Skumt problem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
MatteF
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 01 feb, 2007 19:23

Skumt problem

Inlägg av MatteF »

Har problem med att internmotorn inte orkar starta ibland.
Misstänte först att det var motor/växellåda det var fel på men efter byte och inslipning av vingarna så är det fortfarande problem.
Har kopplat lös kedjan så det är bara slussen motorn skall driva men ibland så orkar den inte starta utan jag måste ge den en liten knuff på fläkten för att den skall orka igång.
Någon som har en ide om vad det kan vara ?
Ecotec A3
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Re: Skumt problem

Inlägg av luppg »

Det är inte motorn som börjar tacka för sig, hur gammal är brännaren? Min har jag bytt motor på för ca 2 år sedan då den gamla började bli trött...
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
MatteF
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 01 feb, 2007 19:23

Re: Skumt problem

Inlägg av MatteF »

Som jag skrev så är motorn med växellåda bytt då jag trodde att det var den som var problemet.
Detta hjälpte inte.

Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Ecotec A3
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Re: Skumt problem

Inlägg av luppg »

Ojdå... såg det nu, sorry. Det verkar ju riktigt mystiskt, det är inte så att motorn får för dåligt med ström? Har för mig motorn går på 230V så det är väll bara att mäta...
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
tageman
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 20:50
Ort: Hasslösa.. Västra Götaland

Inlägg av tageman »

jag hade samma problem det var att en axel till ena kugghjulet i växellådan som var slitet kolla det
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Nu var ju redan växellådan bytt till en ny så det är nog inte det problemet som MatteF har.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

Inlägg av kurre_44 »

I de flesta A3 brännare som är 6-8 år börjar internskruven vara utsliten.
Det fattas material längst fram vid koppen. Det har till följd att skruven inte matar pelletsen frammåt ut i koppen utan pressar den mot väggen i röret.
Skruven går då så tungt att motorn har svårt att orka med.
Har man rensat koppen ordentligt kan man se om skruven sticker fram ordentligt. Ofta är det bara en skarp kant kvar av skruven på axeln.

Åtgärden är att byta skruv och lager. Det är ingen ide att byta motor om skruven är dålig den går också sönder efter ett tag. Och motorn kostar dubbelt så mycket som en ny skruv.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
MatteF
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 01 feb, 2007 19:23

Inlägg av MatteF »

Misstänker att det är något sådant som är problemet.
Har provat växla mella den nya motorn och den gamla och det verkar som att den gamla går bättre.
Demonterade hela brännaren i helgen och det jag kan se är att skruven inte är helt rak.
Tror att det är felet men det förklarar inte att motorn inte ens örkade dra runt slussen (demonterat kjedjan + att jag verkligen justerat in vingarna rätt)
Det är som om själva Dj**ulen besatt den här brännaren.
Det är väl bara att beställa en ny skruv och testa.
Man kan ju inte ge upp nu.
Brännarjä*eln ska inte få vinna.

Edit: Direktcitering borttagen. Roli / moderator
Ecotec A3
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Kurre:

Du har inte någon bild som visar hur skruven borde se ut framme vid koppen om den är OK. Så kan man på ett "lätt sätt" se om den egna skruven är "slut" och behöver bytas, genom att kasta en snabb blick ner i den egna rengjorda koppen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
LO
Entusiast!
Inlägg: 119
Blev medlem: mån 28 feb, 2005 19:15
Ort: Österlen, Skåne

Inlägg av LO »

Var det detta du efterlyste Roli?

Bild

/ Lasse
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Japp, och om det skall se ut sådär så är nog min spiral lite sliten. Skall försöka komma ihåg att ta en bild nästa gång jag sotar. Så vi får se differansen. Kan inte komma ihåg att min har sett ut så där tidigare. Men minnet är ju inte så bra att man kommer ihåg allt hur det såg ut för ca 10 år sedan :cry: .

Det du har fotat kan väl knappast vara en brännare som har gått något? Allt ser helt nytt ut.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
LO
Entusiast!
Inlägg: 119
Blev medlem: mån 28 feb, 2005 19:15
Ort: Österlen, Skåne

Inlägg av LO »

En bild till...
Brännaren är då ca 4 år och jag har kört ca 20 ton pellets med den.


Bild

/Lasse
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
Skriv svar