skiktning i oval respektive rund acktank

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Jussi
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 10:27
Ort: Finland

skiktning i oval respektive rund acktank

Inlägg av Jussi »

Har en oval tank sämre skicktning jämfört med en rund? En tank som har smal diameter och är hög borde ha bättre skicktning eller?[/code]
Termax 20 pellet
EcoTec A3
10m3 hemmagjord silo
Värmer 180m2
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Kan inte direkt svara på frågan men jag har läst att en fyrkantig tank har sämre skiktningsegenskaper än en rund eftersom det kan bli kallras i hörnorna. Det är vattnet nära tankväggen som kyls och sjunker neråt. I hörnorna på en fyrkantig tank är det en lite mängd vatten som omsluts på två sidor av mycket plåt. I en rund tank är det konstant förhållande mellan plåt/vatten och det borde vara ungefär samma i en oval.

Du har rätt i att en hög/smal tank skiktar sig bättre men den har å andra sidan andra nackdelar (större förluster och behöver mer takhöjd.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Det optimala borde väl vara en hög tank i glasfiber eller stål som dessutom har ett lager invändig isolering (gummimatta)?

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

joeri91942 skrev:Det optimala borde väl vara en hög tank i glasfiber eller stål som dessutom har ett lager invändig isolering (gummimatta)?

/Jörgen
Vad skulle gummi mattan ha för fördel?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jussi
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 10:27
Ort: Finland

Inlägg av Jussi »

Oasaken till en oval tank är utrymmesbrist. samt att jag menar göra den själv. Har hemma liggande ett metallrör med diametern 500 mm som skall klyvas på mitten för att sedan skarvas med distanser mellan. Nån som känner till i vilken plåt tjocklek tankar görs och hur ovala stagas för att klara tryck? Tanken kommer att bli ca 2 meter hög. Mellanstycket mellan rörhalvorna beroende på vilken vatten mängd jag besluter mig för.
Termax 20 pellet
EcoTec A3
10m3 hemmagjord silo
Värmer 180m2
Skriv svar