byta panna - beräkna effektbehov
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 360
- Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
- Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg
byta panna - beräkna effektbehov
Flyttar snart in till en CTC 265B från -75 och har nog så smått bestämt oss för att byta hela pannan till en med elpanna inbyggd, fast utan brännare. Exempelvis en Värmebaronen Comet som har en elpanna på 13kw inbyggd. Frågan är hade 13kw räckt eller t.o.m varit i överkant? Den mindre har 9kw inbyggt..
Varför tar han upp dett i pelletsdelen tänker ni..
Saken är den att vi gärna hade spridit ut kostnaden lite granna. Visst hade vi kunnat byta oljebrännaren idag till samma pris, men då står vi där med en osäker 30 år gammal panna, och packar den ihop så måste vi pytsa ut med lika mycket till för en panna. Då hade det ju varit mycket tryggare att ha en flong ny panna stående. Sedan när hösten kommer så stoppar vi in brännaren och kör pellets.
Sommartid borde vi dessutom klara oss ganska bra på solpanelerna som finns också.
I övrigt sitter det en 3kw patron i ack-tanken.
Så vilka parametrar behöver man veta för att komma fram till vårat kw behov?
Varför tar han upp dett i pelletsdelen tänker ni..
Saken är den att vi gärna hade spridit ut kostnaden lite granna. Visst hade vi kunnat byta oljebrännaren idag till samma pris, men då står vi där med en osäker 30 år gammal panna, och packar den ihop så måste vi pytsa ut med lika mycket till för en panna. Då hade det ju varit mycket tryggare att ha en flong ny panna stående. Sedan när hösten kommer så stoppar vi in brännaren och kör pellets.
Sommartid borde vi dessutom klara oss ganska bra på solpanelerna som finns också.
I övrigt sitter det en 3kw patron i ack-tanken.
Så vilka parametrar behöver man veta för att komma fram till vårat kw behov?
9kW skulle räcka i mitt hus ner till runt -15°C ute, sedan skulle det bli lite kyligt inne men ingen katastrof.
Duschen skulle "stjäla" lite värme från huset men är det kris får man duscha lite snabbt.
Min brännare kör på 9kW utom när det blir riktigt kallt ute, då slår jag den i modulerat läge och den kör då runt 9kW när det är -12°C ute har jag för mig.
Duschen skulle "stjäla" lite värme från huset men är det kris får man duscha lite snabbt.
Min brännare kör på 9kW utom när det blir riktigt kallt ute, då slår jag den i modulerat läge och den kör då runt 9kW när det är -12°C ute har jag för mig.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
9 kW är i underkant om du säkert ska klara både uppvärmning och varmvatten till en normal villa.
Begagnade elpannor säljs billigt på Blocket. Kan kopplas i parallellt med oljepannan och blir då en mer ekonomisk lösning än elpatron i oljepannan.
CTC 265 är inte så tokig att elda pellets i. jag skulle behålla den ett tag och stoppa in en brännare, ev. komplettera med en beg. elpanna.
Ska du köpa ny panna så köp en riktig pelletspanna och inte en dekaltrimmad oljepanna som Värmebaronen Comet. Kostar inte mer och då får du modern pelletseldning med asklåda i pannan.
Ska du ändå ha en oljepanna att elda pellets i så finns det billiga 2-3 år gamla Nibe City och CTC 1100 att köpa billigt på Blocket.
Själv eldar jag i oljepanna - funkar rätt bra, men riktig pelletspanna är klart bättre.
Begagnade elpannor säljs billigt på Blocket. Kan kopplas i parallellt med oljepannan och blir då en mer ekonomisk lösning än elpatron i oljepannan.
CTC 265 är inte så tokig att elda pellets i. jag skulle behålla den ett tag och stoppa in en brännare, ev. komplettera med en beg. elpanna.
Ska du köpa ny panna så köp en riktig pelletspanna och inte en dekaltrimmad oljepanna som Värmebaronen Comet. Kostar inte mer och då får du modern pelletseldning med asklåda i pannan.
Ska du ändå ha en oljepanna att elda pellets i så finns det billiga 2-3 år gamla Nibe City och CTC 1100 att köpa billigt på Blocket.
Själv eldar jag i oljepanna - funkar rätt bra, men riktig pelletspanna är klart bättre.

Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 360
- Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
- Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg
Hördu nu blir jag fundersam..vad menar du skiljer t.ex VB från andra fabrikat? Som okunnig om man kikar på specarna ser den väl ut som vilken annan tillverkare som helst? Eller vad är det jag missar?Torsten skrev: Ska du köpa ny panna så köp en riktig pelletspanna och inte en dekaltrimmad oljepanna som Värmebaronen Comet. Kostar inte mer och då får du modern pelletseldning med asklåda i pannan.
Att jag nämnde VB var bara för att det var den första tjejen hittade med priser på nätet, alltså inget vi har tittat extra mycket på eller så, det finns ju så jäkla många fabrikanter att titta på

Tack för era kommentarer och pm så länge
Värmebaronens "pelletspannor" är ursprungligen konstruerade för oljedrift. Nu säljs de som pelletspannor. Visst fungerar det men en panna konstruerad för pelletseldning kostar ju inte mer.
En panna för pelletseldning ställer andra krav på askutrymme än en oljepanna och därför har pelletspannor ett stort askutrymme och ofta en asklåda man kan dra ut och tömma.
Helst ska en pelletspanna också ha vertikala tuber så att inte flygaska från brännaren orsakar problem.
Eftersom moderna brännare ofta är försedda med automatisk uraskning har en del pannfabrikanter följt efter och erbjuder automatsotning av tuberna som tillval.
I en oljepanna måste man in varje vecka vintertid och skrapa ur askan manuellt.
En panna för pelletseldning ställer andra krav på askutrymme än en oljepanna och därför har pelletspannor ett stort askutrymme och ofta en asklåda man kan dra ut och tömma.
Helst ska en pelletspanna också ha vertikala tuber så att inte flygaska från brännaren orsakar problem.
Eftersom moderna brännare ofta är försedda med automatisk uraskning har en del pannfabrikanter följt efter och erbjuder automatsotning av tuberna som tillval.
I en oljepanna måste man in varje vecka vintertid och skrapa ur askan manuellt.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- Energiprofet!
- Inlägg: 509
- Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Har du en shuntstyrning?
I så fall så köp
- en bivalent shunt (http://infoweb.esbe.se/files/51681/Data ... 0290_A.pdf)
- en begagnad elkassett/elpanna/"elpatron i hölje" (ex http://www.blocket.se/vi/19359466.htm?ca=4_s)
Koppla så att acktankarna går till ingång 1 på shunten och elpannan till ingång 2, klart!
Då kommer shuntstyrningen att ta från acktankarna så länge det räcker och sen vrider den över till elpannan, behöver du bara 40 grader ut så kommer den att tömma tankarna ner till 40 innan det går till el.
Relativt billigt sätt att säkra upp nu och sen kan ni i lugn och ro fundera på vilken ny panna ni ska ha.
Ny shunt kostar 1150:- på dinvvs, elpatron i hölje får du för under 1000:- begagnad sen kanske 1000 till i rör och kopplingar så är du klar
Behöver du mer än 9kW (vilket verkar vara max i "rörpannorna" så funkar en sån här http://www.blocket.se/vi/19399749.htm?ca=4_s, har själv en beg sån som elbackup. Se bara till att byta packningarna då dom är av gummi som nog har torkat sönder på en gammal... det sitter vanliga elpatroner i botten, Biltemas oljefilterverktyg (klon) funkar kanon att dra lös dom med!
/Jörgen
I så fall så köp
- en bivalent shunt (http://infoweb.esbe.se/files/51681/Data ... 0290_A.pdf)
- en begagnad elkassett/elpanna/"elpatron i hölje" (ex http://www.blocket.se/vi/19359466.htm?ca=4_s)
Koppla så att acktankarna går till ingång 1 på shunten och elpannan till ingång 2, klart!
Då kommer shuntstyrningen att ta från acktankarna så länge det räcker och sen vrider den över till elpannan, behöver du bara 40 grader ut så kommer den att tömma tankarna ner till 40 innan det går till el.
Relativt billigt sätt att säkra upp nu och sen kan ni i lugn och ro fundera på vilken ny panna ni ska ha.
Ny shunt kostar 1150:- på dinvvs, elpatron i hölje får du för under 1000:- begagnad sen kanske 1000 till i rör och kopplingar så är du klar
Behöver du mer än 9kW (vilket verkar vara max i "rörpannorna" så funkar en sån här http://www.blocket.se/vi/19399749.htm?ca=4_s, har själv en beg sån som elbackup. Se bara till att byta packningarna då dom är av gummi som nog har torkat sönder på en gammal... det sitter vanliga elpatroner i botten, Biltemas oljefilterverktyg (klon) funkar kanon att dra lös dom med!
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Re: byta panna - beräkna effektbehov
Till att börja med hur stort hus har ni??Danne031 skrev:Flyttar snart in till en CTC 265B från -75 och har nog så smått bestämt oss för att byta hela pannan till en med elpanna inbyggd, fast utan brännare. Exempelvis en Värmebaronen Comet som har en elpanna på 13kw inbyggd. Frågan är hade 13kw räckt eller t.o.m varit i överkant? Den mindre har 9kw inbyggt..
Varför tar han upp dett i pelletsdelen tänker ni..
Saken är den att vi gärna hade spridit ut kostnaden lite granna. Visst hade vi kunnat byta oljebrännaren idag till samma pris, men då står vi där med en osäker 30 år gammal panna, och packar den ihop så måste vi pytsa ut med lika mycket till för en panna. Då hade det ju varit mycket tryggare att ha en flong ny panna stående. Sedan när hösten kommer så stoppar vi in brännaren och kör pellets.
Sommartid borde vi dessutom klara oss ganska bra på solpanelerna som finns också.
I övrigt sitter det en 3kw patron i ack-tanken.
Så vilka parametrar behöver man veta för att komma fram till vårat kw behov?
En "normal" villa på 150 m2 brukar kräva ca 3 kW vid 0° eller om årsförbrukningen är på runt 25000 kWh för värme/vv (totalt inkl hushållsel 30000 kWh) o då ligger max effektbehovet kring 9 kW..
Det är ytterst sällan som en vanlig villa behöver mer än 10-12 kW men då det sitter en 3 kW elpatron i acktanken så går det ju kolla hur kallt den klarar att hålla värmen i kåken..

Då systemet ändå byggs om/pannbyte sker så kan ni gott montera in en till elpatron på 6/9 kW i acktanken, 10,5 kW klarar man på 16A säkring om det är bra fördelning på faserna..
Jag har ett hus på 215 m2 byggt -73 med 12 cm isolering i väggarna o klarar mej på 9 kW då det är -30° men som sagt kolla hur kallt elpatronen klarar..
Som sagt värmebaronen har ingen riktig pelletspanna..
Då ni har acktank redan antar jag att värme o vv tas från den o då ska ni välja en panna med liten vattenvolym (max ca 50 liter) för att få så små förluster som möjligt..
Lämplig panna om effekten räcker är Ariterm bionet med 48 l vattenvolym som ger 12 kW el en Ecotec ekonom som har 50 l vattenvolym men ger 15 kW o det räcker riktigt långt..
Båda dessa kostar ca 45000:- (inkl brännare) http://www.rorservice.se/pellets/page.asp?id=137
http://www.ariterm.se/filer/BNT+12_SE_080901.pdf
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Hmm så botten+vinden är 220 m2 o källaren 100 m2 = totalt 320 m2 ??
Har jag förståt det rätt då??
Sen brukar det oxå räknas med 50 W/m2 i äldre hus, Då skulle det behövas 11 kW då det är som kallast för att hålla dom 220 m2 ovan jord varm.. Sen så kanske det ska göras andra förbättringar på huset så småning om som gör det energisnålare oxå..
Men som sagt det ska nog gå bra med en bionet på 12 kW o 15 kW räcker helt klart även om källaren ska värmas..
Med acktank har man ju en buffert av värme o sen är det ytterst få dagar som det är så kallt, Kan tom röra sej om bara några timmar/år som det behövs lite mer effekt o då kan ju elpatronen gå in o hjälpa till lite...
Det du skulle behöva är panna (bionet) laddomat/termiskventil http://www.esbe.se/nav4880?prodid=1585
Då du verkar ha en cirk.pump mellan panna o tank så är det bara en termiskventil (länk ovan) som behövs om inte den finns, En med 72° termostat blir bra..
Pelletsförråd o skruv o få det installerat, Förråd kan du bygga själv av golvspånskiva för jag antar att du tänkt köra med pellets på bulk/lösvikt..
Har jag förståt det rätt då??
Sen brukar det oxå räknas med 50 W/m2 i äldre hus, Då skulle det behövas 11 kW då det är som kallast för att hålla dom 220 m2 ovan jord varm.. Sen så kanske det ska göras andra förbättringar på huset så småning om som gör det energisnålare oxå..

Men som sagt det ska nog gå bra med en bionet på 12 kW o 15 kW räcker helt klart även om källaren ska värmas..
Med acktank har man ju en buffert av värme o sen är det ytterst få dagar som det är så kallt, Kan tom röra sej om bara några timmar/år som det behövs lite mer effekt o då kan ju elpatronen gå in o hjälpa till lite...
Det du skulle behöva är panna (bionet) laddomat/termiskventil http://www.esbe.se/nav4880?prodid=1585
Då du verkar ha en cirk.pump mellan panna o tank så är det bara en termiskventil (länk ovan) som behövs om inte den finns, En med 72° termostat blir bra..
Pelletsförråd o skruv o få det installerat, Förråd kan du bygga själv av golvspånskiva för jag antar att du tänkt köra med pellets på bulk/lösvikt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Hmm så botten+vinden är 220 m2 o källaren 100 m2 = totalt 320 m2 ??
Har jag förståt det rätt då??
Sen brukar det oxå räknas med 50 W/m2 i äldre hus, Då skulle det behövas 11 kW då det är som kallast för att hålla dom 220 m2 ovan jord varm.. Sen så kanske det ska göras andra förbättringar på huset så småning om som gör det energisnålare oxå..
Men som sagt det ska nog gå bra med en bionet på 12 kW o 15 kW räcker helt klart även om källaren ska värmas..
Med acktank har man ju en buffert av värme o sen är det ytterst få dagar som det är så kallt, Kan tom röra sej om bara några timmar/år som det behövs lite mer effekt o då kan ju elpatronen gå in o hjälpa till lite...
Det du skulle behöva är panna (bionet) laddomat/termiskventil http://www.esbe.se/nav4880?prodid=1585
Då du verkar ha en cirk.pump mellan panna o tank så är det bara en termiskventil (länk ovan) som behövs om inte den finns, En med 72° termostat blir bra..
Pelletsförråd o skruv o få det installerat, Förråd kan du bygga själv av golvspånskiva för jag antar att du tänkt köra med pellets på bulk/lösvikt..
Såg inte nån shuntsyrning (motor på shunten) på bilden i vedforumet så en Termomatic cbj el automix 20 med innegivare är oxå viktigt att ha då du kör med acktank..
Har jag förståt det rätt då??
Sen brukar det oxå räknas med 50 W/m2 i äldre hus, Då skulle det behövas 11 kW då det är som kallast för att hålla dom 220 m2 ovan jord varm.. Sen så kanske det ska göras andra förbättringar på huset så småning om som gör det energisnålare oxå..

Men som sagt det ska nog gå bra med en bionet på 12 kW o 15 kW räcker helt klart även om källaren ska värmas..
Med acktank har man ju en buffert av värme o sen är det ytterst få dagar som det är så kallt, Kan tom röra sej om bara några timmar/år som det behövs lite mer effekt o då kan ju elpatronen gå in o hjälpa till lite...
Det du skulle behöva är panna (bionet) laddomat/termiskventil http://www.esbe.se/nav4880?prodid=1585
Då du verkar ha en cirk.pump mellan panna o tank så är det bara en termiskventil (länk ovan) som behövs om inte den finns, En med 72° termostat blir bra..
Pelletsförråd o skruv o få det installerat, Förråd kan du bygga själv av golvspånskiva för jag antar att du tänkt köra med pellets på bulk/lösvikt..
Såg inte nån shuntsyrning (motor på shunten) på bilden i vedforumet så en Termomatic cbj el automix 20 med innegivare är oxå viktigt att ha då du kör med acktank..
Senast redigerad av André den mån 22 dec, 2008 15:05, redigerad totalt 1 gånger.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 360
- Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
- Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg
tja, vilket fabrikat är en Bionet? Hittar inte det i något sub-forum..André skrev:Hmm så botten+vinden är 220 m2 o källaren 100 m2 = totalt 320 m2 ??
Har jag förståt det rätt då??
Sen brukar det oxå räknas med 50 W/m2 i äldre hus, Då skulle det behövas 11 kW då det är som kallast för att hålla dom 220 m2 ovan jord varm.. Sen så kanske det ska göras andra förbättringar på huset så småning om som gör det energisnålare oxå..![]()
Men som sagt det ska nog gå bra med en bionet på 12 kW o 15 kW räcker helt klart även om källaren ska värmas..
Med acktank har man ju en buffert av värme o sen är det ytterst få dagar som det är så kallt, Kan tom röra sej om bara några timmar/år som det behövs lite mer effekt o då kan ju elpatronen gå in o hjälpa till lite...
Det du skulle behöva är panna (bionet) laddomat/termiskventil http://www.esbe.se/nav4880?prodid=1585
Då du verkar ha en cirk.pump mellan panna o tank så är det bara en termiskventil (länk ovan) som behövs om inte den finns, En med 72° termostat blir bra..
Pelletsförråd o skruv o få det installerat, Förråd kan du bygga själv av golvspånskiva för jag antar att du tänkt köra med pellets på bulk/lösvikt..
Såg inte nån shuntsyrning (motor på shunten) på bilden i vedforumet så en Termomatic cbj el automix 20 med innegivare är oxå viktigt att ha då du kör med acktank..
Kvm har du förstått rätt, dock kan det nog vara så att bara halva källaren kommer värmas upp aktivt. Och vinden kommer inte inredas på ett tag. Fast vi bör väl såklart dimensionera efter maximal uppvärmning så man inte står där om ett par år med inredd vind/källare och otillräcklig uppvärmning..
I övrigt såg jag en laddomat sitta någonstans sist jag var i huset..om det spelar någon roll.. Idag sitter det som sagt en patron i tanken som går tillsammans med cirkpump i botten av tanken och en termostat i pannan.
Senaste idén vi ahr just nu är faktiskt att köpa oss en 500liter olja och hoppas det räcker tills det blir varmare, så vi kan ligga lågt med hela byta panna grejen till sommaren. Det kan ju trots allt vara lite riskabelt att fippla med hela värme och vatten systemet mitt i vintern, något felar så man står där med 3 ungar och inget varmvatten under en vecka hade ju varit sisådär...
Dock är jag tacksam för allt jag lär mig här så länge!

-
- Energiprofet!
- Inlägg: 509
- Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Danne, jag tor du måste läsa genom min post en gång till.
Det jag beskrev var en lösning där du sätter elen (sekundär källa) externt på sidan av panna/actankar (primär källa).
Om du har elpatron i acktank så sitter dom oftast en bit ner, det innebär att när vattnet på den höjden har blivit kallt så kommer elpatronen att börja värma tanken.. även om det skulel gå att köra värme ett antal timmar till på det som är kvar ovanför patronen i tanken.
Detta löser förstås inte tappvattenbehovet! För det så kopplar man en liten elberedare efter värmeväxlare i acktank/panna, finns det varmt vatten nog i tankar/panna så tas inget från elberedaren, räcker inte det som finns i tankar/panna så späds det med vatten från elberedare
/Jörgen
Det jag beskrev var en lösning där du sätter elen (sekundär källa) externt på sidan av panna/actankar (primär källa).
Om du har elpatron i acktank så sitter dom oftast en bit ner, det innebär att när vattnet på den höjden har blivit kallt så kommer elpatronen att börja värma tanken.. även om det skulel gå att köra värme ett antal timmar till på det som är kvar ovanför patronen i tanken.
Detta löser förstås inte tappvattenbehovet! För det så kopplar man en liten elberedare efter värmeväxlare i acktank/panna, finns det varmt vatten nog i tankar/panna så tas inget från elberedaren, räcker inte det som finns i tankar/panna så späds det med vatten från elberedare
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil