Drifttid kontra starter

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Drifttid kontra starter

Inlägg av brushuvud »

Hej allihopa!

Jag undrar hur länge ni kört era brännare och hur lång drift och hur många starter ni haft på denna tid??

Kanske också vilken hysteres ni har? Det borde väl påverka. Iofs så påverkar ju alla faktorer som vanligt men dessa tre är direkt påvisbara :D

Har inte mina egna just nu, sitter på jobbet men lägger ut dem i helgen...

vänligen Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 22:50
Ort: Tranemo

Inlägg av kegu »

Hej!

Min har gjort ca 10200 starter och haft en gångtid av drygt 3900 timmar :shock:
Har kört min i 27-28månader... Låter inte siffrorna lite höga... Iofs så är 27-28 månader ca 20000 timmar... vilket innebär att den i snitt startat varannan timme...
Med tanke på mitt dåligt isolerade hus kanske det inte är så mkt??

Har en gammal oljebrännartermostat med typ 5-6 gr hysteres, så jag kör en väntetid på 1000 sek så det är lite olika vad för panntemp det är när pannan ska igång igen... Har den äldre versionen av brännare, dock med det nya startelementet.

Märkte vid senaste ursotningen att brännarspaken har blivit "nedbränd" till halva sin tjocklek. Hört att det kan hände när man kör på lite högre effekt. Spaken skall väl vara flyttad lite på de nyare modellerna, har det funkat bra för er som har dem?
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
simon.s
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 28 dec, 2008 18:56

Inlägg av simon.s »

12315 starter på 23 månader= 17 gånger per dag :(
drifttid 3740 timmar

Kör också med en gammal oljebrännartermostat + 999 sek hysteres via ulman, men oftast är panntempen när den startar runt 71 grader, kör sedan upp till 80 grader. Ska tillägsisolera huset nu och se vad det gör. Sedan blir det luft/vattenpump och ulma bara när det är kallt.

Har nya tändelementet och är inne på min andra askskrapa, som är nedbränd till hälften. Ställt om matningen till 13.1 sekunder mellan körningar, så nu går den lite längre fast inte med lika hög effekt= bättre rökgastemp samt förbrukning. LIgger på 200 grader ut nu, förr 250.
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Inlägg av brushuvud »

jag installerade nya pannan 26 nov -08. Från mars till det datum är det ca 8 månader och jag körde på pellets hela sommaren. På den tiden var det

drifttid; 1772 timmar av ca 5900 möjliga.

starter; 1486 stycken. Blir alltså ca 6-7 starter om dagen (i snitt).

Hysteres; 65-85.


Det är stor skillnad alltså. Jag har mindre antal starter än drifttid, ni har precis tvärtom! Ni har iofs en hälften så stor hysteres men ändå....Men det är kul att se att ni har ganska lika antal drifttimmar också på ganska likartad tidsrymd!
Skall nämnas också då att jag har nya versionen av brännaren med nya tändelementet som standard och den ändrade spaksotningsplaceringen.

Alla ni som läser tråden, vad finns det för teori på skillnderna förutom hysteresen...

ha det gött /Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
anivision
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: ons 19 mar, 2008 15:10
Ort: Tjörn

Inlägg av anivision »

Det betyder att du har en genomsnittlig tid på drygt 50 minuter som brännaren är igång vid varje tillfälle. Det kan ju bero på att du har din brännare inställd på lågeffekt.

Ju längre den går desto jämnare blir förhållandet mellen drifttid och antal starter. Vid uppvärmningsperioder på mer än 1 timma så blir förhållandet det omvända och antalet starter blir då mindre än den totala drifttiden.

Min brännare har sedan sensommaren gått 528 timmar på 1544 starter.
Min panntemperatur är inställd på 70 grader med en hysteres på +/- 6 grader (mao den startar vid 64 och stoppar på 76).

En sak jag retar mig på, och det är att det inte larmar när pelletsen tar slut och man märker inget förrän det börjar bli kallt... :cry:
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 22:50
Ort: Tranemo

Inlägg av kegu »

Anivision:

Är du lite händig, så finns det en larmutgång på ulmans plc. Iaf på den äldre varianten.
Koppla en lampa eller summer på den!
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
anivision
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: ons 19 mar, 2008 15:10
Ort: Tjörn

Inlägg av anivision »

Är det en relä-utgång eller ger den en spänning ut när larmet gått, och vilken spänning i så fall? (matningsspänningen till PLC:n kanske...)
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 22:50
Ort: Tranemo

Inlägg av kegu »

Tror det är relä-utgång. Har precis för mig att det skall stå i manualen...
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
Skriv svar