Elpatroner och lin + rörkitt?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
ake_l
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 13:13
Ort: Torslanda, Göteborg

Elpatroner och lin + rörkitt?

Inlägg av ake_l »

Jag köpte elpatroner från Rinkaby rör och det följde med en packning i form av en kopparring gjord av rullad tunn kopparplåt, om ni förstår hur jag menar. Är det meningen att detta skall vara den enda tätningen?
Jag funderar på om det är så att man inte skall använda lin och rörkitt på grund av värmen här. Kan det vara så?
// Åke
Mekaniker
Fröträd
Inlägg: 97
Blev medlem: lör 06 jan, 2007 09:34
Ort: Syd-Finland

Inlägg av Mekaniker »

Om det följer med en kopparring kan du gott använda den, kontrollera bara att gängdelen i tanken också är maskinellt bearbetad för metalltätning.
Lite vaselin på gängorna skadar inte för framtiden

Lite OT:
Under åren som gått har jag sett ett flertal äldre stora tankar från 80-talet bli genomrostade just ovanför motstånden och vad som orsakar detta har jag inte lyckats klura ut.
Min gissning är att det bildas en icke mätbar materialförflyttning mellan tankens sida och motstånden när elströmmen är tillkopplad. Hur det sen kan uppkomma är en annan fråga men fakta är att tanken har vanligt stål och elmotståndet är i syrafast legering samt att vattnet hettas upp runt motståndet regelbundet...

Hur allt sedan reagerar med att elmotståndet är i metallisk kontakt med tankens vägg alternativt är tätad med hampa eller teflon (elektrisk isolering)
Till kommer ju det fakta att jordningen mellan elsystemet och värmesystemet var lungt sagt lite flummigt på 70 - 80 talet...

Må de som tillverkar tankar ens veta vad jag "bubblar" om :wink:


Mekaniker
ake_l
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 13:13
Ort: Torslanda, Göteborg

Inlägg av ake_l »

Mekaniker skrev:Om det följer med en kopparring kan du gott använda den, kontrollera bara att gängdelen i tanken också är maskinellt bearbetad för metalltätning.
Tack för svaret.
Anläggningsytan är helt plan på tanken, om det är vad du menar med bearbetad för metalltätning?
Min tanke var också att koppartätningen skulle borga för bättre elektrisk kontakt för att minimera krypströmmar som i sig skulle kunna leda till korrosion. Men håller det helt tätt för vatten?
Skall man kanske ta lite slippapper på anläggninsytan för att få bättre elektrisk kontakt?
Lite vaselin i gängorna är nog ingen dum idé.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Små gängor och koniska gängor = teflontape
Stora gängor och raka gängor = lin

Små gängor är R 3/8" eller mindre.
Stora gängor är större än R 3/8"

Varför ska man använda "kitt" i kombination med lin?
Har aldrig använt "kitt" och aldrig haft problem med en gängkoppling tätad med lin.

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
ake_l
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 13:13
Ort: Torslanda, Göteborg

Inlägg av ake_l »

Rayyan skrev:Små gängor och koniska gängor = teflontape
Stora gängor och raka gängor = lin
Vad menas med "raka" gängor?
Rayyan skrev:Varför ska man använda "kitt" i kombination med lin?
Det ingår ofta en tub kitt när man köper lin så någon vits måste det väl vara?
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Cylindriska gängor är nog bättre ordval.
d,v,s, samma diameter innerst som ytterst på den gängade delen.

En rörmokare jag snackade med för ett antal år sedan beskrev det här med gängtape kontra lin på stora och små gängor och jag har följt hans tips sedan dess och har inga bekymmer.

Han nämnde aldrig kitt i sammanhanget. Däremot så sa han att linet ska vara fuktigt när man gängar ihop grejjerna.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
ake_l
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 13:13
Ort: Torslanda, Göteborg

Inlägg av ake_l »

Jag gjorde så nu att jag använde både kopparpackningen och lin & kitt.
Kopparpackningen ger lite mothåll, ungefär som en fjäderbricka, och linet + kittet garanterar förhoppningsvis att det blir tätt.
// Åke
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Inlägg av bamyl »

Enligt min rörmokare är det bäst att använda lin och gäng-fett. där man tex skall få en kran i en speciell position.
Då lin tillåter en att backa i gängen utan att bidra till läckage. Teflontejpen fungerar tydligen megabra så länge man inte vrider tillbaka....den äts upp då.
Sen är ju lin och gängfett till viss del självtätande oxå.

/Bamyl
  • Södermanlands Län, 250 m2
  • Ecotec Econom, Laddomat 21
  • Effecta 750BBS, Enrörssystem
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Enligt den rörkrökare som monterade ihop mitt system (innan ombyggning) så skall man också "repa" gängan tvärs gängan hela vägen runt. Detta för att linet lättare skulle följa med när man gängade in sin detalj.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ake_l
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 13:13
Ort: Torslanda, Göteborg

Inlägg av ake_l »

Det är helt rätt. Jag brukar ta en polygrip och "misshandla" gängorna lite.
Vissa tillverkare av rördelar har redan gjort gängtopparna tandade vid tillverkningen.

Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Skriv svar