Köra med eller utan tankar till brännaren?

Skriv svar
flygsfors
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 19 mar, 2005 09:52

Köra med eller utan tankar till brännaren?

Inlägg av flygsfors »

Ja rubriken sa väl det mesta.. Har en panna från -90 Albin 425 med vv-beredare i pannan, laddpaket 4030+differrenstermostat till 1000 liter tankar. När jag nu ska sätta i en brännare, ska jag koppla bort tankarna eller ska jag använda dom? Skriv både för/nackdelar. Skulle det gå att använda oljebrännarens dubbeltermostat för att styra den nedre temperaturen när brännaren ska gå igång? Tex 55 grader, sen kör den till 85-90 grader innan den stänger av.Huset ca 200kvm att värma upp inte för jätteisolerat men snart isolerat i vinden+ sidogarderober.
tierparn
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 15:57
Ort: Tierp Mitt i mellan Uppsala o Gävle

Inlägg av tierparn »

Hej jag kör med Laddomat 4030 till min pelletsbrännare den startar vid tanktemp 40 grader och stoppar brännaren vid c:a 90 grader panntemp. Jag har hört att man ska streva efter så långa driftstider som möjligt.
Trio 330 med en Thermia BeQuem 15 D 7 meter skruv med 2st 90 graders böjar och 8 kubik bulkföråd.
flygsfors
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 19 mar, 2005 09:52

Inlägg av flygsfors »

och det funkar ok tierpan? Hur mycket tankar har du och hur stort hus? Har du ställt så den laddar över till tankar innan den slår ifrån vid övre temperaturen? Känns det mer ekonomiskt att göra så här eller eldar man bara för kråkorna eftersom den pumpar varmvattnet fram och tillbaka mellan tank och panna? Det sägs att brännaren drar mindre pellets om den får gå längre perioder och slits mindre.
tierparn
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 15:57
Ort: Tierp Mitt i mellan Uppsala o Gävle

Inlägg av tierparn »

Jag har 500 acctank+200 pannvatten har ej varmvatten från pannan pga hål i vamvattenberedaren. Kåken är på c:a 115 m2+ 80 m2 källare. Jag har ställt laddomaten så den börjar ladda över till tank vid c:a 72 grader. Jag har kört så sedan -98.
Trio 330 med en Thermia BeQuem 15 D 7 meter skruv med 2st 90 graders böjar och 8 kubik bulkföråd.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

flygsfors

Det finns en tidigare tråd skriven av energibiten där han prisade denna lösning. Han körde så och fick väldigt bra gångtider.

Sök på tidigare trådar ex.vis 4030.
Skriv svar