tag.
Biona, BioSolpanna installerat 2004-10
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

Har du hålen i slangen kvar då???
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
apersson69
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 07 mar, 2005 13:08
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av apersson69 »

Ja, dom är kvar. Jag kom på samma briljanta ide som dig, att göra hålen uppe vid kvarnen så är det bara att trycka ner kvarnen djupare om man vill köra utan hål sen igen. Kör så här några dagar så får vi se om det fortsätter gå bra. Har du hört nåt mer om EBK-n från BioSol?
Biona, BioSolpanna installerat 2004-10
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

tätning

Inlägg av snillet »

Jag tätade ju runt min fläkt för ett tag sedan, fick KLART högre effekt då, mer effekt än vad jag behöver så jag tog bort det igen. Men brännaren fungerade ypperligt då.

Kanske skulle täta där igen och göra hål i slangen....

Än så länge avvaktar jag tills EBK testningen är genomförd. En sak i taget e bäst.....
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Att både täta runt fläkten och göra hål innebär troligen att du får dubbel positiv effekt.

Jag tyckte jag hade för mycket blås i min Biona så jag placerade en bult med en mutter på i lufthålet som finns till vänster om rotorn och som leder luft till rotorn. Detta gjorde att de kom mindre luft via rotorn. För att kompensera detta gjorde jag 4 st 6 mm hål i slangen högst upp (hade 7 hål ett tag men effekten blev för hög).

Ligger på en matning kring 38-42% just nu (min skruv matar ca 100 gr/min). Innan ovanstående modifieringar hade jag en matning på 38-47%. Med 7 hål hände det att jag gick upp över 50%.

Har inte kört så länge men känslan är att det spruta ut mindre glödande partiklar ur brännaren med ovanstående lösning.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
apersson69
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 07 mar, 2005 13:08
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av apersson69 »

Ja helt klart finns ett stort spektrum av enkla modifieringar av luftflödet in i brännkammaren att göra som gör stor skillnad både effektmässigt och för att öka dragtoleransen. Skall testa sätta igen hålen igen efter nästa uraskning bara för att se vad som händer.

ztz: Den där modifieringen av luftkanalen vid rotorn skulle vara intressant att se på ett kort. Dimensioner på bult/mutter?

Snillet: Hur går EBK försöket? Märks något i askmängd, eller konsistens? Intressantast är ju om man kan få till en mer kompakt aska, den fysiska mängden är väl rätt svårt att göra något åt utan att tvätten blir svart hos grannen :twisted: Som min aska ser ut nu är den otroligt luftig (grå och väl urbränd), sjunker ihop till max 20% av volymen i asklådan efter en dag i plåthinken.
Biona, BioSolpanna installerat 2004-10
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

ASKMÄNGD

Inlägg av snillet »

Det har diskuterats askmängd förut här ;-)

Det ligger ju till så att framåtbrinnande brännare genererar mer aska, generellt sett. Var ju en grundanledning till varför stockbroverken börjat använda någon typ av EBK i sina biosol pannor nu.

Så jag tänkte att, varför inte testa ?

Själv har jag inte upplevt askmängd eller färg eller så som nåt problem tidigare utan upplever det precis som du beskriver, luftig/ljus/sjunker ihop.

Däremot har askan blivit i princip vit nu från att ha varit ljust ljust grå.

Men utvärderingen är inte klar än.

Avlöper den väl så skall jag också ge mig på det här med att ändra primärlufttillförseln, redan meckat lite med det innan men inte nåt större.

Inget bra som inte kan bli bättre, typ. Sådan är jag :D
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar