Ständiga problem med askskrapning.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Exakt så menade jag , tydligen har en del haft problem med det , eftersom dom gjort den åtgärden . Vidare menade jag på ang vinkelslipen . Tror inte att det är så käckt med ett sådant verktyg , att slipa något plant ? Som det nog bör vara , tror vidare inte det har varit något problem från början , något har hänt . Skulle rostret behövas bytas framåt , kommer ju inte det nya passa heller :roll: Personligen tycker jag inte om nödlösningar på nyare grejer. Brukar bara bli mer bekymmer.

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Har ver 1.22 på brännaren.

Vad jag har sett hur askskrapningen fungerar när jag har haft brännaren ute och startat är att rostret dras in i brännaren, så att säga, sen börjar den blåsa och rostret matas ut igen. Brukar inte vara några askrester under rostret.

Men några spår i plåten under rostret är det inte.

Skall ringa åf imorgon igen, om de kommer, bör jag ändra tillbaka till grundinställningarna, eller skall jag låta den vara som den är?
Tänker att det måste vara bättre att låta den vara som den är så att de kan se om det är nåt knas med inställningarna som jag faktiskt använder mig av.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

"Spåren" är inte synbara i normala fall, de befinner sig längst bak där underdelen av främre delen av brännkoppen befinner sig när den är längst bak i skrapcykeln.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Om inte jag minns fel , ska det om du känner under på sidorna av brännarkoppen , vara typ en bula neråt på varje sida längst in mot brännaren . Men jag hade gjort som jag skrev innan , begärt att få det fixat omg . Att dom byter ut brännaren , någon ordning får det väl vara :roll: Hävdar dom att brännaren klarar torvpellets , visserligen att den då ska aska ur oftare , tror det är efter 700 inmatningar , ska den väl klara lite sämre pellets mer än 2 dygn ?? Har inte själv testat med torv i min och kommer inte göra det heller . Men tillverkaren menar det . Upplever själv inte att brännaren har några problem med olika pellets , håller på att tömma ena förrådet med inslag av bark . Brännaren protesterar inte något . Upplever brännaren väldigt stabil utan några problem om det skiljer på olika sorters pellets . Min brännare gnisslade och låste sig ibland . Visade sig att det var bara att böja till anslutningen på släden . Sedan har det varit lugnt . Men då pratar vi inte om ett par dagar . Det var veckor , men gnisslet hördes två våningar upp . Ha inställningarna du kör på , om dom kommer , tycker jag .

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Ja, kan det vara problemet annars... Att den askskrapar för sällan?
Är inställd på att askskrapa efter 1800 inmatningar.

Skall känna efter nästa gång den krånglar, vilket enligt mina beräkningar borde bli imorgon fm...
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Du har ju sänkt den från 2500 , tycker det skulle räcka . tror inte du har så himla dålig pellets ? Vidare låste den ju sig även när du körde utan underhåll . Då askskrapar den ju vid varje start . Sedan även sänkt inmatningen , verkar ju inte hjälpa något av det :roll:

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Sverker G skrev: då lossnade rostret och det gick ut.
Märkte ovanst , menar du att det låser sig när det är på väg ut ? Då vill jag ha det till att det är för mycket spel neråt i rostret ? Den skrapar ju när den går inåt , vilket innebär om det låser sig är det på väg in om den inte klarar hålla rent . Som du beskriver det , verkar det som rostret inte går så tätt att den skrapar rent på vägen in , utan går under skrapan utan att det gjort ordentligt rent ? Om jag fattar det rätt ? Om du hänger med vad jag menar ?

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Njae, kankse jag som uttryckte mig klumipgt. Den låser sig när den går inåt.


Jopp, det finns bulor under. Har kollat det nu.

Förresten så stämde mina beräkningar alldeles kolossalt bra. Askskrapningen fungerar inte igen och pannan står nu och går på elpatron... igen...

Har testat att spruta vatten på rostret, men denna gång hjälpte det inte. Var dessutom en rejäl askkaka i rostret denna gång. Rekord hittills...

Skall nog be dem att reklamera grejjerna. Har funderat på det där med vnkelslipten, och ni har nog rätt i att det låter rätt amatörmässigt. Det är ungefär som att tv-reparatören kommer hem och slår näven i tv:n och bilden slutar hoppa och säger:"Nu skall det funka..." De har botat symtomet men inte sjukdomen...
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Suck....
Ringde åf idag och sa att det var fel på askskrapningen igen. Han uppgav att han skulle prata med Jan, killen som var här i förra veckan, så skulle han kontakta mig på em.

Kl 15.00 hade han fortfarande inte ringt så jag ringde. Efter mycket om och men fick jag tag på Jan. "Nej, fan nu hinner jag inte komma, jag tar det imorgon".
"jaha, jag hade hoppats du skulle ta det idag eftersom den kärvat ihop sig och går på elpatron".
"är det nåt problem?"
"Ehh, nja, det är ju INTE optimalt direkt".
"ja, kan den gå på elpatron tilll imorgon då?"
"tja, har jag något val?"
"Nej, jag hinner ändå inte komma nu..."

Nåja, vet inte om det är min frustration över hela situationen som gör att jag reagerar starkare än vad jag kanske borde göra. Inte vet jag om man skall förvänta sig att någon skall komma samma dag som man ringer... Någon lucka för oförutsedda grejjer tycker man ju att de borde ha, särskilt om man rigner så tidigt på morgonen...

Han sa i alla fall att han pratat med Janfire och att han skall kika på en sak till, hjälper inte det byter de ut brännaren... igen... Den andra på ett år...
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Ja vad kan man säga :roll: Tycker synd om er ivarjefall , vet inte vad jag hade gjort i det läget . Varför inte kollat på alla ev fel på en gång ??
Hoppas du får en ny brännare som funkar . Mina problem som jag haft verkar ynkliga om man jämför , och det fick mig att studsa i taket . Tycker om brännaren men Janfires agerande gör mig arg . Sedan när man läser om sådana här fall , inte blir man gladare precis . Fattar inte det hela , tycker brännarna är bra , sedan som jag nämnt innan , allt överlåts till ÅF . Som finns både bra o dåliga , men tydligen är dom så sugna på att sälja , så istället för att sortera bland ÅF . Väljer dom att slutkunden kan få ett elände :roll: Alltihop är för mig helt obegripligt .


Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Jahapp, nu har de varit här... och gått igen...
Men nu tror de sig ha hittat lösningen på problemet. Och detta är bara för bra för att vara sant. Jag ordnar frukost till ungarna och killen är i källaren. Han kmmer plötsligt upp och frågar var propparna sitter till pannan då den inte får någon ström. Hittar en jordfelsbrytare och slår på strömmen igen. Pannan får ström, men inget lyser på den. Han kikar runt och upptäcker att strömmen till pannan varit FELKOPPLAD!!!
Strömmen har gått in i pannan där strömmen från pumpen gått ut.

Detta har nu resulterat i att hela anläggnignen har kajkat ihop och får ingen ström då kretskortet gått sönder. Nytt kort får de imorgon.
Andra dagen i rad, tredje dagen denna vecka som pannan går på elpatron....

Nåja, de trodde i alla fall att på grund av denna felkoppling så har brännaren inte fått så mycket ström som den borde och därmed inte orkat med att askskrapa som den skulle ha gjort...

Fan vilka djävla nissar!!!
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Kräv installatören på merkostnaden du har haft . Vidare hoppas jag har fel , men köper inte riktigt det där med strömmen , att inte askskrapan
skulle orka pga av det . Men som sagt hoppas jag har fel :roll: Elektroniken har ju inte samma egenskaper som en vattenkran precis , att ju mer du stänger kranen ju mindre vatten kommer det . Inte i detta fallet i varjefall . Vet inte hur det är uppbyggt i brännaren , men det vanliga är ju att något tar stryk , eller om det sitter något som bryter strömmen till brännaren vid ett spänningsfel ?? Sedan återställer det , då kan ju problemet förklaras med att alltihop kommit i otakt kanske ?? Men inte orka med att skrapa nää . Skulle den ju inte tända heller som tar mer ström . Kom och tänka på en grej som skulle kunna hänt om brännaren går sedan . Att signalen från termostaten på pannan har spökat så det kanske har blivit underligt till brännaren :roll:


Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Jo, det var också en möjlig förklaring han hade. Att strömmen brutits till brännaren. Det enda han kunde konstatera är att det inte har varit bra för anläggningen och att det på ett eller annat sätt påverkat alltihop, men vet inte riktigt hur.

Han tror däför att detta kan vara en möjlig lösning till att den inte har askskrapat som den skall.
Nåja skall bli intressant, och jag funderar allvarligt på att kräva installatören på någon form av ersättning för allt som har varit...
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Uppdatering på vad som hänt...
Jahapp, då har de varit här typ hela veckan och pulat.
Det visade sig att strömmen inte var felkopplad, sladdarna var felmärkta, men rätt kopplade...

Hur som helst så har de bytt brännare till en begagnad, men nyrenoverad, detta gjordes i fredags. Den har hittills inte trasslat.

Däremot glömde de slå på pumpen igen, som de stängt av, när de gick härifrån så det var KALLT på lör morgon. Och innan jag fattade vad som var fel... många svordomar blev det.

Hur som helst fick de inte rökgasvärdena att stämma i pannan. De trodde också att anledningen till askskrapningsproblmen var att det är tillgång till för lite luft i pannrummet vilket gör att det skapas ett undertryck. Men de skulle komma tillbaka i veckan och mäta igen, så får vi se...

Har börjat fundera på en annan grej, nämligen reglersystemet. Sitter ett EVR-C reglersystem på vägge. Vet inte riktigt hur man läser av diagrammen m.m. Någon som har en bra sida som förklarar hur det funkar. Manualen är knapphändig och jag hittar inte mycket information om det på nätet.
Tacksam för hjälp.
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Kontakta dom på länken nedan har du telefonnr.Dom hjälper säkert dej med det du undrar.

http://shop.evr.se/

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Skriv svar