Hur ska jag göra ????

Skriv svar
Steffe
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 08 nov, 2006 22:51
Ort: Norrland

Hur ska jag göra ????

Inlägg av Steffe »

Hej har precis köpt en iwabo villa brännare årsmod 00.Vad behöver jag för att koppla in den i min vedex 3000 panna?.Jag har brännaren skruven pellets förådet men ingen styrning till brännaren.Vad kan ni ge mej för råd till styrning (har acctankar 4st 500 liters + beredare i ena och jag kan stänga av dom så att jag bara andvänder en acctank...Dessa styrs av en ladomat 21a.....HJÄLP!!! tack på förhand steffe
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Styrelektroniken sitter väl monterat i Iwabo brännaren vad jag vet eller är det inkopplingen av termostaten (och termostaten i ack.tanken) du menar ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Steffe
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 08 nov, 2006 22:51
Ort: Norrland

Inlägg av Steffe »

Hej micke_932 !! Han jag köpte brännaren av andvände sig av styrningen han hade haft till oljebrännaren...Så nu behöver jag ju någon annan slags styrning till den (styrelektronik)...Samt att jag undrar lite hur den samma skall kopplas tex till acctanken eller pannan..Jag är inte så insatt på det här med pelletsbrännare :oops: men bara man vet vad det ska vara för grejs till den så får man köpa detta samt ta hjälp av nån kunnig till att koppla ihop alltsammans..mvh steffe
Eldar med björkved i en Vedex 3000 ladomat 21 4st borö 500 liters accar (noll skiktning)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Den "styrning" som finns till en oljabrännare är ... *TADAAAA* ett termostat!

Alltså en brytare som styrs av temperaturen, nästan alltid med ett ratt när det rör sig om de "gamla hederliga" mekaniska typer, i vissa pannor är det elektronisk med knappar o skit.

Det är alltså ingen magisk låda du behöver men däremot en ledning med 4 olika ledare från termostaten som sannolikt sitter på pannan.
Ledare 1: skyddsjord!
Ledare 2: Noll.
Ledare 3: Fas via överkokningsskyddet.
Ledare 4: fas från överkokningsskyddet via termostaten.

Detta då med förbehåll för att jag inte känner Iwabo'n men det är liksom standard inkopplingen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Nu räcker väl i och för sig inte det, du måste väl ha två termostater eftersom du har ack.tankar, eller använder man bara överhettningsskyddet i pannan och sätter en termostat i ack.tanken ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Så har jag.
Pannans överhettningsskydd först, matar både till brännaren och termostaten (som sitter i acktanken)

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Användarens profilbild
eKontroll
Tillverkare/Försäljare
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 16 feb, 2004 00:35
Kontakt:

Inlägg av eKontroll »

Vi tillverkar en ladd- och brännarstyrning som via valfritt laddkoppel (tex laddomat) sköter laddning till tank vid både ved- och pelletseldning. Den heter TK1F och har även inbyggd brännarstyrning (för tex IWABO-brännare) från tanken. Ska lägga ut info under "Marknadsföring & Erbjudanden" nu så kika där snart.
Steffe
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 08 nov, 2006 22:51
Ort: Norrland

Inlägg av Steffe »

Hej eKontroll!!! Precis nått sånt som jag tänkt mej!.Ska hålla koll...
Eldar med björkved i en Vedex 3000 ladomat 21 4st borö 500 liters accar (noll skiktning)
Skriv svar