Rymma mera ved

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Braxsele
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 28 mar, 2006 07:57

Rymma mera ved

Inlägg av Braxsele »

Har en mollepanna som rymmen 120 liter ved, pannan är toppmatat och skulle vara mycket enkel att få att rymma mera ved......alltså min plan är att tillverka en förhöjning ovanpå pannan så att man rymmer mera ved så att man slipper springa till pannrummet och fylla på, ett inlägg, tända och sen e tanken full..........

Om man nu ska göra detta den lagliga vägen är det då sotarn som man ska rådfråga?, jag antar att det krävs en viss plåttjocklek i ett eldstads utrymme.

Kanske blir det så att man ändrar pannans ursprungliga konstuktion och tappar då CE märkningen.

Varför jag frågar är för att om det nu någon gång skulle börja brinna i pannrummet så vill man ju inte att försäkringsbolaget ska backa om ersättning för att jag har byggt om pannan......
Molle panna, 2 Kubiks dunk, laddomat 21, CBJ thermomatic, kulvert till hus, 156 kvm golvvärme + garage 70 kvm element, isokern skorsten, egen byggd rökgasfläkt och styrning, loggning på temperatur.airfoto.se
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Har för mig att det finns som tllläggsutrustning till vissa pannor bland annat arimax 35 som jag har finns det färdiga "satser"...bara att köpa
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Braxsele
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 28 mar, 2006 07:57

Inlägg av Braxsele »

Det är darifrån som jag har fått iden.....hittar bara inte igen bilderna på nätet igen.

Så här ser det ut nu, på ritstadiet. Förhöjningen gjord i 5mm plåt som den befintliga eldstaden

Rymmer 80 liter mera ved.

Bild
Molle panna, 2 Kubiks dunk, laddomat 21, CBJ thermomatic, kulvert till hus, 156 kvm golvvärme + garage 70 kvm element, isokern skorsten, egen byggd rökgasfläkt och styrning, loggning på temperatur.airfoto.se
Mikael Jakobsson
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 09 jan, 2007 00:54
Ort: Mörkö

Intressant

Inlägg av Mikael Jakobsson »

Gick sjäv i exakt samma tankar runt min Molle panna. Det som har fått mig att bromsa mig lite granna är just skillnaden i verkningsgrad mellan olika vedsorter. Kör nu halvrutten gran och det går åt tre ilägg för att nå 100g i toppen på acctanken. Är det torkad björk blir det bara två och ett halft. Eldar jag när det finns lite värme kvar i tanken blir det kanske två ilägg. Risken som jag ser det med ett större magasin är att det blir kokning i systemet om man inte tänker sig för. Därför krävs det någon form av styrning för att få det att fungera smärtfritt. Antagligen är det lättaste att köra en stängning av dragluckan vid en viss tanktemperatur. En pt100 givare, några transistorer och en elektromagnet. I min tanke hade jag vinklat ut plåten 45g för att kunna fortsätta med toppmatningen. Kanske inte behövs ?
Vad det gäller försäkringsfrågan så tror jag inte att det påverkar en eventuell ersättningsfråga vid brand. Kan inte riktigt se hur det skulle kunna börja brinna pga denna konstruktion. Förmodligen är den största potentiella risken i en modern vedanläggning vedeldaren själv, och vad jag vet så gäller hemförsäkringen oavsett vem som eldar.
Braxsele
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 28 mar, 2006 07:57

Inlägg av Braxsele »

Har åxå funderar runt det där med att lägga i för mycket ved, jag har ändrat mitt tänk runt laddningen av tanken. Förut så jagade jag grader och eldade på ganska friskt för att få upp tanken i 100 grader, nu är huvudsaken att nedersta givaren kommer upp över 60 grader så då klarar jag mig ett dygn oberoende av hur kallt det är. Och då ligger nog topp runt 90-85 och mitten 85.

Tycker man får så stora förluster ur tanken när man kommer upp i högre temperaturer, jag har isolerat med 50 cm på toppen och 40 cm lösull åt övriga håll.

Eldar alltid 2 inlägg sen får tempen i tanken bli vad den blir.

Kör förövrigt endast med björkved vintertid.

Sommaren kan vadsomhelst åka i........

Ang försäkringen så tror inte heller jag att min konstruktion kan få det att börja brinna men man vet ju hur försäkringsgubbar funkar så fort dom ser nåt "ovanligt"
Molle panna, 2 Kubiks dunk, laddomat 21, CBJ thermomatic, kulvert till hus, 156 kvm golvvärme + garage 70 kvm element, isokern skorsten, egen byggd rökgasfläkt och styrning, loggning på temperatur.airfoto.se
jockefors
Entusiast!
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 22:59

Inlägg av jockefors »

hej
funkar mollepnnan bra ?
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Mikael Jakobsson
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 09 jan, 2007 00:54
Ort: Mörkö

Inlägg av Mikael Jakobsson »

Har nu kört min Mollepanna i fyra säsonger och tycker i det stora hela att det har fungerat bra. Orsaken att det blev just Molle var dels det låga priset men också enkelheten. Ingen elektronik, fläktar eller andra effekhöjande anordningar som sedan skulle kunna orsaka driftstörningar. Eller i värst fall utgå ur leverantörens sortiment. Vad det gäller den relativt lågt angivna pannverkninggraden så är det inget reelt problem. Vid kontroll med andra vedeldare gör jag av med normalt med ved. Skulle tro att andra faktorer påverkare detta mer än vad folk egentligen tror. Exempelvis har jag bara en tank på 2000 liter, som är isolerad med 35/50 cm lösull. Ordentligt med isolering runt samtliga rör. Och, voala, det är iskallt i pannrummet även under eldning. Det som egentligen är ett större problem, vilket nog gäller samtliga vedpannor, är tiden som åtgår för att fylla tanken. I början av en vedeldarkarriär står man i givakt och kontrollerar pannan hela kvällar. Allt för att lära sig hur man eldar effektivast. Efter ett par år övergår man till att göra motsatsen. Elda på det vis som är effektivast mot sin egen tid. Av den orsaken har jag konstruerat en motordriven spjällmotror som styrs av rökgastemperaturen och håller en relativt hög rökgastemperatur, 250 grader. Detta för att det går fortast att fulla tanken och det blir ett absolut minimum av eldningslukt i området. Nu, när det är -15 ute,lägger jag i en omgång med ved, väntar 2 timmar, lägger i nästa omgång och sen är det klart. Behöver inte gå ner och kolla hur det brinner. Skulle veden fastna till öppnar spjället på fullt och det brinner undan. Min sammanfattning av Molle är att det är en bra panna i grunden, men den kräver manuell tillsyn av rökgaspjället vaje halvtimme under tiden den brinner.I och med modifieringen av spjällfunktionen försvinner detta problem.

Kan man köpa em Molle ? Jodå, har man 6 meter skorsten och kan tänka sig att övervaka eldningen så är den mycket prisvärd.

Något som förvånar mig i diskussioner om acctankar är, varför väljer så många att ha flera tankar. Köp en tillräckligt stor tank, och ni slipper en massa förluster. Bygg sen in den med väggar och fyll med lös ull. Värmeförluster från acctankar borde vara av samma prioritet som pennverknings grad.

Direktcitering borttagen / Roli moderator
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag vill inte ha ett iskallt pannrum. Isolerar jag tankarna mer får jag sätta upp ett element i pannrummet och släppa ut värmen där istället. Ser inte finessen med den investeringen.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Mikael Jakobsson
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 09 jan, 2007 00:54
Ort: Mörkö

Inlägg av Mikael Jakobsson »

Energimässigt är det gansla kostsamt att hålla värme i ett pannrum. Varjr gång man eldar kyls pannrummet ner av inkommande tilluft, samtidigt som den varma luften åker ut i skortenen.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Förvisso. Men när pannrummet är i bottnen på huset är det ändå trevligare om det inte är så kallt där. Dessutom värmer det resten av källaren också, till stor del. Jag har en radiator längst bort från pannrummet. Annars blir det för kallt där.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
mliungman
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 14 okt, 2007 22:24

Inlägg av mliungman »

Angående temperatur i pannrummet: jag har också pannrum i källaren, och tyvärr ett kallt sådant pga all inkommande kall-luft som pannan drar in. Varför skulle man inte kunna dra ett rör som leder uteluften direkt till pannans insug? På så vis skulle pannrummet inte kylas ned så mycket, och eventuella brister i isoleringar skulle komma resten av huset tillgodo. Vad tror ni?
Davidh
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 04 mar, 2009 23:41
Ort: Jönköping

Inlägg av Davidh »

Har funderat på att dra en slang från ventilen till pelletsbrännaren men då kanske det inte drar ut lika mycket luft ifrån resten av källaren och det ser jag som ett minus
Exonom B20B 1970, Baxi eurofire 2009
94m² +141² 1970, värmer ca: 185m²
Ackumulatortank 500l 1983
funderar på vedpanna
Skriv svar