Programmering av UVR 1611

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Ja jag vet inte om det jag gör är riktigt rätt men min ide har varit att få pumpen att gå vid så att säga dålig väderlek. Normalt sett öser ju pumpen på för fullt när den får signal att starta och vid mulet så kallnar det ju ganska snart i collectorn. Så det första uvr:en gör är att värma hela slingan(kostnad 0,1kWh) om tempen glidigt över 20°C(mellan 8-10) vilket betyder att solen ger ifrån sig värme. Om sen vädret är ganska dåligt spelar det ingen roll för oftast så håller pumpen så lågt flöde tidvis att det ska vara rejält mulet innan den stannar. 45l/h är nog det lägsta jag varit nere i och toppen ligger på ca 525l/h.

Som jag hade det i somras då körde jag utan PID och det vart långa stopp med avsvalning som följd många dagar vart då helt tomma på intjänade kWh. Nu har jag bara haft en tom dag under september men då var det riktigt skitväder.

Sen om jag har rätt PID inställning eller inte det vet jag inte men jag tycker att pumpen låter som om den mår bra utan att vara för hackig.
Hittills har jag varit inriktad på att få dom låga flödena att fungera bra men jag har sett att det är viktigt att kunna köra mot så låg temp som möjligt så det blir nästa objekt.Om du tittar på den första grafen som jag la upp så syns det väldigt tydligt att när tempen går upp går intjänad effekt ner.
http://picasaweb.google.com/woddas/Graf ... 6661919538

Utseendet för tempkurvan ska väl i optimalfallet vara en slät linje utan hack.[/url]
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
ake_l
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 13:13
Ort: Torslanda, Göteborg

Inlägg av ake_l »

Wodda skrev:Nu känner jag mig frågvis, har någon av er lagt upp era system live på nätet med den funktion som finns i TAPPS?
Hur får man sån info att automatisk uppdatera sig själv, går det att göra från en vanlig dator?
Har du BL-NET så behöver du ingen dator. Här kan du kolla på min:
http://www.liljenberg.net:8080/TempMoni ... beb7dec7c6
I dagsläget är grejorna bara uppkopplade på skrivbordet så därför visar allt ungefär rumstemperatur.
Obs att den kanske inte alltid är tillgänglig eftersom jag experimenterar med UVR:en och inte alltid är igång.
Uppdateras var 10:e sekund ca.
ake_l
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 13:13
Ort: Torslanda, Göteborg

Inlägg av ake_l »

Här kommer lite fortsättning på temat online-diagram.
Ladda hem manualen för BL-NET här:
http://www.ta.co.at/component/option,co ... 9/lang,en/
Och läs på sidan 49 om "Online-Schema", där står det hur man gör.
Ett litet tips bara. Det tar grymt lång tid att läsa en GIF-bild från BL-NET!!!
Även om bilden bara är ca 30 kB så kan det ta 10-15 sek att visa bilden i webbläsaren.
Ett sätt att lösa detta är att lägga upp din bild på godtycklig webb-server istället och därefter manuellt ändra i HTML-filen som genererats i TAPPS.
Leta upp IMG-taggen och ändra "GRAFIK.gif" till hela URL:en till där du lade din bild (behöver nu inte vara GIF utan kan vara godtyckligt format, t ex JPG, PNG etc).
Nu kommer bilden att laddas på bråkdelar av sekunden (förutsatt att webbservern inte är långsam).
Givarnas värden, ventilstatus mm laddas väldigt fort från BL-net så dessa syns direkt.
Hoppas det hela var begripligt :wink:
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

leh skrev:Sen råkade dessutom pappret jag noterat inställningarna på åka med när jag tände pannan...
Tur du inte högg första bästa bensindunk och skrev på!
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
leh
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 28 maj, 2008 23:45
Ort: Östergötland

Inlägg av leh »

Mmm, tur dunkarna står i garaget :)
Wodda skrev:Sen om jag har rätt PID inställning eller inte det vet jag inte men jag tycker att pumpen låter som om den mår bra utan att vara för hackig....
Det är nog det som man får inrikta sig på i kombination med tillskott även vid låga temperaturer i solfångaren.
Satte min lägsta gräns på 80 l/h. Då hinner vattnet i alla fall cirkulera 3 varv per timme...
ake_l skrev:Har du BL-NET så behöver du ingen dator. Här kan du kolla på min...
Jag tror jag missat något väsentligt... Har ordnat en gammal dator för detta i onödan alltså. Man måste alltså läsa manualen, attans...
Snygg bild du ordnat! Tack för tipset.

/Lennart
Trähus 120m2 + förråd 10 m2 + garage 90m2, golvvärme utom i garage
Effecta Lambda 35, tekniktank 750l med solslingor i pannrum, slavtank 2500 liter i garage
10 kvm plana solfångare på garagetak
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

http://www.liljenberg.net:8080/TempMoni ... beb7dec7c6

Grymt bra
Men jag är inte riktigt med (läs nollkoll) men jag ska läsa igenom Bl-net instruktionen igen (typ 7:de gången). Annars lär jag höra av mig.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
ake_l
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 13:13
Ort: Torslanda, Göteborg

Inlägg av ake_l »

Vi skall se om jag lyckas beskriva hur man gör här.
Kan hända jag glömt något steg, då får ni höra av er.

1. Skapa bilden i något lämpligt program, t ex PhotoShop eller gratisvarianten Gimp och spara den i två format, BMP (krävs av TAPPS) och t ex GIF eller JPEG. GIF krävs om den skall ligga i BL-NET, men som jag beskrev ovanför kan det vara smart att lägga den bilden på en webserver istället för att få det snabbare, och då kan man välja godtyckligt web-format (GIF, JPEG, PNG).

2. Lägg in en "frame" i TAPPS (ligger under library "Online Diagram).

3. Importera BMP-filen i TAPPS och lägg den i framen.

4. Lägg en "Placeholder" i bilden och ändra den så att den motsvarar den in- eller utgång du vill visa.
Ex "$d1e0" betyder Data Line 1 input 1. Dessa koder står beskrivna i BL-NET manualen.
OBS att både CAN L&H måste vara kopplade mellan UVR1611 och BL-NET, samt en av datalinjerna (DL1 eller DL2).

5. Klicka "File - Export to Translator - Online Diagram..." för att spara som en HTML-fil.

6. Editera HTML-filen enligt tidigare post i denna tråd och ladda in den i BL-NET mha Memory Manager.

Klart!

Hoppas detta var begripligt.

// Åke
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Jag har ju gjort en bild över mitt system men när jag försöker köra export to translator så händer inget. jag får heller inte upp bilden i bootloader-net
I manualen står det att bilden inte får vara större än 196kb och när jag kollat vad min bild väger så ligger den på 4,3mb vilket jag tycker låter strange.
Ska pröva att göra en egen sida för bara bilden i TAPPS just nu ligger den tillsammans med all programmering.
Jag åter kommer gärna efter några försök.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
ake_l
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 13:13
Ort: Torslanda, Göteborg

Inlägg av ake_l »

Wodda skrev:I manualen står det att bilden inte får vara större än 196kb och när jag kollat vad min bild väger så ligger den på 4,3mb vilket jag tycker låter strange.
Då är det nog så att du försöker lägga in BMP-bilden i BL-NET. De brukar bli hiskligt stora. BL-NET accepterar endast GIF.

Men som sagt, ännu bättre är att lägga bilden i en separat server. Finns en massa gratis ute på nätet.

En annan sak. Du kommer sedan åt sidan i browsern genom att ange följande i adressfältet:

http://<BL-NET:s IP-adress>/GRAFIK.htm

Anledningen till min skumma länk är att den ingår i en annan temperaturövervakning jag har på huset:
http://www.liljenberg.net:8080/TempMonitor
ake_l
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 13:13
Ort: Torslanda, Göteborg

Inlägg av ake_l »

Kom på en viktig sak till:
Output 14 på UVR1611 måste vara definierad som "Data Line" för att det skall funka (dvs för att DL 1 alt. 2 skall aktiveras).
// Åke
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

ok och vad jag förstår så kör du liljenberg.net hemifrån eller åtminstone från samma plats som bootloadern finns?
Jag har min hemsida på ett webhotell vilket gör att jag behöver köra Dyndns för att hämta info från mitt nätverk och skicka till webhotellets adress. Krångligt.....speciellt när man inte har en aning om vad man ska göra........men skit med den som ger sig :twisted:
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
ake_l
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 13:13
Ort: Torslanda, Göteborg

Inlägg av ake_l »

Wodda skrev:Jag har min hemsida på ett webhotell vilket gör att jag behöver köra Dyndns för att hämta info från mitt nätverk och skicka till webhotellets adress.
Nja, det är nog enklare än du tror. Kör du dyndns hemma och har BL-NET hemma så når du den med följande:
http://<ditt dyndnsnamn>/GRAFIK.htm

Men det förutsätter att du släpper in port 80 (HTTP) in genom din brandvägg till din BL-NET. Alternativt väljer du en annan port. Du kan konfigurera BL-NET att lyssna på annan port än 80.

Vad jag sedan tycker är en bra idé är att du lägger själva bilden på ditt webhotell och ändrar i den genererade HTML-filen så att IMG-taggen pekar på bilden i ditt webbhotell, alltså hela adressen dit.

Om jag har fattat rätt hur det ser ut hos dig alltså :wink:
ake_l
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 13:13
Ort: Torslanda, Göteborg

Inlägg av ake_l »

En sak till: om du öppnar en port i brandväggen till BL-NET, glöm inte att sätta password på BL-NET.

Annars kan vem som helst gå in och pilla med ditt system! :shock:
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

jag börjar med att få ut BL-Net i mitt nätverk tror jag.
Någonting blir fel för mig.
Ritat och klart sparat i online mappen som gif med namnet GRAFIK. exporterar till translator (allt funkar bra verkar det som)
öppnar memory manager klickar på onlineschema upload PC>BL-NET väljer fil och så laddar den upp filen och får svaret upload succesful.
Såhär långt ser allt kanon ut.
När jag sen går upp i browsern och går in på BL.Net och väler onlineschema så öppnas ett nyt fönster där det står "Keine Grafik gefunten" . Om jag ändrar förinställningen som. htm på denna sida till .gif. Så blir det samma text fast med tillägget "kan inte visas då den innehåller fel"

Sånt här blir jag tokig på... :twisted: om den ändå talar om för mig att det är fel varför då inte säga vad det är för fel. Kan det vara mozilla som säger detta?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Har lagt upp en bild på hur det ser utt i TAPPS när jag fört in alla frameholders. Ser det rätt ut?
http://picasaweb.google.com/woddas/Graf ... 2881715442
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Skriv svar