Tändelementet får ingen spänning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Swefred
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 12:26
Ort: Västernorrland

Tändelementet får ingen spänning

Inlägg av Swefred »

Tändelementet blir inte varmt när brännaren ska starta upp. Jag kollade reläet och testade att byta plats utan resultat. Den lilla gröna dioden ovanför reläet lyser inte heller. Det verkar inte komma fram någon spänning till reläet. Säkringarna är hela. Finns det något att kolla eller måste man skicka in den blåa lådan?
Biona 2000 och en CTC 265 från -70 talet
Draglucka Z150 och rökgasfläkt ZRS180
svinevik
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 22 nov, 2004 00:02

Re: Tändelementet får ingen spänning

Inlägg av svinevik »

Swefred skrev:Tändelementet blir inte varmt när brännaren ska starta upp. Jag kollade reläet och testade att byta plats utan resultat. Den lilla gröna dioden ovanför reläet lyser inte heller. Det verkar inte komma fram någon spänning till reläet. Säkringarna är hela. Finns det något att kolla eller måste man skicka in den blåa lådan?
Kolla att mikrobrytaren på spjället sluter som den ska!
Swefred
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 12:26
Ort: Västernorrland

Inlägg av Swefred »

Tack för svar! Det ska kollas
Biona 2000 och en CTC 265 från -70 talet
Draglucka Z150 och rökgasfläkt ZRS180
barfotalasse
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 12 feb, 2007 12:59

Inlägg av barfotalasse »

Lyfter tråden eftersom mitt tändelement inte drar någon effekt vilket naturligtvis ger ingen låga...
Hur löste sig problemet, Swefred? Vad är det för relä och diod som det pratas om?

Efter ett långt frivilligt uppehåll satte jag ingång bionan igår kväll. Den startade snällt och slog av vid midnatt ungefär. Sedan har den matat ned pellets och försökt tända. Lite svarta korn fanns där vid rotorn så troligen fick elementet ström ett tag. Men nu: ingenting.

Försökte göra en start för ett litet tag sedan, men när man väntar att tändelementet ska börja dra lite kräm så händer inget enligt effektmätaren i vägguttaget. Vad kan vara fel?
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Har ni kollat så att tändelementen är hela ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar