Livslängd på roster(brännkopp)????????

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Stålis
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 21 sep, 2007 09:00

Livslängd på roster(brännkopp)????????

Inlägg av Stålis »

Hej alla glada Eurofireägare

Har upptäckt efter 6 år att brännkoppen har spruckit och förtunnats rejält mellan slitsarna. Snart har jag ett skapligt hål!

Hur länge har ni kört med ett intakt roster???
Har ni sprickor?
Eurofire 20kW -02 i en Parca Norrahammar DP25 -74 (kombipanna), motdragslucka Tigex 25, skorstensinsats delvis 105 mm
magnus32
Stor entusiast!
Inlägg: 227
Blev medlem: ons 21 nov, 2007 22:43
Ort: LIDKÖPING,vinninga

Inlägg av magnus32 »

hej min har nu gått 2 år o hadde isär den gjorde riktigt rent o så finns inget att anmärka på den än även mitt första tändelement går än :D
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Jag fick en liten obetydlig spricka mellan slitsarna på det smalaste stället efter 1år. Troligen pga. spänningar i materialet eftersom det blev en höjdskillnad vid sprickan, tog ut en ny på garantin utan problem.

Pratade med en kille på Baxi, han sa att en spricka eller förtunningar spelade mindre roll så länge inget var kraftigt deformerat. Han rensad sin egen brännare 2ggr om året (misskötse?), han hade haft sprickor i många år och det hade inte försämmrat förbränningen.

Har du tillgång till svets så är det bara att laga och köra vidare, materialet är tjockt från början. Tror inte de är hemsk dyra med tanke på vad rör/roster kostar till t ex VB.
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Skriv svar