Uraskning med cyklon?

martar
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 17:14

Uraskning med cyklon?

Inlägg av martar »

Hej

När jag askar ur så gör jag det först med spade till hink, sista askan tar jag med grovisen. Problemet är att det dammar rätt bra när man häller över askan i hinken, så hela pannrummet får ett fint lager aska. Vet att många rekommenderar cyklonsug. Ni som har har det, använder ni bara den och hur mycket aska går vidare till dammsugaren?

Att använda min befintliga grovis till allt funkar inte sedan jag brände upp filtret i den, den är färdig för skroten även om jag använder fortfarande med hemmagjort filter.

/Martar
Ecotec A3 i en Focus Nova Top från 1996
Nifelhem
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 08 mar, 2005 13:33
Ort: Bjuråker

Inlägg av Nifelhem »

Får du mycket aska? Jag suger allt med Grovisen. Det är en av de bättre investeringarna jag har gjort. Jag har för mig att handlar´n sa att det fanns reservfilter att köpa efter.
Viking Bio i en Nibe City från mitten på nitti...
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Japp, jag fick lov att investera i ett nytt filter efter att ha varit för kvick att aska ur. Reservfilter finns nog där de säljer Grovisen. Köpte mitt på Coop. Tror jag gav cirka 130 kr för det, inte så billigt men vad gör man...
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

Man kan prova med en femtedel vatten på botten av grovisen... Det finns askfällor som funkar så, utan filter. Vet ej om det funkar med grovis?? :idea:
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
pitch
Stor entusiast!
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 09:47
Ort: N Fjollträsk (Märsta/Arlanda)
Kontakt:

Inlägg av pitch »

Nifelhem skrev:Får du mycket aska? Jag suger allt med Grovisen. Det är en av de bättre investeringarna jag har gjort. Jag har för mig att handlar´n sa att det fanns reservfilter att köpa efter.
Jag får såna j*vla stötar när jag suger ur all aska med Grovisen så jag skrapar ut det mesta i en gammal ugnspanna som tidigare använts till kladdkaka bl a, sen suger jag ur det resterande av soten med Grovisen. På så vis får jag en bra indikation om det finns glödpartiklar kvar oxå. Jag testade en gång när jag var osäker genom att släcka lampan i pannrummet och fick då se en fantastiskt vacker "glödhimmel" i plåtens aska. Efter några minuter kändes det oxå på plåten att det fortfarande glödde (aj, aj!!!).

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
HansJ
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 18 feb, 2005 12:24
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Inlägg av HansJ »

Jag suger ur all aska med en Altbergs cyklon. Den är kopplad till en grovdammsugare från Biltema.
Dammsugaren är fylld med en rejäl skvätt vatten.
Visst måste jag göra rent filtret i dammsugaren då och då, men det är det bästa sättet hittils.
/Hasse
Janfire Flex-a, Effecta
rolf27
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 22:49
Ort: Nord-Uppland

Inlägg av rolf27 »

Jag suger också ur all aska med en Altbergs askfälla som är kopplad till en urgammal Nilfisk dammsugare. Var 3:e gång tömmer jag askfällan och skakar ur filtret i dammsugaren, det är ett tygfilter i den. Jag brukar låta brännaren vara avstängd minst 1 timme innan jag börjar suga ur för att glöden ska hinna slockna.
Hus i Karlholm: Calmarpannan B2 med BioNordic Viking B16 (9990).
Hus i Älvkarleby: Albinpanna 330 DL med Eurofire 20 kW
kamrate
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 01:12
Ort: Skåne

Inlägg av kamrate »

rolf27 skrev:Jag brukar låta brännaren vara avstängd minst 1 timme innan jag börjar suga ur för att glöden ska hinna slockna.
OM du nu skulle ha något som ligger och glöder i askan så tror jag inte att en timme är tillräckligt för att det skall hinna slockna. Tänk på att förvara aska (och dammsugare!) brandsäkert.
Viss rutin
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 06 jan, 2005 21:39

Inlägg av Viss rutin »

I mina ögon suger grovis och liknande fett. Har testat skiten och slängt den på rathögen. De har ingen filteryta alls ju och kör man pellets behöver man filteryta. Det finaste dammet i askan är så fint att det går rakt igen om en vanlig damsugarpåse.

Altbergs skriver på hemsidan att de skall klara glöd så det bör inte vara något problem med den. Den är väl helt i plåt antar jag?

Dock separerar den upp till 99% enligt samma blad. Då är det väl den där 1% man skall oroa sig för antar jag.

En gammal damsugare utan påse (inte mycket i den som kan brinna då)med frånluften avledd ner i en vatten hink torde vara ett sätt att göra det på, dock ej testat.

Länk till Altbergs hemsida.
http://www.pelletsbutiken.nu/VegasysWeb ... mmerce.cgi
Rik blir man på de små utgifterna.
Christer_Hagglund
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 26 nov, 2004 12:11
Ort: Bergeforsen

Inlägg av Christer_Hagglund »

*räcker upp handen som en av de som eldat upp ett filter till en grovis*

Fanns nya filter på "Clas i baljan" för 95:- Dock inte med i katalogen, utan som reservdel.
_______________________________________
EuroFire -01 monterad i en TMV Alpha 2 Kombipanna -82
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Christer_Hagglund skrev:*räcker upp handen som en av de som eldat upp ett filter till en grovis*

Fanns nya filter på "Clas i baljan" för 95:- Dock inte med i katalogen, utan som reservdel.
Samma här.. Köpte oxå på Clas O..
Men nu ska man nog inte behöva elda upp fler filter.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Fredde
Stor entusiast!
Inlägg: 219
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 14:37
Ort: Umeå

Inlägg av Fredde »

Hur länge låter ni askan kallna innan ni börjar suga bort den?
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag låter brännaren stå stilla i minst två timmar nu på vintern när den går mycket innan jag sotar ur den. Lossar ofta brännaren efter en timme, för att låta det kylas ner lättare. Använder för övrigt en Grovis kopplad till en Kärcher Grovdammsugare. Fungerar mycket bra tycker jag. Har dock kompletterat Kärchern med ett extra tygfilter (ovanpå ordinarie skumgummifilter) för att slippa få ut det sista dammet i pannrummet.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Prövade efter en timme o de va då inga problem iaf.. :D
Annat va de tidigare då tog både filtret i grovisen o dammsugarn eld fast den ståt i 7 tim... :evil:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Inlägg av bamyl »

En föravskiljare + en gammal dammsugare är ju great !
Det som jag gör, är att leda bort, frånluften via en dammsugarslang ut genom en ventil.... så får jag allt "överskottsdamm" och småpartiklar direkt i blomrabatten istället...

/bamyl
Skriv svar