Isolering av rökrör

Skriv svar
NordiCs
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 01 mar, 2004 03:36

Isolering av rökrör

Inlägg av NordiCs »

Håller på och installerar vår ved/pelletspanna och funderar nu på en liten sak.
Rökröret mellan pannan och skorstenen är först ca. 2dm och sedan en låda med 90Gr vinkling och draglucka. Sedan fortsätter rökröret ytterligare 3-4dm för att sedan gå in i skorstenen

Problemet dyker upp efter böjen, det rökröret går nämnligen "bara" 2 dm från kablaget som kommer ut från pannan. och jag misstänker att det kan få kablarna att åldra i förtid eller i värsta fall smälta kablarna.

Funderar nu på två alternativ att lösa detta.

alt. 1:
Göra som man gör på avgasrör, linda in röret med fiberband (kevlar eller glasfiber). funkar ju som sagt på avgasrör, men då är ju huvudorsaken att hålla avgaserna varma hela vägen ut.

alt. 2:
sätta på någon typ av isolering, typ 30mm brandmatta med nät (utåt så klart). frågan är då går det med vanlig stenulls brand matta, eller ska det vara någon speciell.

Orkar/vill/kan inte sätta upp någon eternit el. liknande mellan, då det inte finns något att fästa denna skiva i.

Finns det kanske några andra alternativ/förslag på material eller lösningar :?:
Vilket tycker ni verkar bäst :?:
Har startat Vedeldningen i en Telluspanna och sen kommer en Ecotec A4 pelletsbrännare ??
sveno
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 04 feb, 2004 21:44
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av sveno »

Jag skulle ha valt alt 2, men frågan är om det behövs. Rökgaserna ska ju inte vara varmare än 250 grader vid drift och maximalt 350 i värsta fall. Troligast är väl att de kommer att vara ännu svalare än 250 grader. Om kablarna inte går ovanför rökröret så tror jag inte att det blir så varmt att det spelar någon roll.

Ytterligare ett alt är att ha en bit plåt mellan som skärmar av strålningsvärmen.
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Jag isolerade mitt rökrör med 45 mmm mineralullsmatta alu. folie modell ungsfolie från köket och hönsnät. Det går åt några svordomar med den varianten, men det går. Du kan ju fundera på en strålningsskärm annars. En vanlig plåt mellan röret och kablarna, den sänker temperaturen på kablarna rejält.
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Det går bra med stenullsmatta som du trodde men använd "för guds skull" INTE GLASULL det är ej godkänt och antänds vid tillräckligt hög temp, var gränsen gick kommer jag ej ihåg.
rolf27
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 22:49
Ort: Nord-Uppland

Inlägg av rolf27 »

Det är bra att isolera rökröret för värmeförlusten är rätt stor på den biten. Med isolering är det lättare att få tillräckligt hög temp i toppen av skorsten (kondensproblemet). Jag läste om detta för ett tag sedan, men jag minns inte var. Nån annan kanske vet bättre.
Hus i Karlholm: Calmarpannan B2 med BioNordic Viking B16 (9990).
Hus i Älvkarleby: Albinpanna 330 DL med Eurofire 20 kW
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

vad har du för nåt som värmer ditt pannrum förutom rökröret ?
risken är väl annars att du får kallt där ?
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
NordiCs
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 01 mar, 2004 03:36

Inlägg av NordiCs »

ingemar_o skrev:vad har du för nåt som värmer ditt pannrum förutom rökröret ?
risken är väl annars att du får kallt där ?
Vet inte än, men jag har en känsla av att pannan klarar hålla det rummet varmt med spillvärmen
rolf27 skrev:Det är bra att isolera rökröret för värmeförlusten är rätt stor på den biten. Med isolering är det lättare att få tillräckligt hög temp i toppen av skorsten (kondensproblemet). Jag läste om detta för ett tag sedan, men jag minns inte var. Nån annan kanske vet bättre.
Hade den tanken också.
Erik skrev:Jag isolerade mitt rökrör med 45 mmm mineralullsmatta alu. folie modell ungsfolie från köket och hönsnät. Det går åt några svordomar med den varianten, men det går. Du kan ju fundera på en strålningsskärm annars. En vanlig plåt mellan röret och kablarna, den sänker temperaturen på kablarna rejält.
Antar att det är något liknande jag kommer att göra.
sveno skrev:Jag skulle ha valt alt 2, men frågan är om det behövs. Rökgaserna ska ju inte vara varmare än 250 grader vid drift och maximalt 350 i värsta fall. Troligast är väl att de kommer att vara ännu svalare än 250 grader. Om kablarna inte går ovanför rökröret så tror jag inte att det blir så varmt att det spelar någon roll.

Ytterligare ett alt är att ha en bit plåt mellan som skärmar av strålningsvärmen.
Det är nog strålningsvärmen som jag är mest rädd för, men enda sättet jag kan sätta upp en plåt är att svetsa den med distanser PÅ rökröret.
Är inte så sugen på att lösa det på det sättet.
Har startat Vedeldningen i en Telluspanna och sen kommer en Ecotec A4 pelletsbrännare ??
hjobo
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 28 feb, 2005 16:05
Kontakt:

Inlägg av hjobo »

30-50 mm nätmatta på rökröret skulle jag föredra.
hjobo
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

Enligt isover

"Högsta användningstemperatur
Trots att såväl glasull som stenull är obrännbara material anges för de flesta produkter högsta kontinuerliga användningstemperatur till 200°C. Vissa produkter, framför allt teknisk isolering, kan dock användas vid högre temperatur trots att bindemedlet långsamt börjar brytas ned vid denna temperatur. Vid högre temperatur bryts bindemedlet ner i de varmaste skikten. Ju högre temperaturen är, desto snabbare går nedbrytningen.

Eftersom temperaturen snabbt faller i riktning mot den kallare sidan av isoleringen förblir bindemedlet opåverkat i större delen av materialet. Det finns dock ett par saker att beakta när isoleringen utsätts för temperaturer över 200°C. Den får inte belastas eftersom hållfastheten minskar i de partier av isoleringen där bindemedlet har bränts ur och avståndshållare ska därför användas för att avlasta isoleringen. Isoleringen får inte heller utsättas för fukt.

Dessutom måste upphettningen ske långsamt första gången, max 50°C per timme. När bindemedlet bryts ned kan viss rök och lukt uppstå. Se därför till att ventilationen är god och undvik att andas in röken.

Komfortbeläggning av polymer-cellulosa får en missfärgning vid 100°C, i övrigt påverkas inte komfortskiktet. För pappersklädda produkter gäller en lägre användningstemperatur, 80°C."

Källa: http://www.isover.se/sw207.asp
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
NordiCs
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 01 mar, 2004 03:36

Inlägg av NordiCs »

Ser ut som om det får lov att bli en plåt som skärm ändå....

Men ska snacka lite med sotaren innan.

Tackar för hjälpen
Har startat Vedeldningen i en Telluspanna och sen kommer en Ecotec A4 pelletsbrännare ??
Skriv svar