Underhållseld besparar pellets?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Underhållseld besparar pellets?

Inlägg av MP »

Har läst någonstans att Bionordic hävdar att man får 15-20% lägre förbrukning med underhållseld.
Finns det någon faktastödd undersökning på att det verkligen är så.

Jag tänker då med hänsyn till att när eltändningen kom så hävdade de leverantörer som hade den funktionen att den drog ned pelletsförbrukningen.
Vilken av metoderna har lägst pelletsförbrukning när övriga förutsättningar är lika.

Någon som har jämfört?
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Vad är det för skillnad i själva programet mellan "standard" och underhållseldning på B16GL?
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Eltändning ska du använda när det inte är så kallt och då ska du ställa upp hysteresen till 15-20 grader så brännaren inte behöver starta så ofta.
Underhållseld ska du använda när det är kallt och då ska du ställa ned hysteresen. Bionordic rekommenderar inte att man ställer hysteresen lägre än 10 grader. Jag har kört med både 4 och 5 grader i hysteres i kombination med underhållseld utan minsta problem. Ska man ställa hysteresen så lågt så gäller det att termostatgivaren har bra kontakt med pannan så inte mätvärdena fladdrar upp- och ned.
Längre underhållseldperioder än 30 minuter rekommenderas inte. Med 20 minuter lång period för underhållselden fungerar det mycket bra.

Jämför man underhållseld och eltändning när yttertemperaturen ligger under noll tror jag man sparar pellets med underhållseld.

Har du programmet för underhållseld i styrenheten? Jag tror att Pelletsteknik kan uppgradera Millenium boxen. Det finns många programversioner. Den senaste där man kan ställa in gångtiden för skruven och välja bort avstängning av tryckluftsuraskning på natten lär vara svår att få tag på. Är det någon som vet något här??
Bra om man kunde köra en så bra brännare med de senaste finesserna. Kör man exempelvis på så låg effekt som 11 kW skulle man spara pellets om skruvens gångtid gick att minska direkt från menyn.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Torsten!
Om du minskar skruvens gångtid för mycket så att den hamnar under den fasta inställningen som Bionordic har haft på sina styrprogram så kommer du att få en ojämn matning, då skruven behöver gå en viss tid för att ge jämn dosering. Det har med varvtal samt stigningen på spiralen.
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Torsten skrev:
Den senaste där man kan ställa in gångtiden för skruven och välja bort avstängning av tryckluftsuraskning på natten lär vara svår att få tag på. Är det någon som vet något här??
Det finns program hos mig med dom funktioner du söker.

"-Intelligent underhållseldning,växlar mellan underhållseld eller eltändning beroende hur snabbt värmen sjunker i pannan.
-Ställbar tid,skruvmatning,fläkthastighet vid underhållseld.
-kW,du ser hur många kiloWatt brännaren går på.
-Hysterés och Frånslagstemp är ställbar.
-On och Off tiden på skruven ställbar.
-Tempgivare går att kalibrera.
-Ställbar startdos.
-Klockan till uraskningen går att sätta på/av.
-Allt detta görs på displayen."
Senast redigerad av PelletsTeknik Kalmar den mån 27 okt, 2008 09:24, redigerad totalt 1 gånger.
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Torsten skrev:Eltändning ska du använda när det inte är så kallt och då ska du ställa upp hysteresen till 15-20 grader så brännaren inte behöver starta så ofta.
Jaha du BioNordic är luriga dom!
När jag köpte min brännare var ett krav från min sida att man skulle kunna ställa hysteresen. Vilket man kunde enligt deras reklam. Jag ringde upp för att kolla detta och fick verifierat att så var fallet.
När min brännare levererades i decenber 2006 så fanns ej ställbar hysteres. Hysteresen var fast ställd till 10 grader. Men avslagstemperaturen kan jag ställa.
Jag ringde och reklamerade (Även skriftligen både mail och brev) och fick då till svar att de hade bestämt att hysteresen skall vara fast pga de problem som de haft med kunder som ställt in en högre påslagstemperatur än avslagstemperatur.

Någon rättelse på detta har jag inte fått ännu.
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

PelletsTeknik Kalmar skrev: "-Intelligent underhållseldning,växlar mellan underhållseld eller eltändning beroende hur snabbt värmen sjunker i pannan."
Den känner av om det behövs underhållseld eller ej.
Tex, om det är kallt på natten går den på underhållseld,och sedan på dagen kanske det är varmare,då går den på eltändning.
Detta sköts automatiskt.
Jag brukar rekommendera att man ställer underhållselden på max 30 minuter (0-59min).
Peter
Senast redigerad av PelletsTeknik Kalmar den sön 26 okt, 2008 17:39, redigerad totalt 1 gånger.
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Torsten skrev: Underhållseld ska du använda när det är kallt och då ska du ställa ned hysteresen. Bionordic rekommenderar inte att man ställer hysteresen lägre än 10 grader. Jag har kört med både 4 och 5 grader i hysteres i kombination med underhållseld utan minsta problem. Ska man ställa hysteresen så lågt så gäller det att termostatgivaren har bra kontakt med pannan så inte mätvärdena fladdrar upp- och ned.
Längre underhållseldperioder än 30 minuter rekommenderas inte. Med 20 minuter lång period för underhållselden fungerar det mycket bra.
Men det måste väl även vara andra funktioner som skiljer i programmen än att man ställer om hysteresen för att få underhållseld eller?
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

MP,vad har du för brännare,acktankar?,det står ingenting i din signatur?

Peter
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Torsten skrev:Jämför man underhållseld och eltändning när yttertemperaturen ligger under noll tror jag man sparar pellets med underhållseld.
Ja, men det är lite mer hårda fakta jag är ute efter. Ingen som dokumenterat sina jämförelser.
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Ja,det är ett helt annat program som jag gjort.
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

PelletsTeknik Kalmar skrev:MP,vad har du för brännare,acktankar?,det står ingenting i din signatur?

Peter
Ja som framgår ovan i denna tråd så har jag en B16GL, ännu inga acktankar men räknar med att sätta in sådan on 1-2 år. Fram till dess skulle jag vilja köra med underhållseld under förutsättning att någon kunde ge "hårda" fakta som visar att det minskar förbrukningen.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

PelletsTeknik Kalmar skrev:
Tex, om det är kallt på natten går den på underhållseld,och sedan på dagen kanske det är varmare,då går den på underhållseld.
Peter
Du kanske menar?
Tex, om det är kallt på natten går den på underhållseld,och sedan på dagen kanske det är varmare,då går den på eltändning.

PelletsTeknik Kalmar skrev: Detta sköts automatiskt.
Peter
Skulle du kunna utveckla lite mera vilka kriterier som styr automatiken?
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Jag skrev fel,är ändrat nu.

Jag talar inte om hur programmet i detalj är uppbyggt,värdena som behöver justeras/ändras hittar man lätt åtkomligt i displayen.

Jag kan tänka mig att det sparas pellets om den har chans att gå på underhållseld om pannan kallar på värme efter tex 20-30 minuter som brännaren slagit ifrån,då tycker jag det är befogat att köra med underhållseld.
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

PelletsTeknik Kalmar skrev:Jag talar inte om hur programmet i detalj är uppbyggt,värdena som behöver justeras/ändras hittar man lätt åtkomligt i displayen.
Nej, hur programmet är uppbyggt i detalj har jag inget behov av.

Utan det är i detalj funktionen underhållseldning som jag är intresserad av.
Detta för att bedöma om jag ev. skall köpa ditt program.

Man måste även ta i beaktande att det finns trådar här, där man beskriver hur konstigt programmet underhållseld beter sig i vissa situationer så att man blivit tvingad att byta tillbaka till version utan underhållseld.

Tyvärr är det ju så att man har blivit lite bränd/lurad redan när jag köpte brännaren för enligt specifikationen så skulle programfunktionen underhållseld finnas, men det gjorde det ju inte.
Skriv svar