Fråga om bulkförråd

Skriv svar
Danne
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 25 feb, 2005 23:38
Ort: Stockholm/Huddinge

Fråga om bulkförråd

Inlägg av Danne »

Hej,

Jag har ett utrymme i huset som är nästan perfekt att använda som bulkförråd, ett långsmalt "rum" 2,80x1,10x2,20.
Det enda problemet är att den effektiva volymen blir i minsta laget om jag bygger med rekommenderade 50 graders lutning på golvet.

Är det någon som har lägre lutning och ändå fått det att fungera bra?

En idé jag har är att lägga laminatgolv på de lutande sidorna för att få en så hal yta som möjligt och därigenom kunna minska vinkeln.
Vad tror ni om det?

/Danne
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jag tycker att du "hoppa över" lutningen på förrådsgolvet. Jag har ett förråd med golvet enligt alternativ C på denna länk: http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=48&start=0

Och det har fungerat perfekt för mig i över sex år. Man får förvisso gå in i förrådet och skotta lite när pelletsnivån har kommit så långt ner att det ligger pellets med rasvinkel ner mot urmatningsskruven men denna mängd pellets kan man betrakta som bränslereserv om man jämnför med ett förråd som har lutande botten.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Om jag skulle bygga föråd idag så skulle jag helt klart bygga Mickes översta förslag ..den med två st vevhandtag
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Fråga om bulkförråd

Inlägg av André »

Danne skrev:Hej,

Jag har ett utrymme i huset som är nästan perfekt att använda som bulkförråd, ett långsmalt "rum" 2,80x1,10x2,20.
Det enda problemet är att den effektiva volymen blir i minsta laget om jag bygger med rekommenderade 50 graders lutning på golvet.
/Danne
Jag har oxå plantgolv men skruven är inte nersänkt i golvet som Roli´s..
Skruven ligger bara ovan på golvet.. De funkar fint men du kommer inte att behöva skotta mycke om förådet är 1,10 brett..
Om skruven läggs längs förådet (med 3 st intag) så har du bara 55 cm på vardera sidan om skruven så de blir inte mycke pellets.. Då ä de dax att du beställer pellets... Du får ju ett föråd på 6,8m3..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar