Fråga seriekopplade acktankar

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Fråga seriekopplade acktankar

Inlägg av Rayyan »

Hej mina vänner.

Min installation råkar ha 4 st 500 liters seriekopplade acktankar.
Jag kan välja att bara utnyttja 1'a där vvb sitter ( 200 l) eller alla i serie.
Vid vedeldning utnyttjar jag alla tankar i serie. Kör ved endast då det är skitkallt ute.
Vid pelletseldning så kör jag bara mot 1'a tanken.

Har hört vid något tillfälle (minns inte när eller var) att det är fördel att skicka radiatorreturen till 4'e tankens botten isf till botten i första tanken och därmed ha ventiler mellan tankarna öppna, men endast ladda 1'a tanken. (dvs laddning från panna till topp 1'a. Retur till panna från botten 1'a)

Nu min fråga:
Vilken kan fördelen vara?
Resultatet blir som jag förstår det att tank 2,3,4, blir lite pissljumma, men till vilken nytta?

Väntar med spänning på tips/rekommendation från samlade kunskapen här på vårat forum.

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Är det inte vid parallellkopplade tankar?
För att få självcirkulationen att funka bättre?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Kan väl endast vara fördelaktigt om radiator returen är kallare än dessa tankar.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Tack grabbar, ni stärker min uppfattning.

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
jockefors
Entusiast!
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 22:59

Inlägg av jockefors »

hej
enda gången det är nån större nackdel med att ha tankarna i serie är då du inte använder värmen till huset = sommaren
då får du sämmre cirk i första tanken å kan få dåligt med varmvatten om du har slinga eller förådsberedare,kör du en tva så är det ej nått problem
utan tvärt om en stor fördel iomed du bör få betydligt bättre skicktning i ditt tanksystem....
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Re: Fråga seriekopplade acktankar

Inlägg av Anders S »

Rayyan skrev:Hej mina vänner.

Min installation råkar ha 4 st 500 liters seriekopplade acktankar.
Jag kan välja att bara utnyttja 1'a där vvb sitter ( 200 l) eller alla i serie.
Vid vedeldning utnyttjar jag alla tankar i serie. Kör ved endast då det är skitkallt ute.
Vid pelletseldning så kör jag bara mot 1'a tanken.

Har hört vid något tillfälle (minns inte när eller var) att det är fördel att skicka radiatorreturen till 4'e tankens botten isf till botten i första tanken och därmed ha ventiler mellan tankarna öppna, men endast ladda 1'a tanken. (dvs laddning från panna till topp 1'a. Retur till panna från botten 1'a)

Nu min fråga:
Vilken kan fördelen vara?
Resultatet blir som jag förstår det att tank 2,3,4, blir lite pissljumma, men till vilken nytta?

Väntar med spänning på tips/rekommendation från samlade kunskapen här på vårat forum.

MVH/Rayyan

Menar du att du har dem seriekopplade eller paralellkopplade?.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

I serie.
Hetvatten från pannan in i toppen på första.
Retur till pannan från botten på 4'e.

Hetvatten till shunten på inloppet i första och returen in i botten på 4'e.

Med ventiler kan jag välja att ha på det sättet eller bara använda 1'a tanken d,v,s, hett in från panna och ut till shunten på inloppet, och retur till panna och shuntretur på ledningen till pannan.

Hoppas ni förstår.

Jag ska lära mig att lägga in bilder så blir allt enklare att förklara.

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
jockefors
Entusiast!
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 22:59

Inlägg av jockefors »

enligt min mening är det oslagbart att ha tankarna i serie...speciellt om du
kör solvärme
finns ingen större vitts att va tvungen att värma upp 2000 liter vatten om man bara behöver 500 liter för att få sig varmvatten på sommaren
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
zocke
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 03 feb, 2009 21:59

Tankar om laddning 1 gång per dygn.

Inlägg av zocke »

Hej!

Jag låner denna tråd med en egen fråga... hoppas det är ok...

Jag har fått en tanke på hjärnan:

Jag skulle vilja komplettera min pellets eldning med ackumulatorer, så att jag bara behöver ladda systemet med en uppstart per dygn.
(anledningen är oväsentlig i sammanhanget)


Hur stora tankar skulle jag behöva om jag skaffar två i serie/parallell.
Första (mindre) med slinga som laddas endast för varmvattenbehovet och när den är maxad så tar tank två över (större), till uppvärnmingen.
(Nummer två kan väljas bort på sommaren)

Hur stora skulle de behöva vara för att värma en 120 kvm kåk, tror ni?
Vad tycker ni om tankesättet ?

Skjut mej gärna i sank 8)

mvh // Zocke
Bor i funkishus från 1942 på 2*60 Kvm, som värms upp av en Nibe City från -98 med en beg. pellex från ca -00 med nytt brännarrör, ombyggd till tändelement och processor 7.3D20. allt för 5000kr. Efter att jag har tagit mej ur Biona träsket.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Jag skall inte påstå mig vara expert på ackumulatorer, men jag har för mig att du skall använda samma totala volym som om du eldade ved. I ditt fall totalt 120 kvadratmeter yta, skulle jag tro 1200 liter - alltså en 500 liter och en 750 liter, båda i UB utförande eftersom varmvattenberedningen sköts av pannan, skulle göra susen. Större än så, och du måste ha större brännare för att orka med. Det finns några hinder som måste överkommas - och ett av dem är att du måste leta reda på hur mycket energi som går åt att värma huset en normal/typisk vinterdag med normal åtgång på varmvatten. Kom ihåg att de flesta vedpannor brassar på med allt från 20 - 50 kW, så att de är en del "brutalare" än pelletsbrännaren. Skall du ha en anläggning som klarar av en laddning per dygn, så måste du ha panna och brännare som klarar av att ladda tanken eller tankarna med ett dygns energiförbrukning inklusive tappvarmvatten samt energiåtgången till huset under den tid laddningen pågår. Ungefär så har jag för mig att det är :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar