Vattenburen elvärme -> Pellets, ekonmiskt försvarbart?

Skriv svar
andreasi
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 11:28

Vattenburen elvärme -> Pellets, ekonmiskt försvarbart?

Inlägg av andreasi »

Hej! Är purfärsk ägare av en lättbetongvilla byggd 1965, vilandes på betongplatta. Tidigare värmes huset med olja. Oljepannan stod i tvättstugan brevid köket och oljetanken fanns i garaget.
Sedan konverterades huset till elvärme och idag står det en Autoterm 220 värmepanna från 1999 i tvättstugan och puttrar. Previd värmepannan står det ett torkskåp på samma "upphöjning" i golvet. Skorstenen finns kvar men är igenpluggad.
Tidigare ägaren, en gammal dam, hade en årsförbrukning på 32000 kvh men då värmde hon förmodligen på ganska rejält + att fönster och dörrar är otäta. Vi som bor där nu är 2 vuxna + spädbarn.

Det jag undrar är om det möjligt att byta ut elvärmepannan till en pelletsbrännare + pelletsbehållare (det skulle väl bli påfyllning via säck) ur följande aspekter:

1. Utrymmesmässigt? Hur stor plats tar en panna + pelletsbehållare
2. Komfortmässigt? Hur bra kan man reglera värmen och hur mycket låter det om pannan. Hur ofta måste den fyllas på?
3. Ekonomiskt? Vad kostar grovt sett en panna + behållare + installation? På hur lång tid får jag tillbaka dessa pengar jämfört med att fortsätta värma med el?

Långt inlägg men jag hoppas att någon kan ge en nybörjare lite svar :-)

/Andreas
jimmy_
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 23:53
Ort: Köping

Re: Vattenburen elvärme -> Pellets, ekonmiskt försvarbart

Inlägg av jimmy_ »

andreasi skrev:
1. Utrymmesmässigt? Hur stor plats tar en panna + pelletsbehållare
2. Komfortmässigt? Hur bra kan man reglera värmen och hur mycket låter det om pannan. Hur ofta måste den fyllas på?
3. Ekonomiskt? Vad kostar grovt sett en panna + behållare + installation? På hur lång tid får jag tillbaka dessa pengar jämfört med att fortsätta värma med el?

Långt inlägg men jag hoppas att någon kan ge en nybörjare lite svar :-)

/Andreas
1. Det tar väl ca: dubbelt så stor plats som en elpanna.

2. Värmen regleras på samma sätt som en elpanna. låter inte så värst
mycket, åk iväg till nå´n som har en pelletsbrännare och lyssna för att
skaffa dig en egen uppfattning, vissa låter lite mer än andra.
Påfyllning 1 till 2 ggr per vecka på vintern om du har ca 200-literstunna.

3. Jag fick en beg. panna gratis, kostade 5000:- att installera, sen kostade
brännaren 28000:- installerad och klar med litet förråd. Detta var en
EcoTec A4 i Dec -04 och den har bara gått sedan dess.
Jag är mycket nöjd, men kolla så att du inte behöver renovera skorstenen,
min kostade 12000:- att renovera.

Mvh Jimmy
Ecotec A4 dockad på en Egor TE 71G från 1977
med en Tigex dragbegränsare
andreasi
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 11:28

Inlägg av andreasi »

Du installerade alltså en begagnad oljepanna som du sen körde på pellets?

/A
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

Hejsan..

Jag sitter i samma sitts (har EL-panna).. förbrukar ink hushålls el 30.000Kwh/år
jag räknar att ca 24.000 är ren uppvärming.
Pellest ska/kommer i teorin att sänka min kostnad med ca 12500:-/år.

En helt ny Pelletsanläggning en bra med skötsel 1 gång per månad när det är kallt ute (Thermia Biomatic20+) kostar 80.000:- (Installerat o klart) då ingår ingetförråd men alla tillbehör som beövs för att bygga ett Bulkförråd, dvs skruvar anslutningar. Det som tillkommer är virke, skivor osv. = nån/några tusen till. Säg 5000 +80.000 = 85.000/12,5 =6,8 år.

Då bor jag dessutom i Dyra Stockholm.
(bara o hoppas att det blir så som det är tänkt.. )

men som sagt var kolla uppskorstenen.. att ta bort igenmurningen kostar ca 350:- i timmen, sen rör till det ca 1000-1500:-/metern.

En annan bra idé är att köpa en beganad Oljepanna tex Nibe City och sen installera en Pelletsbrännare i den. Oljepannor med några få tal år finns det massor av på blocket för runt 5000:-
Installation av oljebrännare ca 20.000:- (ink ett litet pelletsförråd "veckoförråd")

Men då får du räkna med mera jobb. dvs uraskning, sotning. ca 1 gång i veckan. Tar kanske 30 min att göra..?

Besparingen med Pellets är i dagsläget ca hälften mot vad du betalar i dag. iallafall enligt dom kalkylerna som jag har kört..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
andreasi
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 11:28

Inlägg av andreasi »

Det måste nog bli en riktigt pelletspanna för min del eftersom den + litet veckoförråd ska få plats på ett säkert sätt i tvättstugan.

Skorstenen är igensatt uppe med en blyplatta och sen tror jag att de stoppat isolering i den så den borde inte vara alltför svår att få igång igen.

/Andreas
Christer_Hagglund
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 26 nov, 2004 12:11
Ort: Bergeforsen

Inlägg av Christer_Hagglund »

Jag håller med tidigare talare, det finns flera vägar att gå här, antingen beg. kombipanna eller pelletspanna. Jag skulle själv ha satsat på pelletspanna om jag var i ditt läge. Jag bytte nyligen från olja till pellets och har räknat med att energikostnaden ska sjunka från 45.000:- per år (5 kbm olja) till nånstans runt 17-18.000:- Kör du bulk borde du kunna komma ner i 10-11.000:- i pelletskostnad, investeringen ej inräknad.

En reflektion bara: Det måste ju vara ett brott mot mänskliga rättigheter eller nåt att ha pannrum och tvättstuga i samma rum?! Förut luktade det lite olja i mitt pannrum, och nu luktar det pellets ibland när man hanterar. Dessutom yr det runt lite sot när man är inne och grejar i pannan. Tror inte du blir så populär hos din bättre hälft om tvätten luktar och är befläckad av sot... ;)
_______________________________________
EuroFire -01 monterad i en TMV Alpha 2 Kombipanna -82
jimmy_
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 23:53
Ort: Köping

Inlägg av jimmy_ »

andreasi skrev:Du installerade alltså en begagnad oljepanna som du sen körde på pellets?

/A
Japp, och det funkar väldigt bra efter att ha optimerat pannan så gott jag kan.
Jag har byggt om bafflarna för att tvinga rökgaserna gå en längre väg,
samt satt dit en extra baffel och turbulatorer i tuberna. Rökgastemp= 145 grader

Det duger med en gratis-panna för mig.
Mvh Jimmy
Ecotec A4 dockad på en Egor TE 71G från 1977
med en Tigex dragbegränsare
Skriv svar