Termostat kablar på eurokontakt från CTC1100
Termostat kablar på eurokontakt från CTC1100
Håller på och monterar en Roslagsbrännare på min CTC1100 ekonomi panna från -98. Nu till frågan, vilka kablar från denna kontakt är från termostaten?

CTC 1100 Ekonomi -98
RB Master -08
Förråd: Hemma bygge i plåt på ca 400liter
Hus, 1½plan+källare från 1924. 96m2 boyta, 50m2 biyta.
RB Master -08
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Du måste ju dela den kontakten för att se det.
Jag är nästan säker på att det är den svarta delen med 3 stift som kommer från termostaten.
1 gulgrön,1 blå,1 brun eller svart.
Kablarna i den röda delen har inte dessa färger.
Men som jag sa,chansa inte utan dela kontakten.(med strömmen avslagen).
Jag är nästan säker på att det är den svarta delen med 3 stift som kommer från termostaten.
1 gulgrön,1 blå,1 brun eller svart.
Kablarna i den röda delen har inte dessa färger.
Men som jag sa,chansa inte utan dela kontakten.(med strömmen avslagen).
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.
PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.
PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
Slet isär kontakten nu och tog mig även in till kopplings plattan i pannan. Kablarna till den svarta delen måste vara matningsströmmen, då det enligt koppling schemat satt monterade på 230V för oljebrännaren. Det var en blå, brun och gulgrön. Till den röda delen, gick det endast två stycken kablar, en blå och en brun. Måste ju vara dessa två jag ska in på. Men jordkabeln från brännaren, som sitter i samma härva till termostaten, går den att koppla in på vilken punkt som helst, eller vart ska jag göra av den?
CTC 1100 Ekonomi -98
RB Master -08
RB Master -08
Fan fixa kopplingsschema över panna istället för å chansa! Ska aldrig chansa när de gäller elen...Nordeng skrev:Slet isär kontakten nu och tog mig även in till kopplings plattan i pannan. Kablarna till den svarta delen måste vara matningsströmmen, då det enligt koppling schemat satt monterade på 230V för oljebrännaren. Det var en blå, brun och gulgrön. Till den röda delen, gick det endast två stycken kablar, en blå och en brun. Måste ju vara dessa två jag ska in på. Men jordkabeln från brännaren, som sitter i samma härva till termostaten, går den att koppla in på vilken punkt som helst, eller vart ska jag göra av den?
Nog inga problem att få CTC å ge dig kopplingsschema ska du se

Värmebaronen Star -00 + Viking Bio -06.
1½ plans Tegelvilla med källare -61.
Har nu följt "termostat" kablarna som gick från kontakten. Det är någon form av temperatursensor, likande denna: http://www.pelletsbilen.se/components/c ... 73dbcf.jpg
Den gick direkt från vad jag tror är dykröret i pannan, ut till kontakten.
Kan man använda sig av den till brännaren som "termostat"?
Edit: Men kollar man på det lilla kryptiska schemat man fick med till brännaren, så står det "gamla oljekabeln eller ström från termostatpanna". Är det alltså som så att det helt enkelt är gamla strömkablarna jag ska in på?
Väldigt tacksam för svar. Om inget svar kommer, så ringer jag RB imorn och hör med dom.
Ursäkta mycket kanske dumma frågor, men är helt grön på detta.
lillPiP: Jag kom inte på den smarta idén förns igår, men som jag skrev tidigare i tråden, så är även CTC lediga på helgerna. Hoppas på att få en manual i början av veckan. Men vore väldigt glad om jag lyckas få klart på brännaren redan i helgen.
Den gick direkt från vad jag tror är dykröret i pannan, ut till kontakten.
Kan man använda sig av den till brännaren som "termostat"?
Edit: Men kollar man på det lilla kryptiska schemat man fick med till brännaren, så står det "gamla oljekabeln eller ström från termostatpanna". Är det alltså som så att det helt enkelt är gamla strömkablarna jag ska in på?
Väldigt tacksam för svar. Om inget svar kommer, så ringer jag RB imorn och hör med dom.
Ursäkta mycket kanske dumma frågor, men är helt grön på detta.
lillPiP: Jag kom inte på den smarta idén förns igår, men som jag skrev tidigare i tråden, så är även CTC lediga på helgerna. Hoppas på att få en manual i början av veckan. Men vore väldigt glad om jag lyckas få klart på brännaren redan i helgen.
CTC 1100 Ekonomi -98
RB Master -08
RB Master -08
Hehe, men nu e ju helgen snart slut 
Du kan väl koppla brännaren på två sätt tror jag...
Antingen styr brännaren temperaturen (dock skall det alltid gå genom överhettingsskyddet!),
eller så kopplar du på dig på plinten för oljebrännaren, alltså panntermostaten styr brännaren.
Vilka färger kom från brännaren?

Du kan väl koppla brännaren på två sätt tror jag...
Antingen styr brännaren temperaturen (dock skall det alltid gå genom överhettingsskyddet!),
eller så kopplar du på dig på plinten för oljebrännaren, alltså panntermostaten styr brännaren.
Vilka färger kom från brännaren?
Värmebaronen Star -00 + Viking Bio -06.
Har nu pratat med RB och fått klarhet i vad och vart jag ska koppla det hela.
Nu har det dock uppstått nya problem. Jag får inte ut någon ström på dessa kablar, från pannan. Testar att vrida på termostatratten som han på RB sa, det ska då även klicka i relät till brännaren, men inget händer. Har fått ett kryptiskt el-schema från ctc nu iaf, så det är väl bara att börja felsöka.
Edit: efter en snabb intensiv felsökning med multimeter, så kom jag fram till att maxtermostaten inte vill lira riktigt. Får spänning in till den, men inte ut. Lyckas heller inte återställa den, trotts försök med panntemperatur under 30grader.
Edit2: Och nu är ny maxtermostat beställd. Byglade förbi den så länga för att testa så det började lira med brännaren då, vilket det gjorde.
Nu har det dock uppstått nya problem. Jag får inte ut någon ström på dessa kablar, från pannan. Testar att vrida på termostatratten som han på RB sa, det ska då även klicka i relät till brännaren, men inget händer. Har fått ett kryptiskt el-schema från ctc nu iaf, så det är väl bara att börja felsöka.
Edit: efter en snabb intensiv felsökning med multimeter, så kom jag fram till att maxtermostaten inte vill lira riktigt. Får spänning in till den, men inte ut. Lyckas heller inte återställa den, trotts försök med panntemperatur under 30grader.
Edit2: Och nu är ny maxtermostat beställd. Byglade förbi den så länga för att testa så det började lira med brännaren då, vilket det gjorde.
CTC 1100 Ekonomi -98
RB Master -08
RB Master -08