Ulma owners!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Peter79
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 17 sep, 2008 20:28

Inlägg av Peter79 »

Hej Kegu

Tror du har ret, igår prøvede jeg at tjekke hvor mange piller der kom ud af gangen og nogle gange gik der rigtigt langt tid før der kom nogle, så jeg har tømt tanken og sneglen, og der lagde jeg også mærke til der er meget træ smuler, det kunne tyde på at det er det der giver mig de luft lommer, tror måske det er pillerne der ikke er super kvalitet, eller hvad siger i er det ok med meget træ smuler?
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 22:50
Ort: Tranemo

Inlägg av kegu »

Blir det för mkt spån/smulor i skruven eller magasinets botten, så har det helt klart en stor påverkan på matningen.
Ta för vana att göra rent skruven och botten av magasinet med ganska jämna mellanrum och se om det hjälper!
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
Peter79
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 17 sep, 2008 20:28

Inlägg av Peter79 »

ok det vil jeg prøve, lige nu er jeg meget spændt på den kan kører en hel uge hvis den kan det så tror jeg fejlen er fundet, sammen med det 5mm hul. men jeg skriver lige i weekenden hvordan det går.. :-)
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 22:50
Ort: Tranemo

Inlägg av kegu »

Gör så! Lycka till!
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 22:50
Ort: Tranemo

Inlägg av kegu »

Hur går det med pelletsbrännandet Peter79?
Har det fungerat?
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
Peter79
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 17 sep, 2008 20:28

Inlägg av Peter79 »

Hej

Jeg synes det kører nu, men jeg tror at problemt lå i de piller jeg har købt der er alt for meget smuller med, så til sidst er hele buden af min beholder fyldt med smuller og det kan den jo ikke kører på, men den har købt 1½ uge nu unden problemer, så det er dejligt, er der nogle der kan anfalde nogle gode piller, der levere til danmark?

Ellers vil jeg sige mange tak eller sammen for jeres hjælp.. :-) det er super med sådan et forum.
Peter79
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 17 sep, 2008 20:28

Inlägg av Peter79 »

Hej

Jeg synes det kører nu, men jeg tror at problemt lå i de piller jeg har købt der er alt for meget smuller med, så til sidst er hele buden af min beholder fyldt med smuller og det kan den jo ikke kører på, men den har købt 1½ uge nu unden problemer, så det er dejligt, er der nogle der kan anfalde nogle gode piller, der levere til danmark?

Ellers vil jeg sige mange tak eller sammen for jeres hjælp.. :-) det er super med sådan et forum.
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 22:50
Ort: Tranemo

Inlägg av kegu »

kul att det fungerar för dig!

Dessvärre kan jag icke hjälpa dig med pelletsleverantörer i / till danmark...
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 22:50
Ort: Tranemo

Inlägg av kegu »

Väldigt lugnt på Ulma avdelningen... Men det går väl problemfritt antar jag?? ;-)
Fast det är så kallt som det är, (-19 nu), så bara går och går min röda nere i källaren.
Endast sotspaken som är inne på sista versen... Drygt 3 år gammal så det är väl ok..
Hur går det för er andra där ute?

Mvh: Kegu
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
jan004
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 12:39
Ort: ÖRBY

Ulma owners

Inlägg av jan004 »

Jag har reagerat likadant som kegu: Mycket lugnt på Ulma-fronten! I mitt fall beror det på att det är problemfritt, trots 20 grader kallt den senaste veckan. Men ... har bara kört sedan i maj -09, så "ta i trä"!
Jan
Ulmabrännare i Ulma-panna, Derome-pellets bulk, som sugs från förråd Mafa Villa till dygnsförråd Ulma Air Move.
anivision
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: ons 19 mar, 2008 15:10
Ort: Tjörn

Inlägg av anivision »

Denna brännare är fantastisk, peppar peppar ta i trä, men jag har inte haft ett problem hitills sen jag installerade den i september 2008. Fast precis som Kegu så har min sotskrapa sett bättre dar. Jag får se vad en sån kostar eller om jag kan svetsa ihop en själv...
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
simon.s
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 28 dec, 2008 18:56

Inlägg av simon.s »

kostar 100 kr, är inne på min tredje nu :D
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
Merlo
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 16 feb, 2008 16:02
Ort: Stora Skedvi , (södra Dalarna)

Inlägg av Merlo »

simon.s skrev:kostar 100 kr, är inne på min tredje nu :D
Var köper du sotspaken nånstans???

Jag mejlade Ulma och fick veta att det kostar 510:- + frakt och pf 140:-
Det är ju en hyfsad skillnad i pris :?

Min gick av i svetsen och jag har provat att svetsa ihop den med migsvets men det höll bara 1 vecka, är ju inte bra att svetsa rostfritt med vanlig tråd :roll: :oops:
(min Ulma är bara 16 månader gammal, men det gick inte att få på ett års garanti tyvärr)
Får du tag i en rostfri sotspak för en hundring så köper jag tre :D
160kvm+70 kvm garage,Albin special 11f -80, Ny brännare Här: ULMA + tigex 25. I framtiden lägga till solpaneler.
jan004
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 12:39
Ort: ÖRBY

Ulma owners

Inlägg av jan004 »

Simon.s: Var köpte du skrapan?
Ulmabrännare i Ulma-panna, Derome-pellets bulk, som sugs från förråd Mafa Villa till dygnsförråd Ulma Air Move.
Merlo
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 16 feb, 2008 16:02
Ort: Stora Skedvi , (södra Dalarna)

Inlägg av Merlo »

Jag har inte köpt nån än.....
Jag har bara kollat pris hos Ulma.

Så nu får jag ta loss brännaren en gång per vecka och peta loss slagghögen som blir kvar i botten av brännarn.

Var får du tag på spaken nånstans?
160kvm+70 kvm garage,Albin special 11f -80, Ny brännare Här: ULMA + tigex 25. I framtiden lägga till solpaneler.
Skriv svar