Världen mest prisvärda och bästa brännare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Världen mest prisvärda och bästa brännare

Inlägg av Vednisse »

"Obefogat gnäll" tas tillbaka, utmärkt manual medföljer dennna eminenta brännare och en auktoriserad installatör står alltid redo till ditt förfogande var du än bor.

Tror absolut att det är en bra brännare på allvar.
Senast redigerad av Vednisse den ons 31 dec, 2008 18:48, redigerad totalt 1 gånger.
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Borde man inte få rabatt om dom levererar skruven som byggsats :? ? det brukar handla om att sticka i skruven, ansluta motorn och fästa motorn i röret sen brukar det vara klart men det är kanske annorlunda på ulma.

Tyvärr så är den del tillverkare väldigt griniga med att installationen ska göras av en av dessa så kallade "behöriga" installatörerna vilka tyvärr ofta ställer till mer elände än dom gör nytta.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
matwil
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 08:25
Ort: Umeå

Inlägg av matwil »

Ja vi är olika allihopa. Jag hade inga problem att förstå hur man skulle såga fram hålet.

Vissa vill ha allt serverat. Andra mixtrar gärna lite.

Undra om inte Ulma har en tanke med detta skruv förfarande. Var det inte någon som skrev att frakten skulle bli betydligt dyrare med ett färdig rör. Detta skulle köpare få betala.. tror det va nåt sånt.
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Jag mixtrar gärna en hel del. Men inte skulle jag vilja flänga iväg och offra ett par hundra på en hålsåg jag aldrig mer kommer att använda bara för att få igång brännaren. :D
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Jag tror inte du har lurat någon till att köpa en ULMA.
Det är väl meningen att detta ska spara fraktkostnader och installationen ska skötas av en installatör.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

......
Senast redigerad av Vednisse den ons 31 dec, 2008 18:49, redigerad totalt 1 gånger.
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Inlägg av brushuvud »

Vednisse.
Det finns ingen garanti för att du får pilla själv med en eourofire ostraffat. Om du byter på "ett undermåligt sätt" som deras instruktionsbok säger så gäller inte deras garanti heller. Då överlåts det åt Baxi att avgöra vad som är undermåligt, inte dig. Frågan är vilket som är bäst", en luddig garanti eller en klar garanti. Jag fick själv min Eurofireskruv i byggsats precis som Ulman...

Däremot finns det aldrig problem som inte går att lösa!!! Mitt tändelement gick på Ulman och jag ringde dem, de skickade ett samma dag och det lyckades komma nästa, via telefoninstruktion från Ulma bytte jag själv och... tadaa... garantin gäller. Dessutom vet jag faktiskt vad jag pratar om då jag hade en Eurofire innan Ulman. Något som däremot kan förbättras för Ulma är instruktionsboken i sig, där är tex Baxi ett föredöme...Jag tror att tillverkaren är "för teknisk" och tror att kunderna vet lika mycket som de om teknik och därför inte vet att de kan förklara så att tex jag förstår. :wink: Däremot håller jag inte med om tillverkning av röret då jag själv kortat skruven och då också gjort ett nytt hål vilket har funkat bra efter anvisningen.

Vad priset anbelangar så är den väl inte dyrare än de flesta andra??
Ulma 19900:- Viking bio 20 000:- TB-mini 18200:- Nibe 18300:- Eurofire 19125:-Green energy 21900:- etcetc

Vänligen allas eder brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

....
Senast redigerad av Vednisse den ons 31 dec, 2008 18:50, redigerad totalt 1 gånger.
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
matwil
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 08:25
Ort: Umeå

Inlägg av matwil »

Nu ser inte jag vilket bekymmer det skulle vara med Ulmas manual heller?
Tycker att den funkar bra, Vad förväntar ni er? En Bok i pärm form?
En massa obefogat gnäll. Det är vad jag läser.
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Inlägg av brushuvud »

matwil...obefogat var det,,,,gnäll var det....
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Skriv svar