EcoTec A3
EcoTec A3
Till er som kör EcoTec A3:
Hur ofta byter ni er "plastbitar" till slussmataren?
Är det någon som behövt byta motor/växel till slussmataren i brännaren?
Min motor hänger sig 3-4 ggr per vecka, vilket får till följd att brännaren inte startar. När man tar bort kåpan och vrider lite försiktigt på den lilla plastfläkten som sitter på motorn så känns det som om det vore "grus" i motorn, det hugger liksom när man vrider på axeln. Jag demonterade motorn igår och såg då på rotorn att den hade "skavmärken" efter "ytterhöljet". Det ser ut som om lagret som sitter i växelhöljet börjar bli slitet.
Min brännare har varit i drift sedan april-98, dvs 6,5 år, och enligt min drifttidsmätare har den gått 9700 timmar, men den har inte varit monterad hela tiden.
Nu återstår det bara att ta reda på vad en ny motor kostar
Hur ofta byter ni er "plastbitar" till slussmataren?
Är det någon som behövt byta motor/växel till slussmataren i brännaren?
Min motor hänger sig 3-4 ggr per vecka, vilket får till följd att brännaren inte startar. När man tar bort kåpan och vrider lite försiktigt på den lilla plastfläkten som sitter på motorn så känns det som om det vore "grus" i motorn, det hugger liksom när man vrider på axeln. Jag demonterade motorn igår och såg då på rotorn att den hade "skavmärken" efter "ytterhöljet". Det ser ut som om lagret som sitter i växelhöljet börjar bli slitet.
Min brännare har varit i drift sedan april-98, dvs 6,5 år, och enligt min drifttidsmätare har den gått 9700 timmar, men den har inte varit monterad hela tiden.
Nu återstår det bara att ta reda på vad en ny motor kostar
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu vet jag vad kostnaden är för en motor med växellåda, som driver bränslematningen till en EcoTec A3.
2075 spänn kostar en sådan......
2075 spänn kostar en sådan......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jag kör just nu på fjärde omgången plastvingar, bytte för en månad sedan. Min brännare togs i drift april -98
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Hej
Har också haft problem med min A3:a. Brännaren är beg (99) och körde igång den i början på sept. men krånglade pga av slitna slussvingar. När bytet var gjort fungerade brännarn felfritt i 3 veckor, slussvingarna verkade för stora men brännarn gick. Efter detta stannade den titt som tätt och hade också den känslan att det var grus i motorn. När man vred på elmotorn gick den väldigt tungt. Fick ideligen gå och putta på propellern för att internmotorn skulle gå. Tog ut slussvingarna och "friserade" dom så de gick lättare.
Bytte lagerbygeln på elmotorn + inmatningsskruvens lager i tron att detta skulle lösa problemet, men icke den tjuvstannade igen. A3:ans förtroende var i botten. Trodde jag hade bränt elmotorn men så var det inte. Ringde upp återförsäljare och växellåda/elmotorpaket skulle gå på 1800:- han sa att det kunde vara nylondrevet i växellådan som var defekt.
Skruvade isär växellådan och kollade om det var det som var defekt, såg bra ut, kollade resten av lådan men den gick fint utan att kärva. Kände då på slussmataren igen den gick otroligt trögt. Tog ut dom en 2:a gång för "frisering". och satte ihop.
Nu går brännarn fint igen och tydligen skall man "frisera" vingarna rätt bra för att minska friktionen mellan vingar och metall. Naturligtvis inte så mycket så att det "tjuvluftar" härimellan, det är ju bla det som vingarna ska stoppa för.
Mvh /Roger
Har också haft problem med min A3:a. Brännaren är beg (99) och körde igång den i början på sept. men krånglade pga av slitna slussvingar. När bytet var gjort fungerade brännarn felfritt i 3 veckor, slussvingarna verkade för stora men brännarn gick. Efter detta stannade den titt som tätt och hade också den känslan att det var grus i motorn. När man vred på elmotorn gick den väldigt tungt. Fick ideligen gå och putta på propellern för att internmotorn skulle gå. Tog ut slussvingarna och "friserade" dom så de gick lättare.
Bytte lagerbygeln på elmotorn + inmatningsskruvens lager i tron att detta skulle lösa problemet, men icke den tjuvstannade igen. A3:ans förtroende var i botten. Trodde jag hade bränt elmotorn men så var det inte. Ringde upp återförsäljare och växellåda/elmotorpaket skulle gå på 1800:- han sa att det kunde vara nylondrevet i växellådan som var defekt.
Skruvade isär växellådan och kollade om det var det som var defekt, såg bra ut, kollade resten av lådan men den gick fint utan att kärva. Kände då på slussmataren igen den gick otroligt trögt. Tog ut dom en 2:a gång för "frisering". och satte ihop.
Nu går brännarn fint igen och tydligen skall man "frisera" vingarna rätt bra för att minska friktionen mellan vingar och metall. Naturligtvis inte så mycket så att det "tjuvluftar" härimellan, det är ju bla det som vingarna ska stoppa för.
Mvh /Roger
jag frissade inte mina nånting, det gick trögt ett tag i början , så ja smorde dem me vaselin. Nu verkar de gå lite lättare i alla fall. det enda problemet jag haft me min påå dessa 3 år, är när vingarna blev slitna o den stannade p.g.a överhettningstermostaten i brännarn löste ut. Sen vingarna byttes har den gått felfritt igen.
Vad har ni för panntermostater till era A3:or?
jag funderar på att köpa en dubbeltermostat men vet inte om det går o köra det i a3:an, eftersom den bara har 2 kablar alltså till en termostat.
ekontroll säljer ju en annars men 1500 för en termostat med ställbar hysteres är lite hutlöst.
Vad har ni för panntermostater till era A3:or?
jag funderar på att köpa en dubbeltermostat men vet inte om det går o köra det i a3:an, eftersom den bara har 2 kablar alltså till en termostat.
ekontroll säljer ju en annars men 1500 för en termostat med ställbar hysteres är lite hutlöst.
ställbar hysteres
Vet att den del panntermostater (särskilt danfoss har jag för mig) har ställbar hysteres om man öppnar dem så gör man detta genom att spänna eller slacka på fjädern till vippan som slår till/från.
Värt att öppna å kolla ?, sen e de ju bara å testa sig fram om man har en sån. Billigast
Värt att öppna å kolla ?, sen e de ju bara å testa sig fram om man har en sån. Billigast
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Nu är brännaren i drift igen med ny fräsch motor. Det blev annat ljud nu med den nya motor, det liksom susar när den går. Den gamla hade mycket riktigt ett kraftigt lagerglapp vid lagringen i "växellådan".
Jag har en termostat i acktanken som styr min brännare. har själv funderat på att montera två termostater. Jag ser ingen begränsning till att inte använda två termostater eller dubbeltermostater som en del kallar det. Trots att det "bara" är två kablar från styrboxen.
Det går att lösa med relä. Jag har kopplingsförslag ifall någon är intresserad.
Jag har en termostat i acktanken som styr min brännare. har själv funderat på att montera två termostater. Jag ser ingen begränsning till att inte använda två termostater eller dubbeltermostater som en del kallar det. Trots att det "bara" är två kablar från styrboxen.
Det går att lösa med relä. Jag har kopplingsförslag ifall någon är intresserad.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.