Thermia tips

Skriv svar
doomsta
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 13 mar, 2005 16:12

Thermia tips

Inlägg av doomsta »

Har precis installerat thermias brännare o biomatic20+ panna.
Installationen har jag gjort själv,när jag kör med pellets får jag
larm på hög rökgastemp(280 grader). Pga att jag gjort allt själv
är supporten noll(kontakta din installatör)......
Tycker att brännaren inte skulle behöva gå på hög effekt??
men går det att ändra effektläget,pendlar iof mellan hög min o låg.
Manualen är inte den bästa jag sett....

mvh doomsta
Stanem
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 14 mar, 2005 20:34

Thermia

Inlägg av Stanem »

Att Thermia hänvisar till installatör är väl inte så underligt då dom bara arbetar mot installatörer... har du pratat med dom du köpte den från?
Har själv en Biomatic 20+ (installerad av installatör) men då jag är "freak" så har jag labbade jag med den då jag läste om ditt problem. Rökgastempmätaren sitter på utgången av rökröret, min visar på displayen 120 grader vid full drift, 150 grader med extern mätare (vilken som har rätt låter jag vara osagt). Har du kollat att plåten som täcker de 4 rökgasrören + brännargången (som sitter under sotluckan) sitter på plats? Om den inte finns eller ligger av så ökar rökgastempen kraftigt( min steg nabbt uppåt 250 grader). Om den finns, är draget i skorstenen tillräckligt? Om inte rökgaserna går ut tillräckligt snabbt så blir det också för varmt, enl. min installatör var absoluta minimikravet för rökgasarean 100 mm diameter (har insatsslang 100 mm) med 7.5 m skorsten. Alternativt kan draget vara för högt så att den suger ut värmen för sanbbt, då behövs motdragslucka.
Min panna går bara med låg och hög effekt, installatören stängde av min.effekt då den bara enl. utsago "ställde till problem".
Högläget startar när tempen gått ned 6 grader för att sedan övergå till lågläge när 3 grader återstår till inställt värde.
När installatören trimmade in pannan så sa han att "standard"värdena från leverans inte fungerade rakt av utan han använde voltmeter och rökgasanalysator för att justera med.
Själv tycker jag pannan är toppen, kör just nu på en billig skräppellets (800:-/ton) som slaggar ganska rejält men inga som helst problem, får bara tömma asklådan var tredje vecka i stället för varannan månad.
Kan bara hålla med om manualen...
Hoppas något tips hjälper dig.
Mvh
doomsta
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 13 mar, 2005 16:12

thermia tips

Inlägg av doomsta »

Tack för tipset och tror nog att det löste sig, det var den där luckan som inte låg på plats och den har väl fallit åt sidan under transporten,vad vet jag.Underbart forum som sagt och tack än en gång.
Mvh doomsta
jimmy_
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 23:53
Ort: Köping

Re: Thermia

Inlägg av jimmy_ »

Stanem skrev:Själv tycker jag pannan är toppen, kör just nu på en billig skräppellets (800:-/ton) som slaggar ganska rejält men inga som helst problem, får bara tömma asklådan var tredje vecka i stället för varannan månad.
Var får man tag på så billig pellets :shock:
Jag struntar i om det blir lite extra arbete, det är ju en dj...a prisskillnad.
Mvh Jimmy
Senast redigerad av jimmy_ den tis 15 mar, 2005 22:23, redigerad totalt 1 gånger.
Ecotec A4 dockad på en Egor TE 71G från 1977
med en Tigex dragbegränsare
Stanem
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 14 mar, 2005 20:34

Inlägg av Stanem »

Tyvärr -killen har slut på pelletsen. Han köpte in ett billass med släp från Ryssland, väl hemma visade det sig att den slaggade rejält så han sänkte priset för att bli av med den och slippa klagomål. Själv lyckades jag köpa 8 ton så jag klarar mig ett tag.. och som han själv uttryckte det - han har inte råd att importera fler gånger...
Skriv svar