Uppgradera brännare / PLC

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
saaboholic
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 15 feb, 2007 01:44

Uppgradera brännare / PLC

Inlägg av saaboholic »

Jag har i dagarna uppgraderat min gamla B30 (från -04) till en B16GL av senaste modell.

Uppgraderat !? 30kW till 16kW !? Japp :wink:

I sanningens namn så hade jag fått höra att jag hade en B16 så det trodde jag på.
Pratade med Peter (PelletsTeknik.se) om att gå från 16>>30kW men han tyckte det var bättre att köra en B16 lite hårdare än att fis-köra en B30.

Så jag beställde nytt brännarhus, roster, kretskort, fläkt, uraskning samt uppgradering / "special"programmering av PLC'n.
I grova drag gick det ganska smärtfritt, det visade sig att dom riktigt gamla brännarna inte har samma hålbild för tändelementet
så man bör vara extra nogrann när man tar upp hål för uraskningen, annars blir det som för mig att man får göra en helt ny plåt med nya hål.
Sen så var inte inkopplingen av eldvakten samma som på dom gamla, men ett snabbt telefonsamtal till Peter (PelletsTeknik) så var saken ur världen.


PLC programmet i sig är en dröm, alla småsaker man retat sig på med det gamla programmet är ett minne blott.
Uppstarts-sekvensen är riktigt trevlig. KW-visning en bonus, och bara det att kunna justera fläkten via PLC'n
istället för den idiotiska plåtbiten som skulle flyttas fram och tillbaka.


Peter / PelletsTeknik ska ha en stor eloge för sin kunskap och kundinriktade service, trots att det var ganska sent på kvällen
så hjälpte han till att reda ut dom problem som uppstod - om alla var som honom så skulle ARN vara ett minne blott !


//Magnus
Brännare: Viking BIO B16GL "Pimped ed."
Panna: Calmarpannan V25 + 2 x 500 liter acktank.
Laddomat 21. KW05
Förråd: Mafa Mini, småsäck 16 kg
Dataloggning på alla temperaturer
Hus: 150 kv + 75 kv källare byggt 1929
spyrius
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 29 jan, 2006 19:43

Inlägg av spyrius »

vad kostade detta mellan pekfingret och tummen? vill du inte skriva ut det så går det bra att skicka pm
effecta med automataskning bionordic brännare+mafaförråd
saaboholic
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 15 feb, 2007 01:44

Inlägg av saaboholic »

Ursäkta för den långa svarstiden, varit på tjänsteresa större delen av Mars så Pellets.info har inte prioriterats...

Tittar man på Pelletstekniks hemsida så kostar alla delarna ~7200:-
Peter gjorde dock ett paketpris, men för en aktuell prisuppgift är det bäst att du kontaktar honom direkt.

Rent ekonomiskt är det väl tveksamt om det går att försvara så länge ens egna prylar fungerar.
Men å andra sidan har jag i princip en helt ny brännare som fungerar precis som jag vill.
På "köpet" får jag bättre förbränning och större bekvämlighet.

//Magnus
Brännare: Viking BIO B16GL "Pimped ed."
Panna: Calmarpannan V25 + 2 x 500 liter acktank.
Laddomat 21. KW05
Förråd: Mafa Mini, småsäck 16 kg
Dataloggning på alla temperaturer
Hus: 150 kv + 75 kv källare byggt 1929
Skriv svar