borö tiv- 500L

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
pyrro
Fröträd
Kontakt:

borö tiv- 500L

Inlägg av pyrro »

Tjena!

jag har fått en borötank med 110l vvb , och en fråga , kan man köra hela tanken till solfångare , eller måsta jag köra med solslinga i tanken?
eller blir det på tok för stor volym att köra genom fångaren?

/dan
Arimax 35kw 2800L acc,tilläggsisolerad träkåk på 180 bo och 120 biyta. camina art etage och förhoppningsvis sol inom kort.
jockefors
Entusiast!

Inlägg av jockefors »

hej
du kan köra hela tanken..500 är inte så stor volym

du ska växla in värmen med en plattvärme växlare så slipper du fylla glykol i hela tanken...

MEN ...tanken du fått är skit kass för solvärme...det enda den möjligen duger till är som vedeldar tank eller att köra pellets mot

att ha en 110 liters förådsberedare i ett solvärme system är helt bort kastat å mycket värdelöst..tanken är byggd för att ha en hög arbetstemp
och jobba mot en vedanläggning
du tar bort ungeför 50-70% av effektiviteten ur ditt solfångar sysstenm
med den tanken

sälj tanken å köp en utan inbyggd beredare så har du ett bra grund ämne till tank,dvs börja med en tom tank å bygg på den så får du en tank som funkar 50x bättre och blir grymt mycket effektivare

varför jag vet ??
jooo jag har en sån i huset å jag vet att det funkar piss dåligt
ladar jag ner 70 grader i tanken å frun duchar + nån unge så e tanken
i princip kall...
skicktning finns inte i dom tankarna iomed beredaren sitter helt fel
man kyler tanken mitt i då man använder varmvattnet å hela tanken dör
eller kallnar av,sen tanken håller 50 grader finns det inte myvcket varmvatten att hämta ur tanken

så mitt råd är sälj skiten å köp en tank utan nånting i eller en tank med
dubbla slingor både för varmvatten och för inladdning av solvärmen...
då kommer du att bli glad
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
saaboholic
Fröträd

Inlägg av saaboholic »

jockefors skrev:varför jag vet ??
jooo jag har en sån i huset å jag vet att det funkar piss dåligt ladar jag ner 70 grader i tanken å frun duchar + nån unge så e tanken i princip kall...
Intressant hur man kan uppleva saker olika...
Jag har två Borö-tankar, den en med och en utan förrådsberedare.
Upplever min skitning som väligt bra, trots att tankarna är "tomma" (d.v.s. mindre än 30-40 grader) så finns det nog med varmvatten för en dusch.
Är dom fullladdade och vi är fler som duchar så tappar den ca 5-10 grader efter en dusch.

Solslinga är att föredra, men vill du enbart ha den till VV så borde det funka ändå.

//Magnus
Brännare: Viking BIO B16GL "Pimped ed."
Panna: Calmarpannan V25 + 2 x 500 liter acktank.
Laddomat 21. KW05
Förråd: Mafa Mini, småsäck 16 kg
Dataloggning på alla temperaturer
Hus: 150 kv + 75 kv källare byggt 1929
jockefors
Entusiast!

Inlägg av jockefors »

Hej
tjaa har 1x500 å har man 70 i tanken då vi börjar ducha så funkar det hyfsat men släpp ner tempen till 50 grader så får då jag ducha kallt
sen frun och nån unge duchat.....har en granne som har samma problem
fast han kör med 1x750 liter tank

skillnaden är denna eldar du ved eller pellets/olja kvittar det,då matar pannan på det som fattas då ni duchar
har du tex 70 grader i topp å vevar in 4 klabbar så räcker dom till duch
tanken har inte tappat just nått då ni duchat klart

skillnaden är solvärme det går inte att elda på med 10 soltimmar till
då det fattas effekt solen lyser sina timmar per dag då det är slut så är det slut
sen så är en förådsberedar tank ungefär 150-200% sämmre på att göra varmvatten än en bra lösning.(TVA )

säg att en vanlig boro-tank fixar varmvatten i ca 2-3 dagar på sommaren
med en bättre lösning så skulle ni förmodliigen bara behöva elda var 5-7
dag ...med samma tank volym

enda skälet till varför förådsberedar tankar finns är att rörkrökar kåren insnöade i det som alltid funkat å vägrar inse att teknik och utveckling gått frammåt...en tank med dubbla varmvatten slingor är mycket effektivare än en förådsberedar tank ,,,det som skiljer är ca 100%

får du ut 200 liter badvatten på en 500 föråds tank ,så plockar man ut ca 300 liter med en sling tank å ca 400 lit med en TVA
ur samma energi mängd ...500 liter

om jag hittar sp testet på tank testet ska jag dumpa in det här så får ni läsa

http://www.radron.se/Documents/Tester%2 ... nk_tab.pdf

Kolla skillnaden mellan era inbyggda beredare å en tappvatten automat..
Skillnaden är ENORM även om ni jämmför mot en genomströmnings beredare

Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag tycker inte heller att den är nått att ha, Jag har en med 110 l förrådsberedare o den nyttjar energin i tanken dåligt då man endast tar vv..
Skiktningen är i det närmaste 0, Det kanske skiljer som mest 2° mellan topp/botten så när tanken är 37° i toppen är den 35-36° i botten..
Den är även dåligt isolerad så den blir kall nästan lika fort även om man inte tar vv från den, Jag eldar upp den i 100° med 2-3 dagar i mellan då endast vv tas från den..

En annan sak är att när man tömt beredaren o värmer den igen så tar det lång tid innan man får vv, Överföringseffekten kan inte va mer än 10 kW för trots att man eldar o har fullt flås på pannan o i det närmaste full tank så tömmer man beredaren på vv när man tappar lite mer än ett normalt bad..
Är min tank 90° o man tappar upp ett bad + att man kör en diskmaskin så blir det slut vv men det kommer ju igen om man väntar 20-30 min men det kan va lång tid då man väntar på att få duscha..
När innermanteln igen har tanktempen sjunkit med 25-30° över hela så den håller då ca 60-65°..

För att fått bra skiktning med förrådsberedare skulle den haft mindre diameter o gått från botten till toppen i tanken, Då hade mantel ytan varit större o kallvattnet kommit ner i botten på tanken..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
jockefors
Entusiast!

Inlägg av jockefors »

Japp håller till fullo med Andre

ska man ha en förådsberedare ska man ha den stående i hela tankens
längd /höjd då kan det funka nästan normalt
bäst vore att ha en 80 liters blubba längst ner i botten på tanken å ett
rör på typ 300 mm ståendes mot toppen så man fick en stor förvärmnings zoon i botten på tanken ....då skulle en föråds beredare funka bättre

men tror inte att det är ekonomiskt lönsamt,,,vad tror ni en sån beredare skulle kosta att tillverka
slingor eller en tva är alltid bättre å effektivare + billigare att göra

som sakt det enda dom duger till är ved,olja eller pellets å det e knappt dom duger till det ändå....brosan har 2 st en med inbyggd beredare
eldar han fullt på kvällen klarar dom inte av att ducha 3 st på morgonen
då e det slut på varmvattnet,dels pga att tank tempen e på 60-70
grader å att beredaren är kass på att göra varmt vatten

satt vedeldare in riktiga tankar skulle dom få se hur det ska funka...har en kompis som eldar var 9-10 dag på sommaren å har en normal familj med fru barn å hela kittet så det går åt lite vatten där ändå

han kör en 750 liters pur tank med dubbla slingor och diffutions rör över allt i tanken för att få ner flödena i tanken = bättre skicktning
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Jocke,

Jag tror ditt problem i huvudsak beror på att du förbrukar mer energi än du laddar in. Sedan försöker du motverka det genom att toppladda med en högre temperatur för att genom skiktning få användbart varmvatten i tanktoppen. Men vatmvattnet tar snabbt slut eftersom skiktningen förstörs då du börjar tappa varmvatten och det varma toppvattnet blandas med det kalla bottenskiktet.

Jag vill inte vara så kategorisk och säga att förrådsberedare är kass men avancerad toppladdning och skiktning är bortkastad. Öka din solfångaryta lite och bottenladda istället så kommer du att få gott om varmvatten!

Jag tror andré har en poäng i att det är för stor termisk resistans mellan yttermantel och beredare. Det är klart också anledningen till den dåliga skiktningen. Har du räknat på hur stor yta beredaren har jämfört med en kamflänsslinga? Jag tror även en högre beredare skulle ha mindre yta. Och inne i kamflänsröret är det högre strömningar vilket ytterligare förbättrar överföringen.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Såg att Borö kan lev tankar med 25 meter vv slinga, Med en sån o 15 meter förvärmning så lär det va samma temp från slingan som tanken håller..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Den tanken som André beskriver låter som en bra lösning. Se bara till att förvärmingsslingan (den nedre) är utdragen på höjden.

Annars blir det som i min tank, två slingor placerade högt och lågt. Båda slingorna ligger i tanken med en "höjdutbredning" på ca 20 cm. När värmen i botten är förbrukad så är det den övre slingan som får göra det mesta. Värmen mellan de olika slingorna blir svår att utnyttja.... Hade den nedre slingan varit utdragen så hade man utnyttjat värmen i tanken på ett mera effektivt sätt. Blev lite konstigt beskrivet, hoppas ni förstod vad jag menar......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
jockefors
Entusiast!

Inlägg av jockefors »

Hej
njaa tror inte det är det som är mitt problem
det är helt enkelt så att en boro tank med 110 liters beredare är för kass
jag kan ha 60 grader genom hela tanken å efter 3 duchar så tappar tanken grymt med effekt å tempen droppar ner mot 45-50 grader i hela tanken
Tanken blandar vattnet helt fel,det går inte att få nån skicktning och allt blir pissljummet i tanken,ha vare med om att toppen är kallare än botten

funkade allt bra skulle jag kunna ha 70 i topp å 30 i botten på tanken men det funkar inte det blir som den andra killen beskrev..

skulle tanken va tex 20-30% effektivare skulle jag klara mig gott med det mitt system lämmnar ,,,felet är just tanken som funkar ypperligt dåligt
en dålig tank kan faktiskt förstöra ett bra kopplat solsystem

min granne som eldar ved har samma fel i sin 750 liters tank 3-4 riktiga duchar sänker hans tank med ....han eldar alltid under tiden hanns ungar ska ducha för att pannan ska hålla efter tempen i tanken så värmen ska räcka över natten

felet är att en vanlig förådsberedar tank är inte byggd för att funka med
solfångar temperaturer solfångaren jobbar bäst i temp 50-60 grader
medans ett vedeldnings system bygger på 80-90 grader

jag lovar att minst 50-60% av vedeldare som sätter in solvärme kommer att ha samma problem,tyvär så finns det väldigt få installatörer eller rörkrökare som fattar eller vill förklara ......att man förmodligen kastar bort ca 30--40% av funktionen
då man kör med sina gammla vedeldar tankar+ att det är nog lite svårt att motivera vedeldaren att kasta ut en tank som funkar med vedeldning för att få solvärmen att gå riktigt bra ....
det enda som dom vill är att sälja grejer...sen om det inte funkar som man tänkt är tyvär synd..
nää det skulle va straffbart att sälja nått som är sämmre än en tank med dubbla varmvatten slingor....
Skriv svar