Råvarukris?

holyanna
Fröträd
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 25 jun, 2007 10:58
Ort: Skåne

Råvarukris?

Inlägg av holyanna »

I min jakt på pelletspriser kom jag in på mr pellets hemsida, där det står att det är råvarukris och att man får beställa max två pallar pellets.

Vad pratar de om?

Är det dags att börja fundera på nytt uppvärmningssytem? :?
Janfire Flex-A, TMV Attack 2000 från -92
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Visst är det råvarukris på sina håll. Sågverk lägger ned/ står still/permitterar, värmeverk har problem att få tag på flis, osv.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
sunliner
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 01 sep, 2005 21:10
Ort: Hultsfred

Inlägg av sunliner »

Pratade med dom på Stockhorvan och de har stora problem med råvaror just nu,använder bara kutterspån. :)
CTC 265B-78 och Janfire Flex-a + TK1A, värmer upp 186 m2
holyanna
Fröträd
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 25 jun, 2007 10:58
Ort: Skåne

Inlägg av holyanna »

Det låter ju inte speciellt bra. Vad är det meningen att man ska värma sitt hus med?
Janfire Flex-A, TMV Attack 2000 från -92
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Fjärrvärme och El :(

Angående kutterspån,Hur skall :albino: få det framöver...? :roll:

Mvh
Senast redigerad av ronald den fre 27 feb, 2009 12:27, redigerad totalt 1 gånger.
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
sunliner
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 01 sep, 2005 21:10
Ort: Hultsfred

Inlägg av sunliner »

Olja, kanske :lol: :lol: :lol: :lol:
CTC 265B-78 och Janfire Flex-a + TK1A, värmer upp 186 m2
holyanna
Fröträd
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 25 jun, 2007 10:58
Ort: Skåne

Inlägg av holyanna »

Otroligt förargligt. Till sist måste man kanske installera en värmepump, trots att jag tycker att det är förkastligt att värma hus med el. Men elen borde väl inte heller direkt bli billigare...
Janfire Flex-A, TMV Attack 2000 från -92
holyanna
Fröträd
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 25 jun, 2007 10:58
Ort: Skåne

Inlägg av holyanna »

Varför är det förresten brist? Finns det någon anledning att tro att tillgången på råvaror kommer att öka längre fram? Eller är det kört för oss pelletseldare?
Janfire Flex-A, TMV Attack 2000 från -92
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Efterfrågan på träprodukterna minskar och då minskar spåntillgången också, det som är bra för sverige är bra för pellets så det är bara tillfälligt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
holyanna
Fröträd
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 25 jun, 2007 10:58
Ort: Skåne

Inlägg av holyanna »

Aha... det låter ju hoppingivande :)
Janfire Flex-A, TMV Attack 2000 från -92
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

ronald skrev:Fjärrvärme och El :(

Angående kutterspån,Hur skall :albino: få det framöver...? :roll:

Mvh
Det är faktiskt svårt att hitta kutterspån till de långörade råttorna. Slut på många ställen. Granngården hade fortfarande!
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Inlägg av Brynäs »

Jag tror att många försöker att pressa upp priserna på pellets genom att säga att det är råvarubrist.
Sverige har så mycket skog till förfogande att många av pelletstillverkarna kan gott och väl köpa nedlagda sågverk och börja såga själva allt till kutter och spån.
Vad spelar det för roll om de använder trän till kutter eller spån och inte till plank och dylikt.
Resurser finns det kan ingen säga utan vad de vill är att tjäna en extra slant genom att höja priserna och skylla på råvarubrist. :twisted:
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Mate
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 16:46

Inlägg av Mate »

holyanna skrev:Otroligt förargligt. Till sist måste man kanske installera en värmepump, trots att jag tycker att det är förkastligt att värma hus med el. Men elen borde väl inte heller direkt bli billigare...
Är det inte med el vi i framtiden BORDE värma våra hus med? Den är lätt och miljövänlig att transportera, minimala förluster i både transport och vid användning, inga lokala utsläpp m.m. Sen får vi ju hoppas att nåt snille kommer på ett miljövänligt och billigt produktionsätt.

Missförstå mig rätt nu, jag vill värma mitt hus med pellets, men i dessa tider börjar man att fundera.
Nibe City VX, VikingBIO, värmer ett 1 1/2 plans stenhus på 80 m2 + 60m2 källare med ca: 4 ton/år.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1907
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Mr Pellets är ju återförsäljare åt Neova, och troligen så börjar råvarubristen bli rejält påtaglig. Nyligen varslade man ju nästan halva arbetsstyrkan på deras största anläggning i Vaggeryd (Se mer här http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=9362).

Med stor sannolikhet är det också så att de sitter bundna i avtal med ett större antal avtalskunder (som fjärrvärmeverk) som de tvingas prioritera, vilket ytterligare drabbar situationen för oss villaägare.

Problemet, som är gemensamt för större delen av branschen, är att de har byggt upp hela verksamheten kring sågspån som råvarubas. Det är ohållbart, vilket jag skrivit om tidigare. Nu ser vi konsekvenserna med extrem tydlighet.

Neova har ju även tidigare flisat ganska stora mängder rundved i Vaggeryd, men basen har ändå varit sågspånet. Nu tvingas man troligen öka andelen egenflisat påtagligt. Det ökar säkert också kostnadsbilden på flera plan.

Tyvärr så tror jag vi får förbereda oss på en längre bristsituation, och det ska bli intressant att se hur situationen ser ut fram till hösten..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
simon.s
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 28 dec, 2008 18:56

Inlägg av simon.s »

värmepump here i come!


Tänkte stoppa in en luft/luft pump att värma min källare med, men man får kanske prioritera om och skaffa en luft/vatten för hela huset +varmvatten.
Inte roligt när det inte finns pellets att köpa och en elpatron i pannan som bara funkar på 2 kw. Såg att säckpris pellets är uppe i 64 öre kwh nu. Får se om jag kan köra hem 4-5 pallar själv och trycka in i garaget nu i sommar. Men tror inte att vi får se någon större prissäkning i sommar som neova brukar köra med, förra sommaren var det 1995 för en pall ett tag som sommardrive. Hoppas hoppas kan man väl göra men risken är att fjärrvärmevärken ska bulka dom med.......
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
Skriv svar