Installera rökrör?

Skriv svar
brushuvud
Lärjunge!

Installera rökrör?

Inlägg av brushuvud »

Hej allihop. Ulman tuffar och går men nu har nya pannan kommit och ska installeras. jag går och funderar på att ansluta rökröret till skorstenen på egen hand! Jag vill nu ha hjälp med arbetsbeskrivningar, allmänna råd eller en befogad låtbliochringhantverkarevarning :wink:

Vänligen eder Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Härligt med lite eget arbete, man blir stolt som en tupp :lol:

Har du insats rör (rostfri) monterat i kanalen är det inga problem...jag gjorde det själv och det var väldigt bökigt och slitsamt, man måste vara två ...

Själva rökröret är det heller inga konstigheter med, jag fick förvisso slå upp ett hål längre upp än den som var innan med gamla pannan, använde elfast murbruk/tegel.

Är du någorlunda händig och har ett starkt självförtroende så fixar du det, desutom är det inte kallt ute(det var det i mitt fall :( ) och det kanske sitter en elpatron på nya pannan?!

Lycka till , MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
perhagge
Gallringsobjekt

Inlägg av perhagge »

Har samma funderingar själv. Göra själv ellet ta hantverkare.

Har förstått att man kan antingen mura fast rökröret direkt i murstocken eller så murar man fast en kort rör bit med något större diamter än rökröret från pannan i skorstenen. Sen pasas rökröret in och tätas med isolering.

Vad är att föredra?
Pellets installerat 2008-10-01 (begagnad panna och brännare, hela installationen gjord själv!)
Iwabo Willa S (2000)
Combifire 40 kW (2000)
OBJ shunt regulator(innomhus) (2004)
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Du ska INTE mura röret rätt in i murstocken! När plåten blir varm blir den större och kommer att ställa till sprickor....

Om du inte får tag på en stos i passande storlek (exempelvis om du har en VB med rektangulärt rör) så slå ett par varv wellpapp runt röret, linda på lite gaffatejp och mura mot det. När murbruket brunnit klart så dra ut rörer, ta av tejp/wellpapp, stoppa in röret i hålet igen och täta med pannsnöre.

Om du måste knacka upp ett nytt hål längre upp så se till att fylla igen den bit som blir kvar under det nya hålet.

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
perhagge
Gallringsobjekt

Inlägg av perhagge »

Röret är runt så det borde gå och få tag i en stos (combifire).

Hålet blir högre upp, men varför måste man fylla upp till det nya?

Måste ju då även flytta upp sot luckan.

Pär
Pellets installerat 2008-10-01 (begagnad panna och brännare, hela installationen gjord själv!)
Iwabo Willa S (2000)
Combifire 40 kW (2000)
bamyl
Stor entusiast!

Inlägg av bamyl »

Har du sotlucka, behöver du INTE fylla upp.
Man fyller endast upp om man måste sota genom pannan.
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Med sotlucka i botten så är det ju dumt att fylla upp... dock så anger ganska många panntilverkare att man måste fylla upp för att pannan ska gå rätt!?!

Vet inte varför men så brukar det stå om man läser installationspapperen

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
bamyl
Stor entusiast!

Inlägg av bamyl »

Om man har rökgasfläkt i kombination med dåligt drag, kan det bli turbulens i T-korsningen som blir, men skulle det vara ett problem, så märker man det genom att det helt enkelt inte brinner bra.

Anders
perhagge
Gallringsobjekt

Inlägg av perhagge »

Okej, bra då behåller jag sotluckan. Hur tar man lämpligast upp det nya hålet i skorstenen ?

Kan man börja med att borra en massa små hål i cirkel och sen knacka ur stenarna ?

Någon som vet vart man kan köpa en stos ?

/Pär
Iwabo Willa S (2000)
Combifire 40 kW (2000)
perhagge
Gallringsobjekt

Inlägg av perhagge »

Googlade lite själv och detta beskriver momentet ganska bra.

http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=287

/Pär
Iwabo Willa S (2000)
Combifire 40 kW (2000)
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

När jag hade ett runt rökrör så köpte jag stosen på K-Rauta... välsorterade handlare bör ha hemma.

Annars så kan du kolla med nån kaminförsäljare eller på nätet http://www.kaminexperten.com/webshop.as ... 45&menu=65

/Jörgen
perhagge
Gallringsobjekt

Inlägg av perhagge »

Hittade det här
http://www.ariterm.se/filer/dos_biomatic.pdf
se sid 7.
Pratade med sotaren och det var så han rekommenderade mig att göra. Dvs
1 Ta upp ett nytt hål
2 linda isolering (rockwoll?) runt delen av röret som kommer längst in och sen mura igen.
Iwabo Willa S (2000)
Combifire 40 kW (2000)
bamyl
Stor entusiast!

Inlägg av bamyl »

Ja, eller gör som jag.

Borra en massa hål, kancka ur ett hål lite större än rökröret (1 cm tillgodo runt om)

Stick in röret och täta runt med "vit isolering"

Så smidigt och lätt som det kan bli.

Strunta i Stos och sånt. Finns ingen anledning med de låga rökgastemperaturerna heller..
Skriv svar