varning! motorn smälte! förådet kunde ta eld-pellistore

stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

varning! motorn smälte! förådet kunde ta eld-pellistore

Inlägg av stepside »

motorn gick varm,trolig orsak att skruven gick tungt och motorn försökte ändå.fläkten smalt,den svarta dosan smalt av från sin infästning,styrdosans kablar som låg i mot motorn något smalt av,pelletsen i frammatningslådan var tok varm. om ingen hade varit hemma och känt brandlukt vad hade kunna hända då tro? ska låta en elektriker kolla varför det blivit så här och om ce märkta grejer tillåts att bete sig så är.har ingen garanti kvar tyvär. hör gärna av er om ni vet varför,om det har hänt er,hur man motverkar sånt här,osv. tack!
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Hur lång är din skruv och vilken vinkel har du på denna?

Om man som exempel har en skruv som är lite längre än 2 meter och har en flack vinkel så gör det att den går väldigt tungt. När man kör på sådant vis så måste man för att få det bra ha ett inlopp som doserar pelletsen bättre in i skruven så den inte fylls upp till max. Har man inte denna lösning så rekommenderar jag att man kopplar skruven över ett motorskydd som löser ur i tid, samt att man rengör skruven och förrådet med jämna intervaller så man får minimalt med spån. Spånet siktar sig alltid ned mot botten och är lutningen flack på skruven så får den med sig både pellets och mycket spån som orsakar denna tröghet, den får inte pelletsen att "flyta" fram i skruven som den ska göra.
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Förstår inte riktigt...
Är det den horisontella förrådsskruven i Pellistore som inte har samverkat ordentlig i serie med matningskruven som går ned i lådan i ändan på förrådet?

Konstigt att inte termisk skydd har löst ut i så fall. Kan det vara nivåvakt i utloppslådan som har givit fel signal? Eller at matningskruven inte matar riktigt på.

På dom serieskruvar jag produserar kör jag med termisk skydd, el-skydd på brännarens skruvutgång och momentskydd i motor som löser ut om motorn drar lite mer än det skall. Har Janfireskruven momentskydd som skall lösa ut?
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

original föråd

Inlägg av stepside »

helt std,pellistore.skruven till brännaren har jag inget bekymmer med.motorn som sitter på pellets lådan blev alltså så varm att fläktvingarna smält å ramlat neråt,någon slags svart styrbox fäst till motorn smälte av,kablarna till den vita styrboxen smälte av då de var ikontakt medmotorn. borde liksom ha funnits ett inbyggt skydd som stoppar när det blir så varmt tycker jag! pelletsen i boxen var ju kanon varm och där fanns spån och i förådet ca 1ton pellets! vad hade hänt om familjen rest bort över helgen liksom...
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

tömmer förådet manuellt nu och fyller till mindre kärl

Inlägg av stepside »

då såg jag att det var väldigt mycket spån i den horisontala skruven i förådet när jag stod där inne,som om den har legat och malt sönder pelletsen. pelletsen var för övrigt bra,rindi.hård och bra. i lådan där givare sitter har den pressat pelletsen upp mot väggen till en slags kaka. oavsett vad det var som hände liksom tycker jag att systemet ska stänga av och inte hålla på och gå så det blir så varmt!
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Ja du har väl fått för mycket spån och finfragment så att skruven går för tungt. Ursäkta jag förstod inte först vilken av skruvarna du menade.

Har du sedan en skruv som inte doserar pelletsen vidare bra i inloppen så blir följden som denna i många fall att det blir helt stopp. Är det inte motorer som brinner för dom inte är skyddade på rätt sätt så är det spiralen som blir helt utdragen om det saknas fast kärna. Konstigt att dom på ett förråd som detta inte har ett motorskydd som bryter skruvarna om dom går för tungt. Janfire brukar ju köra med kraftiga motorer och då är nog det att föredra. Eller är det installatören som gjort ett misstag?
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Jag tycker det är viktigt att Janfire får veta om detta felet.

Orsaken till problemen kan ligga i:
a) Som Karla1 säger, mycket spån i pelletsen. Jag känner inte manual til Pellistore men jag vill tro att man skall rengöra för spån efter tömming av förrråd. Sen är det så att under drift, så siktas spånet ned i förrådet och till slut kommer mycket ut i bottenskruven. Då kan den gå i h.... ike tungt.
Om nu det har varit mycket spån med i leveransen, så märker du kanske inte detta för förrådet är tömt til hälften eller mer.

b) Nivåvakt ger inte signal i utloppslådan till förrådet.

c) Först inträder a), sen b) pga stora krafter forstör nivåvakt.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

förådet var rengjort och fyllde sedan manuellt från stor säck och det var ej spånigt och pelletsen var något hårdare än förut (rindi).nu när jag fick hoppa in i förådet och skotta för hand så såg jag att det var mycket spån kring skruven endast som om den liksom tuggat sönder pelletsen. installationen har jag gjort själv efter manual och kompisen jag köpte pellistore av fick motorn inkopplad av janfire firma.garantin har gått ut.kompisen har kvittot och div papper kvar och installatören håller till i grannbyn,så väntar på att min andra kompis som är elektriker ska komma hit å kika lite över varför inte något slags skydd utlösts sen kontakta janfire. blir nog en matene skruv till våren när jag ska uppgradera hela min anläggning (har mycket problem med allt tyvär)
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

hörde innan jag drog till norge (arbetar där) att skruven i förådet lät lite tungt nån sekund sen lät det bra igen,inget jag brydde mig särskilt om men 3dagar senare fick jag telefonsamtalet från en mycket rädd gråtandes flickvänn...har haft ett drift stopp i pellistore tidigare där den stängde av matningen för den kände något var galet med luftkuddarna,det är för att jag har ingen kompressor,den gick sönder när förra ägaren hade den och har väl tänkt köpa en ny clasohlsson eller liknande inte blivit av bara.vet inte om det har något med detta att göra,tror inte det.
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

pellistore har ej motorskydd.sitter en glassäkring i styrdosdan så det som hänt mig ska ej ha kunnat hända...ägaren innan måste ha bytt ut till en större säkring sa janfire återförsäljaren jag pratat med idag,han hade aldrig hört talas om något liknande.kollade säkringen,tycks vara den det ska vara....
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Tycker det låter som att det är nivågivaren i lådan utanför förrådet som inte funkar, Då står förrådsskruven bara o matar ut pellets som packas/krossas till nått pajar..

Är den givaren kollad??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

nej den är inte kollad.det är möjligt för det var mycket pellets som var hårt packad upp mot ena hörnet...MEN,oavsett vad problemet nu än må vara(många teorier har jag fått) är det huvudsakliga problemet att mitt förråd höll på att ta eld och så ska det inte kunna gå till tycker jag! en sån här grej måste stänga av i tid om nåt går galet innan flera ton pellets tar eld inuti ens hus!!!!!!!!eller har jag fel?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Att inte montera ett motorskydd på en skruvmotor tycker jag är att åsidosätta säkerheten. Min skruvmotor, som är en trefasmotor, har löst mitt motorskydd ett antal gånger när det blir stopp i vakuumsystemet. Men efter rensning så är det bara att trycka på återställningsknappen så är motorn i drift igen.

Verkar konstigt att säkringen inte gick innan motorn blev så het att plastdetaljerna smälte....... kanske är en för kraftig säkring redan från början (vilket värde har den?)..... om så är fallet så är det ett fabrikationsfel, dvs du borde kunna få en ny motor.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

har kollat upp säkring. det satt en 4amp trög avsedd för motorer. t4al250vlac heter säkringen. den var avbränd,vet ju inte när i händelseförloppet den brann av men på tok för sent iallafall. så fort janfire ger mig besked om vilken säkring de har i från början och rekommenderar ska jag på dom som en iller!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

verkar som orsaken till det hela är att den överfyllt lådan med pellets så motorn blivit överbelastad och kan bero på orsaker jag åstakommit,felaktig placering av externskruv,felaktigt injusterad nivågivare,spjällplåt felaktig justerad.detta har jag ingen aning om,står ju inte direkt nåt i bruksanvisningen om detta,har ju fungerat åt föregående ägare och då har en janfire återf installerat.kompisen jag köpte av monterade ner och jag satte upp igen typ samma dag,själva motorn å det har jag inte rört,har skruvat nivå vakten upp å ner lite,har stoppat ner en externskruv till lådan,har byggt en liten låda istället för den medföljda skitpåsen-det är allt jag gjort och är det fel vet inte jag...sen är ju fortfarande hela problemet att den nästan brände upp mitt hem.kommer inte in en janfire pryl mer i detta hem iaf,fast jag varit sugen på deras okänsliga isborrs skruv.från det ena till det andra,har en thermia bequem 15d som det aldrig varit nåt strul med(gnissla lite en sesång) och fantastisk service support och trevlig återförsäljare (omfab orsa).
Skriv svar